Workshop Loopbaandebat Dag SO – 3/2/2014. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Chronologie der dingen Korte historiek (1): Zomer 2010 : eerste.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
GO!2020 ‘Samen dromen vormgeven’.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Herijking GO! februari Waarom herijking? Continu wijzigende context: Externe beleidsontwikkelingen Nieuwe legislatuur  regeerakkoord en beleidsnota,
Dag van het Secundair Onderwijs 8/02/2013. Speerpunten GO! door Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder GO!
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Grote uitdagingen voor het GO! in het scharnierjaar 2014 Raymonda Verdyck Afgevaardigd Bestuurder.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Opleiden in school 22 juni 2004
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Leren ondernemen en ondernemend leren
Het opleidingsprofiel:
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Autonomie in de derde graad
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Op school en in de scholengemeenschap
Beleidsdossiers - stand van zaken. Actuele beleidsdossiers Loopbaandebat Levensbeschouwelijke kentekens HBO5.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
ILVO VERNIEUWD LOOPBAAN- EN BELONINGSBELEID INFOSESSIES Nov – dec 2015 Jan 2016.
Experten in de derde graad Proefproject
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Van startbekwaam naar …..
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Ouders en school samen Maart 2016
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Workshop Loopbaandebat Dag SO – 3/2/2014

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Chronologie der dingen Korte historiek (1): Zomer 2010 : eerste aanzet debat (aanleiding: op termijn leerkrachten te kort ; grote uitstroom bij starters, twijfels over niveau van de instromers in de lerarenopleiding, enz…) Oplossing :- groot loopbaandebat met alle partners - debat moet uiteindelijk leiden tot ‘loopbaanpact’ Selectie van onderwerpen: beginnende leraar, zij-instromers, inzetbaarheid, aantrekkelijker maken van de loopbaan, loopbaaneinde, competentieontwikkeling

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Chronologie der dingen Korte historiek (2): Vertrouwelijke (vaak bilaterale) gesprekken, met vakbonden, koepels en GO! Discussietekst ‘loopbaanpact’ : juli 2012 : focust op de verschillende aspecten van de (nieuwe) leraarsloopbaan en koppelt hieraan randvoorwaarden die moeten vervuld zijn (op bestuurlijk vlak en op organisatorisch vlak) Eind 2012 : nota ‘Naar een sterk en professioneel bestuurlijk model in basis- en secundair onderwijs’ : contouren van een nieuw bestuursmodel dat nodig is om de ambities uit het loopbaandebat vorm te kunnen geven

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Chronologie der dingen Korte historiek: (3) Begin 2013 : Vlaams parlement in actie : hoorzittingen met koepels en GO!, diverse onderwijsdeskundigen, enz… Mei 2013: conceptnota ’besturen in het leerplichtonderwijs: de scholengroepen’ (met effecten op personeel) Geen eensgezindheid; veel voorbehouden, weigeringen van overleg, …gevolg: de grote plannen worden opgeborgen …. Deze legislatuur: geen “pact” meer ; minister wil wel nog enkele items vorm geven/ op de sporen zetten

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Aankondigingen/plannen minister Beleidsbrief : inzetten op ‘deelmaatregelen’ Focus op werkzekerheid en begeleiding van jonge leerkrachten (gekoppeld aan schaalvergroting bestuurlijke entiteiten) Focus op zij-instromers Opvolging beleidsevaluatie van de lerarenopleiding dmv beleidsgroepen die concrete voorstellen moeten doen over verschillende thema’s (instroom, uitstroom, stage, aanvangsbegeleiding, …) voor een volgende Vlaamse regering

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs En nu …. Initiatieven overheid op korte termijn: beperkt De noden zijn en blijven groot: niets doen is geen optie; het dossier blijft brandend actueel Focus op ‘de leraar en de lerarenloopbaan’ in al zijn aspecten Onlosmakelijk verbonden met de dossiers ‘schaalvergroting’ en ‘hervorming SO’ GO! laat het dossier niet los; integendeel!

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs GO! en ‘loopbaandebat’ Basistekst ‘De loopbaan in het onderwijs: een vooruitblik naar 2020’ werd goedgekeurd door de Raad De Afgevaardigd bestuurder vertolkte de standpunten van het GO! in het Vlaams Parlement GO!2020 : project ‘loopbaandebat’ : speerpunt binnen programma “Mensen maken school” : nadruk op ‘de leraar en de lerarenloopbaan’ Onze visie op ‘leraren en lerarenloopbaan’ : basisprincipes opgenomen in het Memorandum Verdere uitwerking via participatie en overleg met alle betrokkenen

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Dé leraar en dé lerarenloopbaan Diverse problematieken, diverse deelaspecten Risico: enkel focussen op tekorten en minpunten Belangrijk: positieve aspecten, huidige sterktes en pluspunten: moeten behouden en versterkt worden Meningen/ervaringen vanuit de praktijk: belangrijk!

