Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
Advertisements

OUDERINFORMATIEAVOND
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Presentatie Procedure naar het VO
 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerwegen in het VMBO BB/ KB
Informatie avond groep 8
Van idee tot digitaal materiaal
Welkom.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Opbrengstgericht werken
Informatieavond groep 8
Welkom op de Ouderavond klas 4
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Informatie avond groep 8
De weg naar het voortgezet onderwijs
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
HET VOORTGEZET ONDERWIJS
Het Voortgezet Onderwijs
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Schooljaar Titel: voorlichting examen bovenbouw klas Voorlichting examens
 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
De Terebint biedt kwaliteit en zorg voor ieder kind!
En nu ????????? Naar het voortgezet onderwijs!
Adri de Gans Sectordirecteur vmbo 1 april 2011 Kees Nieuwenhuyzen Clusterdirecteur ICT/Elektro.
Informatieavond groep 8
Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen.
Onderwerpen Keuze leerweg Keuze sector en vakken Na het VMBO.
Vergelijking regulier VMBO met het Mozaïek
Studiekeuzes van uw kind
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Kempenhorst College KEUZEBEGELEIDING. HET PROCES VAN AFDELINGSKEUZES Informatie verzamelen via school (Keuzeweb) Zelf informatie verzamelen (Open dagen,
Het Voortgezet Onderwijs
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Het Voortgezet Onderwijs
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Programma decanaat Oriënteren in havo 4 verplicht Doel: leerlingen aansporen om tijdig te beginnen met oriënteren op vervolgopleidingen.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond groep 7 WELKOM!. Programma Inleiding, doel van deze avond Tijdlijn Het advies Het vooradviesgesprek Het voortgezet onderwijs Vragen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs Informatieavond voortgezet onderwijs Voorstellen Voorstellen Het voortgezet onderwijs Het voortgezet onderwijs.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Coaching in regioleren
Het advies is leidend, het VO plaatst.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Bs ‘t Carillon Daltonschool
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Naar het voortgezet onderwijs (VO) in Enschede
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Bs Carillon Daltonschool
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Transcript van de presentatie:

Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen

Onderzoeksmodel

Onderzoeksvraag 1.Beoogde ict-gebruik? 2.Uitvoeringspraktijk in het primaire proces? 3.Gerealiseerde rendement? 4.Bevorderende en belemmerende factoren? Centrale vraag: wat is rendement van ict- gebruik in primaire proces in beroepsgerichte en gemengde leerwegen van het VMBO

Onderzoeksopzet groepsgesprekken leerlingen en experts deskresearch en instrumentontwikkeling werving en selectie scholen: –Stedelijk lyceum Enschede –Maarten van Rossem College Arnhem –Goese Lyceum –Merwarde College Gorinchem –Cals College Ijsselstein gesprekken en lesobservatie (mei-oktober’07) analyse en rapportage

Resultaten (1) 1. Beoogd ict-gebruik meer gemotiveerde leerlingen leren zelfstandig te werken betere leerlingprestaties 2. Uitvoering in de praktijk klassikale instructie is zeer beperkt grote groepen leerlingen les van meerdere docenten (coach/begeleider) leerlingen werken individueel of in kleine groepen

Resultaten (2) 3. Rendement van ict-gebruik motivatie van leerlingen neemt toe ict-gebruik passend voor alg. lesdoelen 4. Bevorderende en belemmerende factoren niet alleen visie op ict maar op onderwijs balans tussen visie en bouwstenen: realiseer je als school de consequenties van je keuze relatie algemene doelen/lesdoelen/ict-gebruik