Directievergadering personenzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwing in Sociale en Technische Wetenschappen
Advertisements

Verzorging derde graad
Adviesgroep Personenzorg
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Formatief - summatief evalueren
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Structuur secundair onderwijs
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Welkom op de ouderavond van klas 3
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
AD6 in leerplan verzorging
Kinderzorg 16 Januari 2014.
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
AD in verzorging-voeding
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Het werken met portfolio
OH en OA verslag juni 2014.
Netwerk coördinatoren IO
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
OH en OA November AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Transcript van de presentatie:

Directievergadering personenzorg 7 december 2012

Vragen vanuit de directies Inspiratiebeurs IO: weinig enthousiasme èn toch zeer zinvol? Probleem van angst en onzekerheid bij leraren, toch is uitwisselen en delen zeer belangrijk! Al dan niet punten geven op stage? Autonomie van de school! Moeilijk om 2 verschillende systemen te gebruiken bij het evalueren van dezelfde leerplandoelstellingen voor lessen en stage.

Vragen vanuit de directies Cijfers verder studeren HBO5 scholen? Bij inschrijving kan de student toestemming geven om resultaten door te geven. Grote overstap van tweede graad VV naar derde graad VZ? Niet echt merkbaar, integendeel meer continuïteit. Voorbereiding stage in tweede graad VV? Zou moeten gebeuren onder andere via kennismaking, zie AD 9.

Vragen vanuit de directies Statuut stagebegeleider die meewerkt op stage? Dit wordt nagevraagd op het verbond. Werken met criteria: focussen op beperkt aantal criteria. Wat dan met andere elementen? Selectie is nodig om het haalbaar te houden. Feedback kan steeds. Inventarisatie van waaraan gewerkt wordt bijhouden zodat uiteindelijk alle criteria geregeld aan bod komen.

Vragen vanuit de directies Positief samen maken van cursusmateriaal vz en van criteria voor aantal doelstellingen: kan dit samen gebeuren voor alle afdelingen? Leraren hebben heel veel werk met het maken van materiaal en zijn in bepaalde kaders en theorieën niet thuis (bv ICF schema, gezondheidspatronen, relatiewijzer …). Sommigen zijn wel bereid tot delen (bv verzorging derde graad) maar ook dan moet er nog bijgestuurd worden.

Vragen vanuit de directies Een mogelijke piste zou kunnen zijn om, zoals indertijd met licapboekjes, vanuit de scholen uren te verzamelen zodat er op gestructureerde begeleide wijze materiaal kan ontwikkeld worden. Deze vraag zal verder opgevolgd worden, ook over de diocesen heen

Bedenkingen vanuit directies nav vergadering Herwerking leerplannen VV, VZ en OH kan voor enige onrust zorgen bij leraren, criteria en/of onderliggende doelen zullen opnieuw gecheckt moeten worden. Herwerking STW: net nu men wat rustiger kan werken, is er opnieuw verandering. En wat zal het worden? Wat begrijpen wij/inspectie onder ‘integratie’?

Bedenkingen vanuit directies nav vergadering Taalstimulering bij kinderen in KZ vraagt doordachte keuze ivm Nederlands stimuleren of diversiteit in taal Vraag naar haalbaarheid profielen voor leerlingen? Bv Kinderzorg

Zevende jaren Visie en Leerplantoelichting derde graad verzorging voor alle leraren TBZ/ZK en KZ op 16/1/2013 van 14-17 uur Op 23/1/2013 resonansgroep leerplan KZ van 9-12 uur en TBZ/ZK van 14-17 uur Indien leerplan klaar voor het einde van het schooljaar, 5/6/2013 van 9-12 uur voor TBZ/Z en 7/6 van 14-17 uur voor KZ OA? afhankelijk van de stand van leerplanwerk!

Stage Gezinszorg in Verzorging Inspiratiedag familiezorg 19 oktober 2012 Aantal afspraken zullen aan scholen bezorgd worden Andere diensten? VIVO zal nog contact nemen voor regionaal overleg!

Competentie ontwikkelend leren COL heeft consequenties naar het onderwijzen en het leren! Het gaat over een samenspel van kennis, vaardigheden èn attitudes in welomschreven situaties (= context van het leerplan). Leerlingen dienen zelf zicht te krijgen op hun competentiegroei en zich actief bij te sturen.

Vakoverschrijdende leerplannen Hanteren van vakoverschrijdende jaar/graadplanning: wie geeft welke leerplandoelstellingen, wie doet een aantal toepassingen, wie evalueert en wanneer. Inventarisatie kan gebeuren aan de hand van excel document terug te vinden op de site van het verbond bij de leerplannen. Hanteren van zelfde kaders en jargon Belang van integratie en samenhang!

Studierichtinggebonden teams Voldoende uren per leraar in zelfde graad en studierichting werkt efficiënt Gestructureerd (liefst ingeroosterd) overleg per studierichting Belang van teamcoördinator Belang van respecteren van deskundigheden Vertikaal en horizontaal overleg blijft nodig Groeperen van uren bevordert geïntegreerd werken Grootte van de groep bepaalt de manier van evalueren van de leraar

Ondersteunend materiaal vanuit de begeleiding We ontwikkelen ondersteunend materiaal bv. kwaliteitsbewust handelen, stappenplan, werkmodellen reflectiedocumenten die terug te vinden zijn op de DPB site èn bijgestuurd worden vanuit onze netwerken en schoolbezoeken Nood aan lesmateriaal?!

Netwerken vanuit de begeleiding Per studierichting en per component, met coördinatoren en met leraren … Doelstellingen zijn: doorstroming info gezamenlijke verantwoordelijkheid opnemen bereidheid tot delen opvolgen van verslag en afspraken

Onze uitdaging als begeleiding Ingaan op de noden en de vragen van de groep Aanbieden van items direct gerelateerd aan het leerplan die op de scholen moeilijk lopen Omgaan met de grote verschillen tussen individuen in het verwerken van vernieuwingen Omgaan met wisselende groepen Geschikte vergaderdata: voor eind augustus data doorgeven, woenam is goed moment Tijd geven …

Schoolbezoeken Op vraag van de scholen Aanbod bij nieuwe leerplannen Combinatie van klassenbezoek, teamoverleg en doornemen van materiaal Belang van verslaggeving en opvolging

Nascholingen Via het verbond: bijvoorbeeld relatiewijzer voor VV, VZ en OH Via Eekhoutcentrum: bijvoorbeeld leer-krachtig coachen voor leraren VV eerste semester 2013-2014 Noden zijn moeilijk op te sporen en te voldoen …