Het nieuwe leerplan voor de derde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Eindwerk zesde jaar.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
Gedragsproblemen
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Logical Framework Approach
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Pedagogische studiedag H. - Drievuldigheidscollege, Leuven Willy Sleurs Dienst voor Onderwijsontwikkeling Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2 mei 2003.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
leerplan wiskunde tweede graad ASO
The art of slaying dragons There once lived a man who learned how to slay dragons and who gave all he possessed to mastering the art After three years.
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013.
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerk coördinatoren VZ
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Workshop evalueren Dcp
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Mysterie: Moord op de Romanovs
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Toelichting biologie in GWW
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Toetsing Vakdidactiek 2.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
nieuwe leerplannen DKO
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Het nieuwe leerplan voor de derde graad ASO Economie

Leerplan ECONOMIE 3de graad Basis :een visie voor het ASO – 1999 – 63.01 Beschikbaar www.vvkso.be leerplan 3de graad In voege: september 2004

Structuur leerplan 1 Beginsituatie 2 Algemene doelstellingen 3 Leerplandoelstellingen en leerinhouden 4 Pedagogisch – didactische wenken 5 Evaluatie 6 Minimale materiële vereisten 7 Literatuur 8 Vrije ruimte 9 Specifieke eindtermen

1 Beginsituatie blz. 5 GEEN TWEEDE GRAAD ECONOMIE TWEEDE GRAAD

Voor derde graad wordt blz. 5 verwacht: Belangstelling kunnen opbrengen voor economisch-maatschappelijke problemen Helder, logisch, analytisch en kritisch kunnen denken Over een referentiekader beschikken om maatschappelijke verschijnselen vanuit een economisch perspectief te kunnen beschrijven en verklaren

BELANGRIJK! KENNIS VAN HET LEERPLAN TWEEDE GRAAD EN OVERLEG IN VAKWERKGROEPEN

2 Algemene doelstellingen blz. 5 Vanuit concrete contexten inzichten laten ontwikkelen Vaardigheden verwerven om concepten kritisch te evalueren Probleemoplossende vaardigheden ontwikkelen Onderlinge verwevenheid herkennen van de elementen die de economische werkelijkheid vormen. Ethische dimensie ontwikkelen Feiten van opinies onderscheiden Onderzoeksvaardigheden ontwikkelen Voorbereiding op rol in maatschappij, verdere studies en latere beroepsloopbaan

3 Leerplandoelstellingen en leerinhouden blz. 6 ONDERZOEKSCOMPETENTIES LEERINHOUDEN

3.1 Onderzoekscompetenties blz. 6 Zich oriënteren op een onderzoeksprobleem door gericht informatie te verzamelen, te ordenen en te bewerken Over een economisch vraagstuk een onderzoeksopdracht voorbereiden, uitvoeren en evalueren De onderzoeksresultaten en conclusies rapporteren en confronteren met andere standpunten

BELANGRIJK! 4 UREN VOORZIEN EN ONDERZOEKSCOMPETENTIES TIJDENS DE UREN WANT SET !!!

3.2 Algemene economie (bv 5DE JAAR) blz. 6 Competitieve markten Externe effecten en publieke goederen Niet-competitieve en onvolkomen competitieve markten Inkomensvorming, inkomensongelijkheid, armoede en herverdeling Het bbp als welvaartsindicator van een land

3.2 Algemene economie (bv 6DE JAAR) blz. 10 De ontwikkeling van het bbp op lange termijn Het geldsysteem Internationale economische betrekkingen Economische fluctuaties

3.3 Bedrijfswetenschappen (keuze: in 2 jaar of 1 jaar) blz. 13 Ondernemen is visie ontwikkelen Ondernemen is toegevoegde waarde creëren Ondernemen is samenwerken Ondernemen is toegevoegde waarde verdelen Ondernemen is prestaties evalueren

4 Pedagogisch – didactische wenken blz. 15 4.1 Leerinhouden 4.2 Werkvormen 4.3 Media

5 Evaluatie blz. 20 Toepassen van kennis op voldoende nieuwe en complexe probleemstellingen * situatieschets * aantal teksten * vergelijkingsvragen * kritisch oordeel Evaluatie van onderzoeksopdrachten * gefaseerde feedback * woordrapport i.p.v. puntenrapport * logboek * aandeel in het eindresultaat

6 Minimale materiële vereisten blz. 20 Actueel bronnenmateriaal Gedigitaliseerde informatie in * computerklas * multimedialokaal/mediatheek * vaklokaal * eigen klas (draadloze laptops)

7 Literatuur blz. 21 Visietekst Publicaties over didactische vernieuwingen Publicaties in vakgebied economie Websites

8 Vrije ruimte blz. 23 8.1 Algemeen 8.2 Voorbeelden * Verantwoord ondernemersschap/duurzaam ondernemen * Simulatiespelen * Jongerenparlement ( Betrokken diciplines-beschrijving-werkvormen-bronnen) 8.3 Bijkomende suggesties

9 Specifieke eindtermen(SET) blz. 33 9.1 Uitgangspunten 9.2 Inhoudelijk kader 9.3 Overzicht

In de praktijk? Handboeken: een handboek is een hulpmiddel om het leerplan te realiseren Vakwerkgroepen: * per school * vakoverstijgend * per scholengemeenschap einde naar inhoudstafel

1. Competitieve markten 1.1 De prijsvorming op competitieve markten 1.2 Overheidsinterventies op competitieve markten

2. Externe effecten en publieke goederen

3. Niet-competitieve en onvolkomen competitieve markten 3.1 Monopolies 3.2 Monopolistische concurrentie en oligopolie 3.3 Het welvaartsverlies bij monopolistische situaties 3.4 Het antitrustbeleid

