“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol
Samenwerking of service? Bedrijven in de profit-sector –Cateraar of hotelketen Ander onderwijs –Universiteit Leiden Stichtingen, non profit –Woningbouwvereniging –Gezondheidszorg: ziekenhuis –Sportclub: ZZ Leiden
Leerwerkbedrijf of niet? Eigenschappen van een leerwerkbedrijf Leren –Sturing op leren mogelijk maken door de eigen rol van school in een samenwerkingsverband met een bedrijf –Diverse leerjaren in verschillende opleidingen combineren –Alle competenties aanleren Werken –Leren in de beroepscontext –Voldoen aan verwachtingen van klanten, gasten Bedrijf –Ketenbenadering van leerprocessen, begin tot eind –Leren in een productieproces –Samenwerken met een echt bedrijf
Verwachtingenmanagement Verwachtingen van leerlingen –Beschrijven wat je leert –Vooraf communiceren over de inzet Verwachtingen van de samenwerkingspartner –Het Service Level Agreement
Leerwerkbedrijf Nieuwe Energie
de Service Je biedt Service Aan een –Intern organisatieonderdeel –Externe samenwerkingspartner –Aan individuen, een klant In een leersituatie
het Level Level: je levert een verwachtingsniveau In een leersituatie –Is dat besef er? De verwachting komt –Direct, van een individuele klant –Van een intern organisatieonderdeel, dus collega’s –Van de externe samenwerkingspartner Feedback organiseren –Bevraag de klant direct –Terugkoppeling naar de deelnemer maakt de leeromgeving rijk en zelfsturend –Organiseer feedback, want het gaat niet vanzelf
het Agreement Agreement, je bent het ergens over eens, met De klant: klanttevredenheid –Klanten beseffen vaak wel dat het leerlingen zijn –Logica van verwachting afhankelijk van individu Een intern organisatieonderdeel –Je legt de afspraken vast –Begrip voor onderdelen die niet werken is impliciet aanwezig (school) De externe partner –Je legt de afspraken vast –Begrip voor onderdelen die niet werken is expliciet minder aanwezig
De B van ‘borgen’ Feedback organiseren is cruciaal Aanwezigheid van deelnemers borgen –schoolgedrag vs werkgedrag Escaleren beschrijven is belangrijk Plaats in de leerroute beschrijven –Formeel en informeel leren –Competenties en vakverdieping –Groeien mogelijk maken
Een goede SLA Hangt vast aan andere afspraken –Bij de individuele klant: feedbacksystematiek prijs en andere vormen van kwaliteit –Bij de interne partner de formatie financiële afspraken –Bij de externe partner de termijn van samenwerking hoe de relatie met elkaar vorm te geven hoe de verantwoordelijkheden liggen ‘what if’ afspraken, hoe te escaleren Leidt tot beschrijvingen van gedrag en rollen –Voor de begeleiders –Voor de deelnemers