Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Martijn Bijleveld.
Taal en rekenen in het mbo
Taal en rekenen in het mbo
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Diagnostische toetsen voor het MBO
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
kennisdelen voor rekencoördinatoren
GPS Groen MBO Taal- en Rekenvaardigheid in de groene praktijk Examinering en leerlijnen in het MBO: generiek versus beroepspecifiek.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Convenant VSV: Maatregel 3 Monitor overgang VMBO-MBO Zuidoost Brabant.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
St. Consortium Beroepsonderwijs Rekenen/Wiskunde, Referenties Rekenen Meijerink Raamwerk Rekenen/Wiskunde, De drieslagmethode Werkvorm: presentatie en.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Centrale aansturing: Examinering Nederlands en Rekenen
Transcript van de presentatie:

Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen

Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008

Wat is er mis?

Problematiek Conclusies en aanbevelingen Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (Meijerink): –Onderhoudsprobleem –Aanbod probleem –Opnieuw expliciet programmeren –Stel niveaus vast en toets die

Raamwerk Rekenen Getallen, hoeveelheden, maten Ruimte en vorm Gegevens- verwerking, onzekerheid Verbanden, veranderingen Z2 Z1 Y2 Y1 X2 X1 mbo niveau 2 vmbo bb

Enkele voorbeelden op X2 Een recept aanpassen aan een ander aantal personen. Bepalen wat een broek van € 59,99 met 30% korting ongeveer kost. Gegevens over groei kind (lengte en gewicht) verzamelen en op grafiek aangeven Informatie uit planning bouwproces aflezen. In welke week kan vloer worden gelegd?

Over de drempels met Rekenen

GetallenVerhoudingenMaten en meetkunde Verbanden ? 4S 4F 3F 2F 1F Maatschappelijk niveau

Verschillen en overeenkomsten Dit wordt onderzocht door experts –Indeling is anders –Vaardigheden versus handelingen En komt een nieuwe versie van het Raamwerk Rekenen (1.0) Meijerink blijft leidend (basis voor wetgeving) Raamwerk wordt uitwerking voor mbo

Beleidsreactie OC&W op Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (Meijerink) De referentieniveaus worden wettelijk vastgelegd (mbo: per 1/8/2009) Er komen pilots Intensivering taal- en rekenonderwijs Exameneisen op MBO niveau 4 Niveauverhoging zittende leraren

Start (beginniveau, intake) Het leerproces: Integrale en ondersteunende leerlijn Einde (eindniveau, examinering)

Integrale leerlijn (rekenen in vak, rekenhandelingen) Ondersteunende leerlijn (vak in rekenen, rekenvaardigheden) Twee leerlijnen

Het leerproces Wie is er verantwoordelijke? Hoe ziet een integrale leerlijn voor rekenen/wiskunde er uit? Hoe ziet een ondersteunende leerlijn voor rekenen/wiskunde er uit? Wie zorgt voor de onderlinge samenhang? Wie voert uit en rapporteert?

Deskundigheid van onze docenten De rekendocenten: hebben we die nog wel? De overige docenten? Kunnen zij wel rekenen? En op de juiste manier? Sluit dit aan bij de deelnemers? De échte wiskunde-docent?

Visie en beleid op rekenen Vormgeving primaire proces Aansturing in de lijn Afstemming met omgeving

Marianne Driessen Tel:

De uitvoering: successen en struikelblokken

Back2Basic

Venray Weert Roermond Sittard Venlo

Een paar getallen 5 sectoren 13 locaties 4500 nieuwe deelnemers per jaar 29 vmbo scholen in de regio

Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4 Stap 5 Stap 6 Stap 7 Stap 8 Stap 9 Stap 10 Stap 11 Stap 12 SectororiëntatieKeuzetrajectAanmelding Intake en assessment Definitie leertraject Plaatsing Maatwerk (POP / PAP) Introductie Leren in uitvoering Examinering en diplomering Perspectief Uit en i beeld (alumni) B2B

Voorbereidingen vanaf 2006 Kwalificatie, integratie,..? Externe denktank Interne denktank Kaders en standaarden Centraal versus decentraal Programmavoorstel Communicatie in- en extern Aan de slag!

Dus aan de slag! Vertrouwen winnen Professionalisering personeel Planning en organisatie Draagvlak Systemen en infrastructuur Divers ondersteunend materiaal

Afspraken Geen toelatingscriterium Iedereen doet mee! Van mbo naar vmbo Van centraal naar sector..

Inventarisatie van de basisvaardigheden rekenen peropleiding per sector

Hoe verder?? Voor de zomervakantie alle nieuwe deelnemers getest Werving personeel uit de sector Planning van de remediërende blokken in het rooster Na de zomervakantie koppelen aan sectororiëntatie Overdragen van test aan vmbo

En totaal geslaagd als.... daadwerkelijk inbedding in doorstroomproces heeft plaats gevonden.. de eerste resultaten VSV zichtbaar te maken zijn.. eenieder de meerwaarde erkent

Wordt vervolgd…….