Leidt versnippering van veiligheid tot duurzaamheid binnen scholen? Workshop WERKGROEP VEILIGHEID Conferentie FSR, 5 november 2009 Marc van der Klok /

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Ervaringen in samenwerking
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Realisatie kindcentrum
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Beleidsplan Welzijn Het Beleidsplan Welzijn heeft een tweeledig doel: het formuleren van het welzijn, van aan ons toevertrouwde dieren, voor besturen en.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Maatschappelijk Aanbesteden
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Betrokkenheid op de werkvloer
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Visie op Duurzaamheid  .
met studievaardigheden
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
ARBO.
Workshop Identiteit?.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Begeleiding bij Werkplekleren
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Mijn visie op onderwijs
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
KAM – Integrale kwaliteitszorg
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Heb jij ballen voor scrummen?
Team charter Instrument.
Los van het vaste aanbod. samen optrekken met de hulpverlening
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
Transcript van de presentatie:

Leidt versnippering van veiligheid tot duurzaamheid binnen scholen? Workshop WERKGROEP VEILIGHEID Conferentie FSR, 5 november 2009 Marc van der Klok / Esther Kuiken

Inhoudsopgave 1 e invulronde Post-its Veiligheid en de doelstellingen werkgroep Veiligheid / platform Veiligheid Inleiding thema workshop Debat n.a.v. 3 stellingen 2 e invulronde Post-its

1 e ronde Post-its In kernwoorden aangeven wat duurzaamheid voor u betekent in relatie tot veiligheid.

Veiligheid Veiligheid is een actueel item, wat eenieder raakt. Er is veel kennis aanwezig binnen de ROC’s en er zijn tal van initiatieven ontwikkeld op gebied van veiligheid, waar andere ROC’s hun voordeel mee kunnen doen. Bij alle initiatieven is naar voren gekomen, dat de genoemde “zachte kant” en “harde kant” onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het één sluit het andere niet uit, maar het één kan het ander qua aanpak ook in de weg staan.

Doelstellingen werkgroep Veiligheid Het streven te komen tot een integrale aanpak / samenwerking op gebied van veiligheid, waarbij zowel de “zachte” kant van veiligheid (nu platform Veiligheid), als de “harde” kant wordt belicht. In de werkgroep wordt over veiligheid en de bijbehorende problematiek gesproken, wordt kennis uitgewisseld en gaan de deelnemers op zoek naar “best practices”. Daarnaast kan de werkgroep een rol vervullen als vraagbaak, zelf onderzoek verrichten en adviseren.

Onderwerpen werkgroep Veiligheid Organisatorische modellen m.b.t. de veiligheid (afstemming / verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verschillende gremia) Het transparant maken van wat wel en niet kan op gebied van veiligheid Sanctiebeleid binnen de MBO Keurmerk Veilige School (willen we dit? En wat is het waard) Beveiliging versus toezicht (pedagogische conciërges / gastheer / hostess, gezamenlijke verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid binnen de scholen Hoe ga je om met de omgeving van de school (inclusief stagebedrijven) Veiligheid en privacy regelgeving Incidenthantering (preventief) Incidentregistratie (verplichte registratie) Cameratoezicht BHV-checklist

Duurzame ontwikkeling “Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.” Definitie van de VN-commissie Brundtland uit 1987

Duurzaamheid in relatie tot veiligheid Veiligheid in de breedste zin van het woord, is kwaliteit voor een schoolorganisatie. Het draagt bij aan het onderscheidend vermogen van een school. Een veilig schoolgebouw is de basis voor een gezonde en aangename werk- en leeromgeving. Technische en organisatorische maatregelen maken van een school nog geen veilige school terwijl zij zeker een wezenlijk onderdeel uitmaken van een veilige school. Werken aan veiligheid vraagt van de school ook een investering in de omgangsvormen (normen en waarden) en het schoolklimaat. Werken aan een veilige school vraagt een gerichte verandering van het gedrag van zowel het onderwijzend en ondersteunend personeel als leerlingen en hun ouders.