4. Inkomensvorming, inkomens-ongelijkheid, armoede en herverdeling 4.1 De inkomensverdeling en de meting van de inkomensongelijkheid: de Lorenzcurve 4.2 Oorzaken van inkomensongelijkheid 4.3 Instrumenten van inkomensverdeling 4.4 Armoede en armoedebestrijding

5. Het bbp als welvaartsindicator van een land 5.1 Het begrip bbp 5.2 Berekeningswijzen van het bbp 5.3 Het nominale en reële bbp 5.4 Tekortkomingen van het bbp als welvaartsindicator

6. De ontwikkeling van het bbp op lange termijn 6.1 Internationale vergelijking van de economische groei 6.2 Determinanten van economische groei: kapitaal, arbeid, technologie 6.3 Het potentieel bbp 6.4 Overheidsmaatregelen ter bevordering van de economische groei

7. Het geldsysteem 7.1 De rol van het geld in de economie 7.2 Chartaal en giraal geld 7.3 Verklaring van inflatie door middel van de kwantiteitstheorie van het geld 7.4 Gevolgen van inflatie

8. Internationale economische betrekkingen 8.1 Verklaring van internationale handelstransacties 8.2 Handelsbelemmeringen 8.3 De prijs van internationale transacties: de nominale en de reële ruilvoet 8.4 De rol van het IMF

9. Economische fluctuaties 9.1 De conjunctuur 9.2 Het AV-IA diagram( Romer-Taylor model) 9.3 Wijzigingen in het AV-IA diagram 9.4 Overheidsmaatregelen ter bijsturing van de conjunctuur

1. Ondernemen is visie ontwikkelen 1.1 Op welke vragen moet het ondernemingsplan een antwoord geven? 1.2 Hoe kan het ondernemingsplan geoperationaliseerd worden?

2. Ondernemen is toegevoegde waarde creëren 2.1 Wat is toegevoegde waarde 2.2 Tegen welke prijs verkopen?

3. Ondernemen is samenwerken 3.1 Ondernemingscultuur en organisatiestructuur 3.2 Leiderschapstypes 3.3 Inspraakorganen op ondernemingsvlak, op sectorieel, nationaal en internationaal niveau 3.4 Werknemersparticipatie

4. Ondernemen is toegevoegde waarde verdelen 4.1 Het concept continuïteit en zijn belang 4.2 Vergelijking verdeling in een shareholders- en een stakeholdersmodel

5. Ondernemen is prestaties evalueren 5.1 De balanced scorecard: beoordeling van de ondernemingsprestaties 5.2 De sociaal-ethische audit 5.3 Het budget als controle-instrument van de ondernemingsdoelstellingen

4.1 Wenken leerinhouden 4.1.1 Algemene economie Vakwetenschap als hulpmiddel bij analyse maatschappelijke werkelijkheid Meer analytisch karakter dan tweede graad Beperkt aantal modellen Geen stricte scheiding micro- en macro- economie ( bv AV/IA diagram en vraag-en aanbodschema bij internationale handel) Ethische dimensie inherent aan elk maatschappelijk probleem

4.1 Wenken leerinhouden 4.1.2 Bedrijfswetenschappen Vertrekpunt is stakeholder-theorie Aanknoping met actuele ontwikkelingen in bedrijfsleven 5 dimensies: ondernemen is * visie ontwikkelen * toegevoegde waarde creëren * samenwerken * toegevoegde waarde verdelen * prestaties evalueren

4.2.1.Probleemoplossend leren vanuit concrete contexten 4.2 Wenken werkvormen 4.2.1.Probleemoplossend leren vanuit concrete contexten 4.2.2 Het bevorderen van zelfsturend leren De leerkracht als coach

4.2 Wenken werkvormen 4.2.1.Probleemoplossend leren vanuit concrete contexten activeren van voorkennis ondersteuning leraar beperken leerlingen zoeken zelf oplossing authentieke situaties moeten niet onmiddellijk reële situaties zijn ( bv in bedrijfswetenschappen) integratie algemene economie en bedrijfsweten-schappen

4.2 Wenken werkvormen 4.2.2.Het bevorderen van zelfsturend leren zelfsturende werkvormen lln nemen leerproces stapsgewijze in handen belang georganiseerde en gestructureerd kennisbestand noodzakelijk hulp leraar concepten herhaaldelijk ter sprake brengen rol onderzoeksopdrachten met oog op onderzoekscompetenties stappenplan rol groepsopdrachten

4.3 Media ICT = MIDDEL = DOEL Leerboeken –kranten-tijdschriften-encyclopedieën Elektronisch: Cd-rom Internet Presentatiepakketten Leerplatformen ICT = MIDDEL = DOEL

` Structuur leerplan Begeleiding Economie ASO VVKSO 1 Beginsituatie 2 Algemene doelstellingen 3 Leerplandoelstellingen en leerinhouden 3.1 Onderzoekscompetenties 3.2 Leerplandoelstellingen en leerinhouden algemene economie 3.3 Leerplandoelstellingen en leerinhouden bedrijfswetenschappen 4 Pedagogisch – didactische wenken 4.1 Leerinhouden 4.1.1 Algemene economie 4.1.2 Bedrijfswetenschappen 4.2 Wenken werkvormen 4.2.1 Probleemoplossend leren vanuit concrete contexten 4.2.2 Het bevorderen van zelfsturend leren 4.3 Media 5 Evaluatie 6 Minimale materiële vereisten 7 Literatuur 8 Vrije ruimte 9 Specifieke eindtermen (SET) terug Terug naar dia 1