uit: Jeugd in een stervende eeuw (pag 199) Toen kwam de Universiteit. En de allereerste hoogleraar die ik beluisterde, gaf ons een goede raad. Hij leerde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Psalm 119 : 10, Ik zoek U met mijn ganse hart, laat mij niet van uw geboden afdwalen.
Advertisements

Uit hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen
Leven in de kracht van de Heilige Geest
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Overwinnend leven, vandaag en morgen
Romeinen Maar niet allen hebben aan het evangelie gehoor gegeven. Want Jesaja zegt: Here, wie heeft geloofd wat hij van ons hoorde? 17 Zo is dan.
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
15 juni 2014 Den Haag 1. De Bijbel... geschreven  door feilbare mensen  door kinderen van hun tijd  in verloop van duizenden jaren  op talloze plaatsen.
Welkom.
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
12 juni 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik... 1Kor. 12 – 14: over de plaats van 'het spreken in talen' hfst. 12: de minste van de charisma's hfst. 13: het.
8 mei 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keren: spreken in talen is de laatste in de rij van charisma's (hfst.12); spreken in talen behoort (evenals profeteren)
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
hebben jullie heilige Geest ontvangen?
HOEZO BIDDEN?.
Zegen & vloek deel II.
8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen.
Pasen & Pinksteren op één dag!
"in geen ding bezorgd" 1.
1.Rom.3:22vanin 2.Rom.3:26vanin 3.Gal.2:16 (2x)vanin 4.Gal.2:20vanin 5.Gal.3:22vanin 6.Ef.3:12 aanin 7.Filp.3:9vanin St.Vert.NBG “geloof VAN” Christus.
Op die dag 1 Op die dag ging Jezus het huis uit Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het.
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
zielig & geestig sluit aan op de inleiding - rups - vlinder
1Korinthe 6 : Korinthe 6 : Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig...
8 dec Zoetermeer 1. 1 Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze eigen ogen, hetgeen wij aanschouwd.
De Ben Adam Psalm 8.
8 sept Zoetermeer 1. EVANGELIE EU ANGELION 2.
ALVERZOENING?!.
1 19 sept 2013 Rijnsburg 19 sept 2013 Rijnsburg. 2 Lezen: Hebreeën 6:1-8 BELANGRIJK voor het verstaan van de Hebreeën-brief  de brief staat (oorspronkelijk)
Tien treden terug Jesaja 38. tien treden terug Jesaja 38.
1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1.
1Korinthe 15:11 Daarom dan, ik (= Paulus) of zij (=de twaalf), ZO ZO prediken wij,
1 donderdag 21 juni 2012 bespreking vanaf Kolosse 1 24 donderdag 21 juni 2012 bespreking vanaf Kolosse 1 24.
Wie is mijn naaste? Lucas
Paulus' brief aan de Kolossers (4).
Kom Hoger #5 Hij moet groter worden!
Hemelvaart hier en nu of daar en straks?. Situatie Marc.16:14-20 (vgl. Luc.24 en Hand.1) 1)Jezus’ positie 2)onze positie 3)en dan?
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
De weg van de rechtvaardigen is stralend als de zon.
1 donderdag 1 november 2012 bespreking vanaf Kolosse 3 1 donderdag 1 november 2012 bespreking vanaf Kolosse 3 1.
10 april 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik en overzicht (I) 1Korinthe 12 t/m 14: "de geestelijke uitingen" (12:1) spreken in tongen/talen: de laagste in.
Verlangen naar licht.
9 oktober 2014 Bodegraven 1. 2 De vorige keer Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. 23 Maar.
20 juli 2014 Rotterdam. het voorgaande in Romeinen toen de kinderen (=Jakob en Ezau) nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan.
Ik wil jou van harte dienen
4 oktober 2014 Leusden.  het grote gebrek van de gangbare bijbelvertalingen  aeonen zijn onbekend en wegvertaald  in het NT komt 'AEON' 193x voor!
1. 2 Psalm Maar ik vertrouw op U, JAHWEH, ik zeg: Gij zijt mijn God. 15 Mijn tijden zijn in uw hand...
17 jan Urk. Galaten 3 16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in.
? ! Gods gerechtigheid... 1.
7 sept Zoetermeer. 14 want ik weet, dat het afleggen van mijn tent spoedig komt, zoals ook onze Here Jezus Christus mij heeft doen weten. 2Petrus.
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
Paulus' brief aan de Kolossers (3).
De gezouten waarheid.
25 september 2014 Bodegraven Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. 1Korinthe 15.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
WOORD Het WOORD is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene.
5 maart 2015 Rotterdam. terugblik...  1-ste avond: wat is 'evangelie' en 'evangeliseren'?  wat heeft elk 'evangelie' in de Schrift gemeenschappelijk?
Op heterdaad... Johannes
12 maart 2015 Bodegraven. terugblik...  inleiding op het Johannes-evangelie  de proloog van Johannes 1:1 t/m 3  onderwerp: het woord (>logos) van God,
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Het evangelie van de opstanding
30 aug Zoetermeer. vorige keer:  "de verheerlijking op de berg"  een visioen van de komst van Jezus Christus in zijn Koninkrijk.
25 februari 2016 Hendrik Ido Ambacht eeuw of eeuwigheid? van olam tot aion.
10 april 2016 Zoetermeer. Matteüs Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken.
Transcript van de presentatie:

