AD6 in leerplan verzorging 18 april 2012
Geïntegreerd leerplan vz voor 20 uur Cfr basis documenten! Uitdagingen Verder bouwen op tweede graad Individuele beginsituatie ll Rekening houden met ordenings- en organisatiekader op school qua clusters, stages … Borgen wat goed is en loslaten wat kan
AD 6-7-8 –LPD 2de graad AD6- LPD 3de graad Gebruikte kaders Actieve voedingsdriehoek, (nieuwe versie!) Sinner cirkel Wat werd gebruikt in tweede graad? Hoe hierop verder bouwen?
AD 6 (min 1 uur) Leerplan: context, toelichting zie p 68 Leerplandoelstellingen moeten verwezenlijkt worden in correcte context, cfr ook juridisch kader, volgorde en wie wat opneemt wordt bepaald in team cfr excell doc! Let op werkwoorden in LPD Mogelijke onderliggende doelen: vrij om te hanteren! Servicedocument geeft extra wenken + samenhang met andere leerplandoelstellingen
DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 4-4-2017 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep Visie 6.1 de plaats en betekenis (visie) van huishouding binnen verschillende settings verduidelijken en toelichten Begrippen toelichten en aanwenden 6.2 de wensen, behoeften, mogelijkheden en beperkingen van de gebruikers binnen de verschillende settings exploreren 6.3 vanuit een visie op evenwichtige voeding handelen 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 5
DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 4-4-2017 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep Plannen, voorbereiden 6.4 Indirecte zorg plannen en organiseren 6.5 De maaltijdzorg voor gebruikers plannen en voorbereiden 6.6 De interieur- en linnenzorg voor gebruikers plannen en voorbereiden 6.7 boodschappen/aankopen doen voor of met een gebruiker op basis van een met hem of haar besproken lijstje 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 6
DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 4-4-2017 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep Uitvoeren 6.8 gerechten voor gebruikers/medeleerlingen bereiden, bewaren en toepassen van bereidingswijzen en technieken 6.9 gerechten, dranken en maaltijden presenteren, inschenken, aanbieden, bedelen en samen maaltijd nemen 6.10 vanuit de oriëntatie op materiaal/grondsof, toepassing, eigenschappen, opruimen, verluchten, reinigen en onderhouden van textiel, lokalen, keuken, leefruimten en buitenruimte met behulp van technieken Voorbeeld vaccinatiecampagne – www.influenza.be – www.griepvaccinatie.be - noknok (geestelijke gezondheid voor 2de graad) 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 7
6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep Uitvoeren 6.11 Materialen en benodigdheden wegbergen afhalen, reinigen en onderhouden 6.12 bedden luchten, opmaken en verschonen 6.13 voor planten en kleine huisdieren zorg dragen 6.14 een huiselijke sfeer in leefruimten creëren en hiervoor gebruik maken van materialen en benodigdheden
DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 4-4-2017 6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep Nazorg 6.15 zorg dragen voor de nazorg m.b.t. de indirecte zorg 4-4-2017 DBP Brugge- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 9
6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep Aan de hand van tabel tweede en derde graad aanduiden welke leerplandoelstellingen geheel of gedeeltelijk nieuw (wat juist?) zijn voor de derde graad vz Wat is nieuw/anders tegenover vorig leerplan Vragen, onduidelijkheden? Suggesties LPD aan te pakken naar lln toe?
Verdere vragen, zorgen, afspraken ?