Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Basispresentatie MBO Raad / Btg GDW Schooljaar
Kwaliteitsregistratie voor verpleegkundigen, hoe en Waarom?
De Wet BIG en taakherschikking
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
Kennismaking met de opleiding Doktersassistent (DA) Nipa / Roc Asa
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
Bent u al klaar voor Taakherschikking?
Samenwerking werkveld - HAN
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Ex Examenprofiel als maatvoering
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
De nieuwe voorschrijvers
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Wat is effectieve nascholing
Lerarenregister en Beroepskwaliteit
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Proeve van Bekwaamheid
Workshop V&VN Militaire Verpleegkunde en Verzorging
Toezicht op educatie 2 oktober 2014.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Stand van zaken oktober 2006 Arjen de Vries, voorzitter V&VN-NP.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Herregistratie BIG-register
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Renate Agterhof, verpleegkundig specialist ouderengeneeskunde
Richtlijnen voor de casustoets
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Social work Week 2.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Dyslexiezorg Kwaliteitsinstituut Dyslexie 15 april 2011.
Professionalisering Sociaal Werk
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Functiedifferentiatie 2020
Wet BIG ?.
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Ontwikkelingen gespecialiseerd verpleegkundigen (30 min)
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
WET BIG/WgbO Voor opleiding TA 2016.
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
VPH Les 1.
wat betekent wet BIG II voor jou?
Van receptuur naar referentie
wat betekent wet BIG II voor jou?
Transcript van de presentatie:

Herregistratie Verpleegkundigen in het BIG-register Scholingseis en gelijkstelling van werkzaamheden Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010 Toinny Grϋndemann, Senior Beleidsadviseur

Inhoud presentatie Invoering wetgeving Voorwaarden voor herregistratie Scholing Gelijkstellingsbepaling (docenten VP)

Onderwerp Herregistratie voor Verpleegkundigen is een belangrijk onderdeel van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (wet BIG) Deze wet bevordert en bewaakt de kwaliteit van de zorg

Begripsomschrijving De wettelijke term; Periodieke registratie wordt in de praktijk herregistratie genoemd

Invoering wetgeving 1 januari 2009 invoering Wet BIG Herregistratie VP, ook voor Verloskundigen en Fysiotherapeuten Verpleegkundigen hebben vijf jaar de tijd om zich (onder voorwaarden) te laten herregistreren Vóór 1 januari 2014 dient (desgewenst) inschrijving in BIG Register plaats te vinden, anders vervalt de registratie

Waarom? Om de patient te beschermen tegen ondeskundig of onzorgvuldig handelen van beroepsbeoefenaren

Voorwaarden voor herregistratie De VP beroepsbeoefenaar moet aantonen dat kennis en vaardigheden zich nog op het minimaal vereiste MBO-niveau bevinden De Wet BIG maakt geen onderscheid tussen het HBO-niveau en het MBO niveau.

Hoe aan te tonen? Er zijn twee criteria voor herregistratie: werkervaring of scholing

Werkervaring Folder :Herregistratie in het BIG- register voor verpleegkundigen, verloskundigen en fysiotherapeuten Te vinden : www.ribiz.nl

Scholing Bij onvoldoende werkervaring is scholing noodzakelijk voor een aantekening in het Wet BIG register Via het Periodieke Registratie Certificaat beschikt de verpleegkundige weer over de noodzakelijke (kern)competenties, zodat gegarandeerd kan worden dat deze verpleegkundige voldoende in staat is zorgvuldig en deskundig met patiënten te kunnen werken

Voorafgaande aan de scholing Verpleegkundigen die niet voldoen aan de eis van werkervaring en zich toch willen laten herregistreren, kunnen een Beroepsinhoudelijke CITO-toets afleggen

Beroepsinhoudelijke CITO-toets Uit de toets blijkt in hoeverre scholing noodzakelijk is om voor herregistratie in aanmerking te kunnen komen. Voor het totaal of op onderdelen die de kandidaat niet heeft gehaald, is vervolgens Scholing nodig Kandidaten kunnen er ook voor kiezen om geen CITO-toets te doen, maar in één keer de hele scholing te volgen