4 pijlers van het Cinop Sociaal systeem : Een veilige omgeving ontstaat wanneer er duidelijke regels zijn, de studenten en de medewerkers elkaars normen en waarden kennen en zich verbonden voelen met de school en elkaar Procedures: Voor de studenten en medewerkers moet duidelijk zijn wat er gebeurt, bij onaanvaardbaar gedrag, hoe er wordt omgegaan met incidenten en welke stappen er dan gezet worden. De procedures moeten helder en consistent zijn en consequent worden gehanteerd

Pijlers (vervolg) Voorzieningen: Ook de fysieke, materiële omgeving draagt bij aan de veiligheid of onveiligheid van de school: Hoe ziet het gebouw eruit? Hoe is het ingericht? Welke voorzieningen zijn getroffen? Leersystemen: Goed onderwijs kan bijdragen aan integraal veiligheidsbeleid. Crimineel en onaangepast gedrag op scholen wordt mede veroorzaakt in het leersysteem: slechte prestaties,zitten blijven, absentie, verkeerde opleidingskeuze etc.

Onze uitleg van het begrip duurzaamheid Wij verstaan onder duurzaamheid de kwaliteit van leven en het maatschappelijk rendement. Je kunt alleen maar goed leren / werken als de veiligheid binnen school, op de diverse deel- gebieden, goed gewaarborgd is.

Duurzaamheid en veiligheid Binnen de scholen is er zeker aandacht voor veiligheid. De wijze van invulling geven aan de veiligheid is echter per school verschillend. Bij de ene organisatie is één afdeling voor het geheel verantwoordelijk, bij een andere organisatie zijn er meerdere afdelingen verantwoordelijkheid. De centrale vraag is, of de versnippering van verantwoordelijkheid binnen veiligheid leidt tot de gewenste duurzaamheid, of juist niet.

Debatteren Discussiëren aan de hand van een debat De groep wordt in 2 groepen verdeeld. Groep 1 is voor de stelling en onderbouwt dit uitgangspunt. Groep 2 is tegen de stellingen en onderbouwt hun uitgangspunt. Aan het eind van het debat wordt gezamenlijk gekozen, wat de definitieve uitkomst wordt, voor of tegen, op basis van aangedragen argumenten.

Debat, Stelling 1 “Versnippering van veiligheid leidt tot duurzaamheid binnen scholen!” Debat: Tegen: Werkt niet, iedereen eigen verhaal, centrale rol ARBO-coördinator, politiestaat?, centraal vaststellen via één afdeling Voor: hoogste orgaan legt vast, wel bottom-up gevoed. Uitkomst: Regie centraal belegt bij hoogste orgaan, verder ieders verantwoordelijkheid

Debat, Stelling 2 “Veiligheid in de volle breedte is de verantwoordelijkheid van de facilitaire organisatie!”

Debat, Stelling 3 “Alle beveiligers de school uit leidt tot een veiliger school!” Debat: Tegen: Leidt tot andere problemen, o.a. buiten de school, leer / werkbedrijf, utopie Voor: Leidt tot gezamenlijke verantwoordelijkheid, vraagt cultuuromslag Uitkomst: Doen!! Elkaar wel aanspreken op elkaars verantwoordelijkheid, veiligheid is van iedereen.

2 e invulronde Post-its Kijk nog eens naar de ingevulde kernwoorden met betrekking tot duurzaamheid in relatie tot veiligheid. Heeft de workshop geleidt tot andere inzichten? Zo ja, wijzig zo nodig uw Post-it

VRAGEN / OPMERKINGEN? Bedankt voor uw aanwezigheid

Uitkomsten Post-its Controle (beveiliging) Sociaal verantwoord Noodzakelijk? Gedrag, gedragen, gedeeld meetbaar Blusmiddelen ASO groep Schoonmaak bevordert veiligheid Gebouw en omgeving Klimaat in gebouw Samenwerking / toezicht Docent verantwoordelijkheid Lange termijn, onderlinge verantwoordelijkheid Iedereen verantwoordelijk / gevoel Afvalverwerking / afvoer Een goed gevoel Uitnodigend voor verdere stappen Goed werkklimaat Gebouwen Inventaris Iedereen heeft een rol in de hele cyclus Beperking schadelast Sociale en “harde” veiligheid Energiebeheer Werk / leerbedrijf Gebouw Onderwijs – normen en waarden Culturele diversiteit