Onderzoeksvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
PO Maatschappijleer Klas 4
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Workshop Informatievaardigheden
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
LITERATUUR ONDERZOEK.
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Containerstromen in een supply chain
Onderzoeksvaardigheden
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
De opdracht Maak een constructie die zo ver Mogelijk reikt. Probeer je constructie contact te Laten maken met die van een ander Team. Voorwaarden:
Workshop Informatievaardigheden
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Academische vaardigheden - C1.5
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie / Sociaal Werk   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Soorten en typen onderzoek
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Leerkring POW Fase 4.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Werkstukken en rapporten
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Methoden & Technieken van Onderzoek
Wat is een goede onderzoeksvraag?
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
5 hulpvragen.
Bronnen en onderzoeksvragen
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Het maken van een PWS.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
TTT 2018 / 2019.
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksvaardigheden Het Onderzoeksplan:middelen

Agenda Zoekplan Onderzoeksplan: middelen Eenheden en variabelen Bronnen (waar?) Tijdpad (wanneer?) Strategieën en methoden (hoe?) Afbakening (hoeveel?)

Zoekplan "Be skeptical, but not cynical. The cynic refuses facts without evidence, just as the naïve person accepts facts without evidence". http://www.factcheck.org/unspun/

Zoekplan of Data research Wat is dataresearch? Het doorzoeken van zoveel mogelijk informatiebronnen over een bepaald onderwerp om een bepaalde vraag te beantwoorden. Welke verschillende bronnen zijn er?

Zoekplan Probleemstelling (hoofdvraag en deelvragen) Afbakenen onderwerp (periode, plaats, taal) Deskundigen zoeken (studenten, docenten, bedrijfsleven, universities) Trefwoorden (vertalingen, synoniemen, vaktermen, auteurs) Zoeken (boeken, internet, databanken, artikelen, trefwoorden) en verder zoeken Info verzamelen (toonaangevendheid, relevante, recentheid) Antwoord formuleren 

Zoektermen

Bronnen Bestaande bronnen: Eigen onderzoek doen: Schriftelijke bronnen (Internet, boeken, tijdschriften) Mondelinge bronnen Feitelijk afleidbare bronnen (sporen) Eigen onderzoek doen: Observeren (participerend/niet-participerend, direct/indirect)

Juiste bronnen? Onderzoek de bron Anonieme of niet na te trekken claims zijn onjuist tot het tegendeel bewezen wordt Hoe gaat de bron om met fouten? Snel en open? Transparantie is een teken van betrouwbaarheid Je kunt een bron meer vertrouwen als deze geen belang heeft bij het onderzochte (Vraag je af: "wie betaalt er voor dit onderzoek?") http://leerprocessen.blogspot.com/search/label/informatievaardigheden (rpl. 3-3-2009)

Juiste bronnen? “Copy from one, it's plagiarism; copy from two, it's research.” Wilson Mizner (1876 - 1933) “Too good to be true” Bigger, Better, Faster, Worst, Best, … Ontkrachtende woorden Glinsterende algemeenheden Irrelevante argumenten “Frame it and claim it” Snoep voor de ogen Onterecht beroep op externe autoriteit Eén zwaluw maakt nog geen zomer http://leerprocessen.blogspot.com/search/label/informatievaardigheden (rpl. 3-3-2009)

Onderzoeksplan - Middelen “If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?” Albert Einstein (1879 - 1955)

Eenheden en variabelen Zijn de personen of objecten waarover in de onderzoeksvraag een uitspraak wordt gedaan. Variabelen: Eigenschappen van deze personen of objecten Onafhankelijke variabele: oorzaakvariabele Afhankelijke variabele: Gevolg- of effectvariabele

Onderzoeksvragen Hoe is het gesteld met de computerkennis van potentiële klanten van Compeasy en wat is hun informatiebehoefte? In welke mate is de inrichting van verkeers-rotondes, met name de voorrangsregeling en enkel-baans/dubbelbaans, van invloed op het aantal verkeersongevallen? In hoeverre is bij ICT-medewerkers sprake van samenhang tussen ervaren werkdruk en stress?

Onderzoeksvragen (a1) Hoe is het gesteld met de computerkennis van potentiële klanten van Compeasy en wat is hun informatiebehoefte? Eenheden: Potentiële klanten van Compeasy Variabelen: Computerkennis Informatiebehoefte

Onderzoeksvragen (a2) In welke mate is de inrichting van verkeersrotondes, met name de voorrangsregeling en enkelbaans/dubbelbaans, van invloed op het aantal verkeersongevallen? Eenheden: Verkeersrotondes Variabelen: Aantal ongevallen Enkelbaans / dubbelbaans Voorrangsregeling

Onderzoeksvragen (a3) In hoeverre is bij ICT-medewerkers sprake van samenhang tussen ervaren werkdruk en stress? Eenheden: ICT medewerkers Variabelen: Ervaren werkdruk Stress

Onderzoeksstrategieën Het experiment Afhankelijk/onafhankelijk Causaliteit Experimentele en controlegroep Zuivere en Quasi-zuivere experimenten De enquête Kwantitatief Vragenlijst Statistiek Veld-onderzoek Kwalitatief Observaties Bureau-onderzoek Bestaand materiaal Inhoudsanalyse

Onderzoeksplanning Fase onderzoek Percentage tijd Plannen van je opdracht 5% Keuze onderwerp 5% Onderwerp afbakenen 15% Verzamelen literatuur 30% en informatie Voorbereiden schrijven 5% Schrijven en herziening 40% http://ommat.library.uu.nl/typeren/randvoorwaarden.html (rpl. 3-3-2009)

Volgende keer 19 maart: Presentaties (concept) Onderzoeksplannen Waarover? (Onderwerp) Waartoe? (Probleemstelling) Waarom? (Doelstelling) Wat? (Vraagstelling, Eenheden, Variabelen) Waar en wanneer? (Soorten bronnen) Hoe? (Strategie, Methoden) Hoeveel? (Afbakening) Schriftelijk: op één A4 (vooraf inleveren) Mondeling: in presentatie van 10 minuten aan groep

Rooster 19 maart in C103 12.15 – 12.30 uur: Webtech 1: Android (Coen) 12.30 – 12.45 uur: AP1: Connect6 (Niek) 12.45 – 13.00 uur: EAD1: Persistence in Ent. Apps (Rody) (OO,XML, RDBMS) 13.00 – 13.15 uur: Webtech 2: Cloud Computing/Azure (Coen) 13.15 – 13.30 uur: AP2: 13.30 – 13.45 uur: EAD2: Open Source Ent. Apps. (Debbie) 13.45 – 14.00 uur: Webtech 3: RIA Frameworks (Sander)