Welkom!
Singel 1940
Oudemanhuispoort 1967
Strengere handhaving hoeken en gaten Minder ruimte De hoogte in Iedereen een vouwfiets Streven naar dubbelgebruik Lokfietsen Meer bomen in de stad
Plan van Aanpak fietsparkeren Visie langere termijn (netwerk fietsenstallingen) Inzet van instrumenten (voorzieningen, communicatie, handhaving) Werkwijze (trapsgewijze inzet instrumenten) Vastgesteld door dagelijks bestuur stadsdeel Centrum 28 oktober 2008 Resultaat: 31 concrete acties voor de komende periode
Inrichtingsprincipes Vrijhouden van verblijfsruimtes Parkeren aan de randen van de ruimtelijkheid Gericht en locatiegebonden opheffen van parkeerplaatsen Inzet nieuwe parkeervoorzieningen zoals bijvoorbeeld fietsparkeervak
Proef met Fietsparkeervakken
Eerste indrukken fietsparkeervakken Positief en goed gebruik door kortparkerende fietsers. Ook inzetbaar voor regulering piekbelasting Vanzelfsprekendheid; vergt weinig uitleg. Vorm en ligging optimaliseren het gebruik. Meer ruimte met dezelfde ruimte! Bij te grote fietsparkeerdruk werking toch beperkt. Speelt niet in de Jodenbreestraat, wel op Muntplein
Start van de excursie Sacha Hansen, Roel Versmissen, Chris Seinen Waterlooplein (ingang Stadhuis) Jodenbreestraat (Albert Heijn fietsvakken, Hogeschool) Binnengasthuisterrein (Universiteit van Amsterdam) Koningsplein (Universiteitsbibliotheek/ Bloemenmarkt) Singel (extra fietsnietjes en fietsponton, Lockerstalling) Muntplein (einde Kalverstraat met fietsvakken) Stadhuis
Langs de route Waterlooplein Onderzoek naar gebruikers. Aanleg van fietsvakken. Eigen fietsenstalling promoten. Geloofwaardigheid bebording. Verschillende gebruikers en bijbehorend parkeergedrag. Indruk nu: veel ruimtebeslag door verlaten (en weinig gebruikte) fietsen.
Langs de route Jodenbreestraat Aanbod fietsen studenten hoog. Er is een eigen fietsenstalling. Voornemen om fietsvakken aan te leggen. Inzetten van kunst als mogelijk alternatief om parkeren te weren?
Langs de route Binnengasthuisterrein UvA werkt aan totaalaanpak Inzet verwijzend personeel Inzet tijdelijke stallingen Locker fietsenstalling Inrichting voorplein/brug Inzet personeel tijdelijk of structureel? Biedt het plaatsen van tijdelijke rekken hier soelaas?
Langs de route Koningsplein Verblijfsruimte, alles al vol Proef met ‘omgekeerd’ fietsvak Handhaving voor de bibliotheek Fietsvakken voor winkels Vergelijkbaar met situatie Muntplein: teveel fietsen, te weinig ruimte. Wat zou u doen?
Langs de route Singel Muntplein Plaatsing van 95 extra fietsnietjes Fietsponton (100 plaatsen) Lockerstalling (80 plaatsen) Muntplein Proef met fietsvakken Geen bebording op plein zelf Ook hier geldt: Aanbod te groot!
Tellingen op Muntplein
Dilemma’s bij zoeken naar oplossingen Algemene streven: gewoontegedrag beïnvloeden. Wens om te faciliteren vs. impact openbare ruimte Probleem overheid is niet het probleem van de fietser. Geen adequate handhaving, zonder voldoende voorzieningen. Aanwezigheid van inpandige stallingen garandeert nog niet het gebruik ervan. Hoever ga je als gemeente? Welke rol neem je?
Vraagstukken langs de route Waterlooplein: Verschillende gebruikers en bijbehorend parkeergedrag. Indruk nu: veel ruimtebeslag door verlaten (en weinig gebruikte) fietsen. Jodenbreestraat: Kunst in straatwerk…..mogelijke alternatieve oplossing om fietsparkeren te weren? Binnengasthuisterrein: Inrichting voorplein/brug. Inzet van verwijzend personeel tijdelijk of structureel? Biedt het plaatsen van tijdelijke rekken hier soelaas? Koningsplein en Muntplein: Geen ruimte op en onder maaiveld!! Wat te doen? Combinatie Muntplein waar ruimte op piekmomenten niet toereikend is. Eventueel als toegift: Reguliersdwarsstraat: Geen ruimte parkeren voor de bioscoop, wel eigen fietsenstalling om de hoek. Weinig zichtbaar, weinig gebruik. Welke verwijzingen werken het beste?