“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
LOB ????.
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Informatieavond 22 april 2013
Succesfactoren van teamcoaching
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
BPV in Entree Springplank naar werk?.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Waardenmanagement De Transities
Geletterdheid….. Wat is dat?
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
De competente projectleider
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
De doula: duivels of devine
Aandacht voor taal raakt de hele school
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Introductie van Duurzaamheid in HBO onderwijs Visie vanuit bedrijfsleven Drs. J.A. van der Schroeff Directeur Kennis en Kwaliteit Grontmij NV BZW werkgroep.
Samen werken aan duurzame productketens Dromen, durven en doen…
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Voortgangsgesprek fase 1
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Competentieprofielen
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Strategie en positionering
Workshop “Beoordelen”
De kracht van de samenwerking in de regio
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:
Rollen binnen het werkplekleren
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Begeleiding bij Werkplekleren
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Sieberdam/ROCS & KODOS
De beoordeling van scripties en werkstukken
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
Grote transities Versplinterde onderneming:
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Transcript van de presentatie:

“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol

Samenwerking of service? Bedrijven in de profit-sector –Cateraar of hotelketen Ander onderwijs –Universiteit Leiden Stichtingen, non profit –Woningbouwvereniging –Gezondheidszorg: ziekenhuis –Sportclub: ZZ Leiden

Leerwerkbedrijf of niet? Eigenschappen van een leerwerkbedrijf Leren –Sturing op leren mogelijk maken door de eigen rol van school in een samenwerkingsverband met een bedrijf –Diverse leerjaren in verschillende opleidingen combineren –Alle competenties aanleren Werken –Leren in de beroepscontext –Voldoen aan verwachtingen van klanten, gasten Bedrijf –Ketenbenadering van leerprocessen, begin tot eind –Leren in een productieproces –Samenwerken met een echt bedrijf

Verwachtingenmanagement Verwachtingen van leerlingen –Beschrijven wat je leert –Vooraf communiceren over de inzet Verwachtingen van de samenwerkingspartner –Het Service Level Agreement

Leerwerkbedrijf Nieuwe Energie

de Service Je biedt Service Aan een –Intern organisatieonderdeel –Externe samenwerkingspartner –Aan individuen, een klant In een leersituatie

het Level Level: je levert een verwachtingsniveau In een leersituatie –Is dat besef er? De verwachting komt –Direct, van een individuele klant –Van een intern organisatieonderdeel, dus collega’s –Van de externe samenwerkingspartner Feedback organiseren –Bevraag de klant direct –Terugkoppeling naar de deelnemer maakt de leeromgeving rijk en zelfsturend –Organiseer feedback, want het gaat niet vanzelf

het Agreement Agreement, je bent het ergens over eens, met De klant: klanttevredenheid –Klanten beseffen vaak wel dat het leerlingen zijn –Logica van verwachting afhankelijk van individu Een intern organisatieonderdeel –Je legt de afspraken vast –Begrip voor onderdelen die niet werken is impliciet aanwezig (school) De externe partner –Je legt de afspraken vast –Begrip voor onderdelen die niet werken is expliciet minder aanwezig

De B van ‘borgen’ Feedback organiseren is cruciaal Aanwezigheid van deelnemers borgen –schoolgedrag vs werkgedrag Escaleren beschrijven is belangrijk Plaats in de leerroute beschrijven –Formeel en informeel leren –Competenties en vakverdieping –Groeien mogelijk maken

Een goede SLA Hangt vast aan andere afspraken –Bij de individuele klant: feedbacksystematiek prijs en andere vormen van kwaliteit –Bij de interne partner de formatie financiële afspraken –Bij de externe partner de termijn van samenwerking hoe de relatie met elkaar vorm te geven hoe de verantwoordelijkheden liggen ‘what if’ afspraken, hoe te escaleren Leidt tot beschrijvingen van gedrag en rollen –Voor de begeleiders –Voor de deelnemers