Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen
Onderzoeksmodel
Onderzoeksvraag 1.Beoogde ict-gebruik? 2.Uitvoeringspraktijk in het primaire proces? 3.Gerealiseerde rendement? 4.Bevorderende en belemmerende factoren? Centrale vraag: wat is rendement van ict- gebruik in primaire proces in beroepsgerichte en gemengde leerwegen van het VMBO
Onderzoeksopzet groepsgesprekken leerlingen en experts deskresearch en instrumentontwikkeling werving en selectie scholen: –Stedelijk lyceum Enschede –Maarten van Rossem College Arnhem –Goese Lyceum –Merwarde College Gorinchem –Cals College Ijsselstein gesprekken en lesobservatie (mei-oktober’07) analyse en rapportage
Resultaten (1) 1. Beoogd ict-gebruik meer gemotiveerde leerlingen leren zelfstandig te werken betere leerlingprestaties 2. Uitvoering in de praktijk klassikale instructie is zeer beperkt grote groepen leerlingen les van meerdere docenten (coach/begeleider) leerlingen werken individueel of in kleine groepen
Resultaten (2) 3. Rendement van ict-gebruik motivatie van leerlingen neemt toe ict-gebruik passend voor alg. lesdoelen 4. Bevorderende en belemmerende factoren niet alleen visie op ict maar op onderwijs balans tussen visie en bouwstenen: realiseer je als school de consequenties van je keuze relatie algemene doelen/lesdoelen/ict-gebruik