uit: Jeugd in een stervende eeuw (pag 199) Toen kwam de Universiteit. En de allereerste hoogleraar die ik beluisterde, gaf ons een goede raad. Hij leerde ons te beginnen met alles wat ons verteld zou worden niet te geloven dan nadat wijzelf de beweringen getoetst hadden. Hij leerde ons kritisch te zijn. En ik luisterde kritisch totdat ik inderdaad ontdekte dat de feiten die ons meegedeeld werden…

uit: Jeugd in een stervende eeuw (pag 199) … eenzijdig en selektief waren; dat er een alternatief model was (…) en dat het enorme consequenties voor mijn praktische, alledaagse leven had aan welke van de twee beschikbare modellen ik de voorkeur gaf. Toen werd ik verontwaardigd over dat “establishment”; want ik ging zien hoe afschuwelijk het was dat slechts één model onderwezen werd… “

In het vorige artikel hebben we een groot aantal Schriftplaatsen geciteerd die duidelijk maken dat de hellestraf voor de ongelovigen 'eeuwig' is.

Maar we hebben ook al gememoreerd dat de alverzoeningsleer beweert dat dit woord ‘eeuwig' op een beperkte tijdsduur doelt. We zullen nu dit argument nader onder de loep moeten nemen. Dit zal helaas leiden tot een nogal technische uiteenzetting, wat wij echter gezien het enorme belang van het onderwerp niet uit de weg moeten gaan.

'Eeuwig' is in het Grieks aioonios, een bijvoeglijk naamwoord dat is afgeleid van aioon, dat zowel 'eeuw' als 'eeuwigheid' kan betekenen (soms ook 'wereld').

Het is volkomen juist dat aioon soms duidt op een beperkte tijdsperiode, waarbij het overigens niet zozeer gaat om de lengte als wel om de geestelijke kenmerken van die tijdsperiode. Denken we aan uitdrukkingen als de 'tegenwoordige eeuw’ [1], de 'toekomstige (Messiaanse) eeuw' [2], en ‘eeuw' in meer algemene zin van 'bedeling' [3]. Ook kan het woord doelen op een 'lange tijd' in het verleden, en wel in de uitdrukking 'van oudsher' [4].[1][2][3][4]

