Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO Raad Tijs Pijls, 8 september 2010
Advertisements

De kwaliteit van medewerkers meten, behouden en vergroten
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
ErvaringsProfiel en Ervaringscertificaat Inkoopprocedures UWV WERKBedrijf Elize de Bar 22 september april 2017.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Instrumenten in het EVC-traject
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Tijs Pijls Netwerk EVC 17 maart Wat is het Actieplan Kwaliteit? Flankerend aanbod vanuit de overheid; Overheid laat hiermee zien dat ze verantwoordelijkheid.
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
Beoordelen om te beslissen
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Casus:HBO- upgrade traject Congres 12 februari 2009 Levenlang leren op een HOger plan EVC in perspectief.
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Functieprofiel en beoordeling
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Workshop “Beoordelen”
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Toon aan wat je waard bent
Carla Her Mondriaan Bert Kortman Mondriaan
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Gespreksvaardig-heden
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
XXXXX Ervaringscertificaat: knelpunten en mogelijkheden bij verzilvering Werkconferentie EVC 30 plus Woerden, 31 oktober 2011 Tijs Pijls, Kenniscentrum.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Verzilveren en toezicht op examinering Marita Oosterkamp Inspecteur bve-examens.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Hannah Wielenga januari 2017
Hannah Wielenga februari 2017
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Portfolio, Logboek en Casus
Van receptuur naar referentie
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen reactie meer komt. Van 27 certificaten is niets bekend.

Ervaring van de instellingen # certificatenABCD – – – en meer33-- A = Aantal ervaringscertificaten beoordeeld van de “eigen” aanbieder B = hoe vaak heeft dit geleid tot vrijstelling of diploma C = Aantal ervaringscertificaten beoordeeld van “andere” aanbieder D = hoe vaak heeft dit geleid tot vrijstelling of diploma

Verdeling JaJa / NeeNee Aantal certificaten-93 Hierboven is een verdeling gemaakt van de unanimiteit van beoordeling van de diverse certificaten. In totaal zijn er 14 certificaten beoordeeld. Alleen die certificaten waar minimaal 2 beoordelingen op terug zijn gekomen zijn meegenomen in de verdeling (totaal 12 certificaten).

Argumenten voor een positieve beoordeling In de onderbouwing wordt uitgebreid toegelicht waarom en op basis van welke bewijzen de erkenning wordt afgegeven Erg uitgebreid gerapporteerd Bewijsmateriaal wordt zo omschreven dat een onderwijsinstelling duidelijk kan lezen wat er met de bewijsstukken wordt aangegeven. Duidelijk uitgewerkt, goed onderbouwd / de relevante cursussen staan opgeschreven Er wordt beschreven hoe de aangeleverde bewijsstukken passen bij de werkprocessen en er wordt vermeld waaruit dat is gebleken. Er is verslag van het CGI toegevoegd, waarin de gespreksinhoud summier is weergegeven.

Argumenten voor een negatieve beoordeling (1) Per werkproces ontbreekt de onderbouwing waarom en met welke bewijzen de kandidaat dat aangetoond heeft (specifieker zijn in de beschrijvingen). De criteria ontbreken op basis waarvan het oordeel of iets behaald is gebaseerd is. De onderbouwing bij Nederlands en LLB ontbreekt Er is geen sprake van portfolio opbouw met bewijsstukken Slechts een interview met de leidinggevende van de kandidaat en een werkplaatsbezoek Beschrijving van de werkervaring is op hoofdlijnen beschreven, om te verzilveren is het portfolio nodig Informatie over het kwalificatiedossiers dat gebruikt is ontbreekt Het professionele kader ontbreekt. De rapportage richt zich voornamelijk op het wat, welke werkzaamheden worden uitgevoerd. Er wordt niet ingegaan hoe de werkzaamheden uitgevoerd worden. Twee assessoren zouden het assessment moeten uitvoeren (niet 1) Het is moeilijk vast te stellen als je niet deskundig bent in het kwalificatidossier In de onderbouwing wordt verwezen naar bewijsstukken, maar volgens evc richtlijnen is het volledig om de inhoud en vorm van het bewijsstuk te omschrijven.

Argumenten voor een negatieve beoordeling (2) Er zijn gedateerde bewijzen en in mindere mate relevant voor het doel van het ervaringscertificaat. Niet alle werkprocessen zijn bevraagd tijdens het assessment Het is wel duidelijk voor welke vrijstellingen dit ervaringscertificaat geldt, maar leidt niet tot verzilvering. De beschrijving bij de onderbouwing is te algemeen De conclusie heeft geen onderbouwing Het afsluitend gesprek met kandidaat ontbreekt Er zijn geen competenties benoemd Beschrijving van de werkervaring bij het doel van de kandidaat is onvolledig Er is twijfel of de gerapporteerde observaties de inhoud van de werkprocessen afdekken. De onderbouwing is wel duidelijk voor de kerntaken en LLB, maar niet voldoende duidelijk voor NL en Engels. In de onderbouwing wordt niet getoond wat is waargenomen en wat is gebleken uit het gesprek met leidinggevende. Er worden in 1 rapportage verschillende kwalificatiedossiers genoemd, niet eenduidig. Waar geldt het ervaringscertificaat voor?

Algemene tips om overdraagbaarheid te vergroten (1) Portfolio meesturen of op aanvraag beschikbaar zijn Een standaard voor de EVC rapportage (eventueel per crebonummer) Rapportage van de ingezette instrumenten op aanvraag beschikbaar In een onderbouwing uitgebreid toelichten waarom en op basis van welke bewijzen de erkenning wordt afgegeven Onderbouw per werkproces, zorg dat duidelijk is met welk bewijs dat wordt aangetoond en waaruit dat blijkt Geef duidelijk, objectief in concreet gedrag aan wat bewezen is via welk exameninstrument Opsomming van het bewijsmateriaal per kerntaak, voor de overzichtelijkheid In het algemeen formuleren van criteria wanneer een werkproces is aangetoond Als een deelnemer een diplomadoel heeft, moeten de diploma-eisen uit het KD worden genoemd Diploma eisen uit het KD voor Nederlands en Engels vermelden Overzichtslijst van gehanteerde bewijzen toevoegen Uniforme wijze van noteren van bewijzen en werkervaring Korte en krachtige inhoudelijke conclusie formuleren Voor een examencommissie is het noodzakelijk om kennis te hebben van het kwalificatiedossier