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Dé leraar en dé lerarenloopbaan Korte brainstorm : - drie aspecten van lerarenloopbaan die absoluut moeten behouden blijven - drie aspecten die dringend moeten veranderen/verbeteren

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Klemtonen uit het Memorandum Optimalisering van de lerarenopleiding De loopbaan van de leerkracht Professionalisering van de leerkracht

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Klemtonen uit het Memorandum Optimalisering van de lerarenopleiding: Lerarenopleiding moet aspirant leerkrachten een stevige basis verschaffen Vooraleer de eigenlijke lerarenopleiding start moeten de inhoudelijke competenties voor het bedoelde onderwijsniveau bereikt zijn Grotere samenwerking tussen lerarenopleiding, school en netgebonden pedagogische begeleidingsdienst GO! is actieve partner in de beleidsgroepen die werden opgericht door de minister n.a.v. de beleidsevaluatie van de lerarenopleiding

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Klemtonen uit het Memorandum De loopbaan van de leerkracht: Gradueel opgebouwde loopbaan met loopbaanperspectief Jaaropdracht (gedifferentieerde taken, niet enkel lesopdracht) Gelijk loon voor gelijk werk – loondifferentiatie enkel op basis van taakdifferentiatie Inzetbaarheid volgens noden van de scholen en vereiste competenties

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Uitwerking en concretisering Aan de slag met : Loopbaanladder Jaaropdracht

Vragen vooraf … 1.Welke leerlingen willen we aan het eind van het leerplichtonderwijs? 2.Welke leraren hebben ze hierbij nodig? 3.Welke minimale competenties moeten die leraren – als lid van het schoolteam - hebben? 4.Welke functies moeten in een school herkenbaar aanwezig zijn? 5.Welke school hebben we hierbij nodig ?

Mogelijke loopbaanfasen (1) I - De assistent-leraar Uitgangspunt: brede inzetbaarheid met leertraject 1.1 Aspirant-leraar -periode tussen lerarenopleiding en onderwijsassistenten -de leraar-stagiair, de LIO, andere vormen van startersbanen voor zij- instromers. -lerarenopleiding én de school bewaken dat vakinhoudelijke en pedagogisch-didactische verdieping hand in hand blijven gaan en op elkaar worden afgestemd. 1.2 Onderwijsassistent - = leerkracht die de startcompetenties heeft verworven, voert diverse opdrachten uit binnen specifieke takenvelden van de school, -onder begeleiding van een hoger gekwalificeerde collega (leraar of expert-leraar).

Mogelijke loopbaanfasen (2) II – De leraar -Uitgangspunt: de leraar heeft bepaalde professionaliserings- en ontwikkelingsdoelen bereikt. -de leraar is inzetbaar voor specifieke gespecialiseerde takenvelden binnen de school en de scholengroep. -De leraar excelleert in welbepaalde leer- of vakgebieden, -De leraar is een teamspeler en in staat om sterrolhouder te zijn binnen en tussen zelfsturende teams. -De pedagogisch-didactische taken situeren zich op klas- en/of klassenniveau.

Mogelijke loopbaanfasen (3) III – De onderwijsexpert -Uitgangspunt: de leraar heeft specifieke onderwijskundige competenties verworven die hem toelaten leidinggevende taken op middenkaderniveau succesvol uit te voeren. -Maakt deel uit van het beleidskader van de school en/of de scholengroep. 3.1 Expert-leraar -de leraar heeft specifieke onderwijskundige competenties verworven inzake leraarschap (VKS 7?) 3.2 Domeinspecialist -de leraar heeft specifieke onderwijskundige beleidscompetenties verworven binnen één of meerdere beleidsgebieden, zoals: ICT- coördinatie, leerlingenbegeleiding, …

samengevat Beheersingsniveau, gezien vanuit het perspectief van het beleidsvoerend vermogen van de school Omschrijving / complexiteitautonomie verantwoordelijkheidtype niveau 0oefentakengeen aspirant-leraar niveau 1 taken in een 1 op 1 relatie tussen leerkracht - leerling onder begeleidinglaagassistent-leraar niveau 2taken op klas- en/of klassenniveautaakgebonden autonomiebeperkte eindverantwoordelijkheidleraar niveau 3 taken op school- en/of scholengroepniveau hoge mate van zelfstandigheid eindverantwoordelijkheidonderwijsexpert

Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Succes !

Tot slot: Volgende maanden: - verdere input vanuit ons onderwijsveld over de basisprincipes zoals opgenomen in het Memorandum - inzetten op (HR) aspecten waar zonder wijziging aan de regelgeving initiatieven kunnen worden genomen en bestaande good practices kunnen verspreid worden - aspecten personeelsbeleid bij schaalvergroting analyseren, simuleren, voorbereiden, …in afwachting van vooruitgang dossier schaalvergroting - opvolgen beleidsevaluatie lerarenopleiding