Maar even duidelijk is dat het woord zeer dikwijls doelt op de (eindeloze) 'eeuwigheid', zowel het beginloze verleden [5] alsook de eindeloze toekomst.[5] [5] 1Kor.2:7: 'vóór alle eeuwen', lett. 'vóór de eeuwen' = 'van eeuwigheid af'; Ef.3:11: 'naar [het] eeuwig voornemen', lett. 'naar [het] voornemen van de eeuw(ighed)en'; Jud.:25: ‘vóór alle eeuwen', lett. 'vóór heel de eeuw [igheid]'. … de Zoon die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld (lett. de aionen) geschapen heeft. Hebr.1:2

Letten we op de volgende uitdrukkingen: * eis ton aioona, 'tot in eeuwigheid', lett. 'tot de eeuw(igheid)' [6[; soms is de uitdrukking afgesleten tot 'nooit', zonder letterlijk naar de 'eeuwigheid' te verwijzen (bijv. Joh.13:8); maar ook dan wordt nooit aan een einde in de tijd gedacht;[6[ “Petrus zeide tot Hem: Gij zult mijn voeten niet wassen in eeuwigheid!”

* eis tous aioonas, 'tot in eeuwigheid', lett. 'tot de eeuw(ighed)en' [7];[7]

* eis tous aioonas toon aioonoon, 'tot in alle eeuwigheid', lett. 'tot de eeuw(ighed)en van de eeuw(ighed)en' [8];[8] [8] Rom.16:27; Gal.1:5; Fil.4:20; 1Tim.1:17; 2Tim. 4:18; Hebr.13:21; 1Petr.4:11; 5:11; Openb. 1:6,18; 4:9v.; 5:13; 7:12; 10:6; 11:15; 14:11; 15:7; 19:3; 20:10; 22:5. “Het koningschap over de wereld is gekomen aan onze Here en aan zijn Gezalfde, en Hij zal als koning heersen tot in alle eeuwigheden.” lett. tot de eeuwen der eeuwen

Uit deze opsomming blijkt duidelijk dat, als we even afzien van de teksten die over het eeuwig oordeel spreken, niemand eraan kan twijfelen dat aioon in de geciteerde plaatsen '(eindeloze) eeuwigheid' betekent.

In geen enkele Schriftplaats waar we constructies met eis, 'tot', vinden, zijn aanwijzingen te vinden dat het om een beperkte tijdsperiode zou (kunnen) gaan.

Dit is zo mogelijk nóg duidelijker het geval in de overtreffende trap: 'tot de eeuwigheden van de eeuwigheden', waarin we maar liefst tweemaal het meervoud 'eeuwigheden' vinden. Welnu, dan kan er geen enkele twijfel over bestaan dat in Openb.14:11 en 20:10 over een eeuwige, d.i. nimmer eindigende hellestraf voor het beest en de valse profeet en hun aanbidders gesproken wordt. Op z'n minst déze (zeer grote) categorie mensen zal dus een eindeloze hellestraf ondergaan. Daarmee is het absolute universalisme in feite al weerlegd.

Kijken we nu naar het bijvoeglijk naamwoord aioonios, 'eeuwig'. Hier is de balans nog veel verder doorgeslagen van 'eeuw' naar 'eeuwigheid'.

Slechts in drie plaatsen hangt aioonios samen met de betekenis aioon, 'eeuw' (= beperkte tijdsperiode).

Slechts in drie plaatsen hangt aioonios samen met de betekenis aioon, 'eeuw' (= beperkte tijdsperiode). Dat zijn Rom.16:25; 2Tim.1:9 en Tit.1:2, waar we steeds de uitdrukking '[de] tijden van de eeuwen' vinden. … naar de openbaring van het geheimenis, eeuwenlang verzwegen, 26 maar thans geopenbaard en door profetische schriften volgens bevel van de eeuwige God … “aionische tijden” St.Vert. tijden der eeuwen “aionische God” = God der eeuwen

Slechts in drie plaatsen hangt aioonios samen met de betekenis aioon, 'eeuw' (= beperkte tijdsperiode). Dat zijn Rom.16:25; 2Tim.1:9 en Tit.1:2, waar we steeds de uitdrukking '[de] tijden van de eeuwen' vinden. … die ons behouden heeft en geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken, maar naar zijn eigen voornemen en de genade, die ons in Christus Jezus gegeven is voor eeuwige tijden… “voor aionische tijden” St.Vert. voor de tijden der eeuwen

