Portfolio in VV Wenk servicedocument.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
AD6 in leerplan verzorging
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Vereiste in leerplan VV zie AD , AD4.10, AD 5.7 en AD5.8
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Evaluatie van vaardigheden
Evaluatie van de seminaries Onze-Lieve-Vrouw Waver 10 november 2004.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Ervaringen Implementatie in Nederland
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Voortgangsgesprek fase 1
Netwerk coördinatoren IO
Handelingsplannen.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG. 2 AGENDA 1 Participerende activiteiten (vraag Ruiselede) 2 Reflectiegesprekken (vraag Oostende) 3 Leerplandoel.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
nieuwe leerplannen DKO
Honours programma: voor wie
Transcript van de presentatie:

Portfolio in VV Wenk servicedocument

Waarom Wenk (= pedagogisch didactisch middel) in leerplan bij elke doelstelling omtrent reflecteren (+ 9!) en bij AD 9.5 eigen competentiegroei in kaart brengen! Samenhang, groei en integratiegedachte over lessen en graad heen Begeleiden van leerling in zijn groei, in het verwerven van de leerplandoelstellingen …

Wat Individueel dossier, verzamelmap … al dan niet digitaal met beeld en klankmateriaal, werkstukken, verslagen … Structuur, ordening en selectie zijn nodig en afhankelijk van de bedoeling van het portfolio

Soorten portfolio Drie types die soms nauw samenhangen Bundeling van opdrachten of beoordelingsportfolio Presentatie van ‘best of’ Leerwinst in kaart of ontwikkelingsportfolio of vooruitgangsportfolio (groei/reflectieboekje …)

Inhoud Kwaliteiten (talenten), allergieën, uitdagingen, valkuilen … in kaart brengen Formuleren van eigen aandachtspunten + hoe er concreet aan werken AD en LPD (excellijst) en onderliggende doelen (en criteria) als richtsnoer? Kaders als houvast bv relatiewijzer, communicatieschema, kernkwadrant …

Inhoud Leerling brengt bij aanvang en verder op geregelde tijdstippen eigen competentiegroei in kaart (AD 9.5): via reflecties over het eigen handelen en persoonlijk leerplan (of POP) en PAP waarbij de leerling concrete stappen zet in het verder bereiken van zijn doelen waarbij zelfevaluaties, peerevaluatie en co-evaluatie ondersteunend werken

Begeleiding / coaching door leraar/lerarenteam is noodzakelijk Individueel Groep Veilig klimaat en ethische afspraken Leersituaties afbakenen en ervaringskansen bieden, leerlingen motiveren tot terugblikken, spiegelen en concrete feedback geven, stimuleren tot alternatieven zoeken en weer nieuwe leersituaties creëren is belangrijk voor lln om tot reflectie te kunnen komen zie document ivm reflecteren (Korthagen): rol leraar Beoordeling gaat niet om de inhoud wel om de kwaliteit van het reflecteren, de bereidheid tot …

Implementatie Arbeidsintensief Portfoliowerk moet nog groeien Belang van structuur en houvast voor leerlingen tweede graad

Bronnen Competent, José Vandekerckhove, 2009 Portfolio als leermiddel, Wil Meeus, 2007 Zo kan het ook, Rita Vanheste, 2007 DBO publicaties en projecten:, www.wai-paso.be, www.ond.vlaanderen.be/dbo (o.a. www.my-digital-me.be)