Scholingsmodel De MBO Raad en de HBO-raad hebben gezamenlijk een scholings- model ontwikkeld in opdracht van het ministerie van VWS en met subsidie, genaamd: Wet BIG Herregistratie Scholingsmodel Verpleegkundige

Officiële aanbieding van het Scholingsmodel Herregistratie Wet BIG Verpleegkundigen aan VWS

Uitvoering scholingsmodel Alle ROC’s met een licentie voor de bekostigde opleiding tot Verpleegkundige (crebo geregistreerd) Alle Hogescholen met een opleiding tot Verpleegkundige met croho registratie (NVA geaccrediteerd)

Inhoud scholingsmodel Vaardigheidsgericht, gebaseerd op het rapport Gekwalificeerd voor de toekomst en op Kern van het Verpleegkundig Beroep zoals omschreven in de Ministeriële Regeling (artikel 6) Het is onafhankelijk van de visie op onderwijs van de afzonderlijke onderwijsinstellingen Het bevat onder andere informatie over deelkwalificaties, eindtermen, leerdoelen, leeractiviteiten, studiebelastinguren, toetsing/examinering (format certificaat) en adviesprijs

Uitwerking scholingsmodel De ROC’s en de Hogescholen werken zelf het scholingsmodel uit tot onderwijsprogramma’s (op maat) en bieden ze aan Kandidaten melden zich aan bij een ROC (VP niveau 4) of Hogeschool (VP niveau 5)

(Model) Periodieke Registratie Certificaat ROC Midden Nederland en Hogeschool leiden geven certificaten aan kandidaten die voldoende resultaat hebben behaald voor de CITO toets. Dit is slechts een administratieve handeling Kandidaten die na scholing bij een ROC of een Hogeschool op alle onderdelen voldoende resultaat behalen, ontvangen het certificaat van de betreffende ROC of Hogeschool

Gelijkstellingsbepaling (docenten VP) De minister van VWS heeft bepaald dat docenten die lesgeven in het centrale vakgebied van verpleeg-kunde van de opleiding tot verpleegkundige, hun werkzaam-heden mogen meetellen voor de werkervaringseis

Eisen te stellen aan docenten in het centrale vakgebied De lessen moeten worden gegeven aan onderwijsinstellingen die opleiden tot het diploma dat recht geeft op inschrijving in het BIG-register Docenten die binnen de herregistratieperiode van vijf jaar minimaal 2080 uren (= een dienstverband van 1 dag per week) in de centrale VP vakgebied lesgeven, kunnen hun registratie in het BIG-register op grond hiervan verlengen

Inhoudelijke toelichting Citaat uit de VWS Ministeriële Regeling Periodieke Registratie Wet BIG: ...Een goede uitoefening van de functie van (praktijk)docent is onlosmakelijk verbonden met het op de hoogte moeten blijven van de (recente) ontwikkelingen binnen het gebied van de desbetreffende beroepsuitoefening en het uitoefenen van de daarbij behorende praktische vaardigheden. Zij kunnen in staat worden geacht om zelfstandig en onder eigen verantwoordelijkheid de handelingen die verband houden met het desbetreffende deskundigheidsgebied uit te voeren. Dit alles kan worden bereikt zonder dat hiervoor aparte scholing moet worden gevolgd...

Terugkeer naar de VP beroepspraktijk Terugkeer op basis van de werk- ervaring als docent in het centrale vakgebied VP, acht de VWS Ministeriële Regeling verantwoord

Inrichting Helpdesk (onder voorbehoud) Voor ROC’s/Hogescholen Voor vragen over de Wet BIG Herregistratie (Uitvoering) Scholingsmodel Periodieke registratie (docent-) Verpleegkundige Ook informatieverstrekking op de websites van MBO Raad en HBO-raad

Gelegenheid tot stellen van vragen Uitreiking van één (per onderwijsinstelling) geprinte versie Scholingsmodel