Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
GO!2020 ‘Samen dromen vormgeven’.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Samenwerken in burgerschap
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Brede school in Berkenbos
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
1zorg-route.
Inschrijvingsrecht en (de)segregatie Het nieuwe inschrijvingsdecreet: hoe kunnen voorbehouden plaatsen werkelijk tot sociale mix leiden?
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
GO!2020 Evaluatieverslag & Strategische keuzes 3de uitvoeringsplan
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
M-decreet Een korte toelichting.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
Programma Sociaal Domein De Nieuwe Regio Gemeenteraden 11 februari.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Huidige situatie SPOLT 1.Bijzondere (R.Kath.) scholen: 14 1.Speciaal Basisonderwijs: 1 school 1.Concurrentie in de grensstreek.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
Gelijke kansen op school: het kan!
Freekids Kinderopvang
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Workshop basisonderwijs
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Naam school Datum Logo van de school
Voorstelling project voor WG KP
Kansarmoede in de kleuterschool
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doubleren.
Doubleren.
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Workshop: Sociale Mix in het SO

Sociale Mix: Definitie

Wat is volgens jullie sociale mix? Sociale mix: descriptief De sociale samenstelling van de populatie leerlingen binnen één school. Sociale mix: normatief Het streven naar een “betere” of “evenwichtigere” sociale samenstelling binnen een school. GO visie: Normatief gebruik

Sociale Mix: Definitie Hanteerbare sociale samenstelling? 1.Sociaaleconomische aard – GOK-indicatoren 2.Sociaal-culturele aard GO! definitie In het GO! scholen streven we sociale mix na. Sociale mix is de harmonische verhouding tussen kansarme (lage sociaaleconomische status) en kansrijke (hoge sociaaleconomische status) kinderen en kinderen met een verschillende etnisch culturele achtergrond die samen schoollopen, waar de verhouding in de school een afspiegeling vormt van de samenleving waarin ze is ingebed. Voor het basisonderwijs betekent dit dat de territoriale inbedding zich richt naar de buurt. Het secundair onderwijs verhoudt zich hierbinnen echter veel breder; gemeente, stad, regio en voor sommige onderwijsvormen zelfs heel Vlaanderen.

Voordelen van Sociale Mix 1.Het verdwijnen van concentratiescholen Pedagogische voordelen: a.Geen verlies van onderwijskwaliteit voor de individuele leerling b.Ideale context voor het aanleren van interculturele competenties PPGO als instrument Actief Pluralisme Democratie Sociale Mix

Segregatie in het SO oorzaken en aanzet tot oplossingen Wat zijn volgens jullie de oorzaken van segregatie in het SO. Wat zijn jullie oplossingen. 1.Marktdenken binnen het onderwijs. Inschrijvingsbeleid 2.Watervalsysteem Hervorming SO Scholen meer verantwoordelijk voor de loopbaan van leerlingen Stroomlijnen van overgang tussen basis- en secundair onderwijs 3.Pygmalioneffect Evaluatiebeleid

Segregatie in het SO oorzaken en aanzet tot oplossingen GO! Marktdenken binnen het onderwijs. Programma Kwaliteitszorg P: Scholen vormen in het maken van een omgevingsanalyse Brede Open School P: 5 pilootscholen begeleiden in een Brede Open School – traject (één per regionaal team) Programma Onderwijsaanbod P: Integraalplan SGR Implementatie instrument Onderwijsprojecties

Segregatie in het SO oorzaken en aanzet tot oplossingen GO! Watervalsysteem Programma Kwaliteitszorg P: Scholen zetten in op flexibele leertrajecten: vorming, aanbevelingen, … P: Nascholing toepassen, van differentiatie. Programma Onderwijsaanbod Implementatie leerlingvolgsysteem (Pilootfase)

Segregatie in het SO oorzaken en aanzet tot oplossingen GO! Pygmalioneffect Programma Kwaliteitszorg P: Scholen zetten in op flexibele leertrajecten: vorming, aanbevelingen, … P: Nascholing toepassen, van differentiatie. Programma Onderwijsaanbod Implementatie leerlingvolgsysteem (Pilootfase) Programma Mensen maken School P: Opleiding Zorgcoördinatoren – CLB medewerkers – Beleidsondersteuners P: Project leerbegeleiding: opleiding en begeleiding ‘omgaan met diversiteit’

Besluit Door het actief creëren van een omgeving die onze samenleving weerspiegelt, biedt men een plaats aan waar men met alle facetten van deze samenleving op een positieve, realistische en veilige manier leert om te gaan. Dit zonder in te boeten op de onderwijskwaliteit van iedere individuele leerling, maar juist een meerwaarde aan te bieden voor zijn of haar individuele ontwikkeling.