Slechts in drie plaatsen hangt aioonios samen met de betekenis aioon, 'eeuw' (= beperkte tijdsperiode). Dat zijn Rom.16:25; 2Tim.1:9 en Tit.1:2, waar we steeds de uitdrukking '[de] tijden van de eeuwen' vinden. … in de hoop des eeuwigen levens, dat God, die niet liegt, voor eeuwige tijden beloofd heeft… “voor aionische tijden” St.Vert. voor de tijden der eeuwen

De voetnoot in de Telosvert. bij de eerste tekst zegt: 'Lett. "eeuwige tijden"; maar het woord voor "eeuwig" duidt hier op "eeuw", niet "eeuwigheid“. Hier zijn niet alle uitleggers het trouwens mee eens; sommigen willen ook hier aan de betekenis 'eeuwigheid' denken.

Maar in ieder geval is er in alle overige (tientallen) plaatsen geen enkele innerlijke aanwijzing dat het woord in deze beperkte betekenis zou moeten worden opgevat. Integendeel: het woord dient er in het Nieuwe Testament juist toe om het onvergankelijke, onverderfelijke, boven de tijd verhevene aan te duiden dat ons door het werk van Christus ontsloten is.

Denken we alleen al aan de uitdrukking het eeuwige leven. Dat kan oudtestamentisch eventueel nog met het messiaanse rijk op aarde verbonden worden (Dan.12:2) en wordt in die zin door velen als beperkt in de tijd opgevat.

Zelfs in dat geval echter hebben we geen enkele aanwijzing in de Schrift dat een gelovige ná de 'toekomende eeuw' dat leven weer zou kunnen verliezen, integendeel; in feite bezitten zij het eeuwige leven dus wel degelijk tot in alle eeuwigheid.

Maar waar de Here Jezus de uitdrukking met name in het Johannes-evangelie verbindt met de hemelse dingen, is in ieder geval elke beperking in de tijd volstrekt onmogelijk. Wie dit leven heeft, gaat niet verloren 'in eeuwigheid' (Joh.10:28; 11:25v.).

De gelovige die weet voor de hemel bestemd te zijn, bezit dan ook een 'eeuwige behoudenis' (Hebr.5:9), een 'eeuwige verlossing' (9:12) en een 'eeuwige erfenis' (9:15), verwacht een 'eeuwig huis' (2Kor.5:1; vgl. 1Kor.15:53), 'eeuwige heerlijkheid' (2Tim.2:10; vgl. 1Petr.5:10: de heerlijkheid van God Zelf!) en rijkelijke ingang in het 'eeuwige koninkrijk' (2Petr.1:11; vgl. Luk. 1:33).

De gelovige is dan ook in betrekking gebracht tot de 'eeuwige God' (Rom.16:26), de 'eeuwige Geest' (Hebr.9:14) en Hem die is 'tot in eeuwigheid' (Hebr.13:8); tot Hem die 'eeuwige kracht' bezit (1Tim. 6:16). Wie zou in ook maar een van deze gevallen aan een beperking in de tijd durven denken? Lett. tot in de eeuwen

Nergens wordt deze typisch nieuwtestamentische betekenis van aoonios duidelijker tot uitdrukking gebracht dan in 2Kor.4:18, waar het ‘eeuwige' in klaar contrast wordt gesteld tot het 'tijdelijke'.

