Portfolio in VV Wenk servicedocument
Waarom Wenk (= pedagogisch didactisch middel) in leerplan bij elke doelstelling omtrent reflecteren (+ 9!) en bij AD 9.5 eigen competentiegroei in kaart brengen! Samenhang, groei en integratiegedachte over lessen en graad heen Begeleiden van leerling in zijn groei, in het verwerven van de leerplandoelstellingen …
Wat Individueel dossier, verzamelmap … al dan niet digitaal met beeld en klankmateriaal, werkstukken, verslagen … Structuur, ordening en selectie zijn nodig en afhankelijk van de bedoeling van het portfolio
Soorten portfolio Drie types die soms nauw samenhangen Bundeling van opdrachten of beoordelingsportfolio Presentatie van ‘best of’ Leerwinst in kaart of ontwikkelingsportfolio of vooruitgangsportfolio (groei/reflectieboekje …)
Inhoud Kwaliteiten (talenten), allergieën, uitdagingen, valkuilen … in kaart brengen Formuleren van eigen aandachtspunten + hoe er concreet aan werken AD en LPD (excellijst) en onderliggende doelen (en criteria) als richtsnoer? Kaders als houvast bv relatiewijzer, communicatieschema, kernkwadrant …
Inhoud Leerling brengt bij aanvang en verder op geregelde tijdstippen eigen competentiegroei in kaart (AD 9.5): via reflecties over het eigen handelen en persoonlijk leerplan (of POP) en PAP waarbij de leerling concrete stappen zet in het verder bereiken van zijn doelen waarbij zelfevaluaties, peerevaluatie en co-evaluatie ondersteunend werken
Begeleiding / coaching door leraar/lerarenteam is noodzakelijk Individueel Groep Veilig klimaat en ethische afspraken Leersituaties afbakenen en ervaringskansen bieden, leerlingen motiveren tot terugblikken, spiegelen en concrete feedback geven, stimuleren tot alternatieven zoeken en weer nieuwe leersituaties creëren is belangrijk voor lln om tot reflectie te kunnen komen zie document ivm reflecteren (Korthagen): rol leraar Beoordeling gaat niet om de inhoud wel om de kwaliteit van het reflecteren, de bereidheid tot …
Implementatie Arbeidsintensief Portfoliowerk moet nog groeien Belang van structuur en houvast voor leerlingen tweede graad
Bronnen Competent, José Vandekerckhove, 2009 Portfolio als leermiddel, Wil Meeus, 2007 Zo kan het ook, Rita Vanheste, 2007 DBO publicaties en projecten:, www.wai-paso.be, www.ond.vlaanderen.be/dbo (o.a. www.my-digital-me.be)