2Korinthe 4:18 … daar wij niet zien op het zichtbare, maar op het onzichtbare; want het zichtbare is tijdelijk, maar het onzichtbare is eeuwig. … hij heeft geen wortel in zich, doch is iemand van het ogenblik; wanneer echter verdrukking of vervolging komt om der wille van het woord, komt hij terstond ten val. Mat.13:21 + Mark.4:17 … maar hij heeft liever met het volk Gods kwaad verdragen, dan tijdelijk van de zonde te genieten… Hebr.11:25 Gr. proskairos, 4x in het NT

Duidelijk is ook Filem.:15, waar aioonion 'voor altijd' betekent; het is trouwens de enige plaats waar het woord zonder zelfstandig naamwoord voorkomt. Want hij is misschien wel daarom een tijdlang weg geweest, opdat gij hem voorgoed zoudt terughebben, Lett. voor een uur

Duidelijk is ook Filem.:15, waar aioonion 'voor altijd' betekent; het is trouwens de enige plaats waar het woord zonder zelfstandig naamwoord voorkomt. Want hij is misschien wel daarom een tijdlang weg geweest, opdat gij hem voorgoed zoudt terughebben, Lett. aionisch

Ook hier moeten we concluderen dat niemand het recht heeft om in de plaatsen die over de eeuwige hellestraf spreken, aan het woord aioonios ineens de idee van een beperkte tijdsduur te verbinden.

Kijken we bijv. naar Matth.25:46; daar is de 'eeuwige straf' parallel met het 'eeuwige leven'; als dit laatste eindeloos is, dan ook het eerste. En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven. … hij zal vele malen meer ontvangen in deze tijd en in de toekomende eeuw het eeuwige leven. Lucas 18:30

Jud.:6 lezen we van engelen die tot het oordeel van de grote dag met 'eeuwige boeien' bewaard worden. Hier betekent 'eeuwig' niet: 'durend tot aan die grote dag', maar het geeft aan dat óp die grote dag het definitieve oordeel over deze engelen wordt uitgesproken en dat zij ook ná die grote dag in de duisternis van het eeuwige vuur zullen verblijven.

Normale, gezonde, onbevooroordeelde uitleg van Gods Woord kan onder de 'eeuwige straf', het 'eeuwige vuur' en het 'eeuwig verderf' niets anders verstaan dan een hellestraf die altijd voortduurt, 'tot in alle eeuwigheid' (Openb.14:11; 20:10). … zoals Sodom en Gomorra en de steden in hun nabijheid (…) daar liggen als voorbeeld, onder een straf van eeuwig vuur. Judas:7 Uw zusters, Sodom en haar dochters, zullen terugkeren tot haar vorige staat… Ezech.16:55

Als 'toegift' bij dit gedeelte wijzen we nog op Klaagl.3:31, dat in dit verband wel eens aangehaald wordt: 'niet voor eeuwig verstoot de HEERE'. Welnu, redeneert men, als 'eeuwig' dan inderdaad eindeloos moet betekenen, dan hebben we hier toch een duidelijk getuigenis dat de Here niet 'voor eeuwig' zal verstoten. Dat is waar, maar over wie gaat het hier? Over elk denkbaar mens die ooit geleefd zal hebben?

Nee, de wenende profeet vertolkt hier de gevoelens van het getrouwe overblijfsel van Israël, een overblijfsel 'naar de verkiezing van de genade' (vgl. Rom.11:5), dat weet van Gods oordelen, maar ook van zijn genade en herstel (vgl. 5:20-22 en bijv. Jes. 54:6-8). Daarbij valt te bedenken dat het hier niet om eeuwig oordeel gaat, maar om de oordelen die God in zijn regeringswegen op aarde voor een tijd over zijn volk brengt. Zulke oordelen zijn niet 'voor altijd', maar dienen tot loutering en inkeer. 31. Want niet voor eeuwig verstoot de HERE. 32. Want als Hij bedroefd heeft, ontfermt Hij Zich naar de grootheid van zijn gunstbewijzen. 33. Immers niet van harte verdrukt en bedroeft Hij de mensenkinderen. 4. Psalmzingt de HERE, gij zijn gunstgenoten, en looft zijn heilige naam; 5. want een ogenblik duurt zijn toorn, een leven lang zijn welbehagen; des avonds vernacht het geween, tegen de morgen is er gejuich. Psalm 30