het organiseren van interactie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
MBO Raad Tijs Pijls, 8 september 2010
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
BPV in Entree Springplank naar werk?.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
CBE: Centra voor Basiseducatie
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Presentatie Missie en Visie Lomoz 2012 Anton Rijkers.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Functiegesprekken in de praktijk.
Een theoretische verkenning
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Workshop “Beoordelen”
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Praktijkervaring en reflectie
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Rollen binnen het werkplekleren
Met Minder Meer en Beter
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Voorlichting BPV voor Studenten
Human Resources Accounting
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Rolwisseling van student naar docent
Transcript van de presentatie:

het organiseren van interactie Bpv: het organiseren van interactie Dr. Franck Blokhuis Onderzoeker/onderwijskundige CINOP Expertisecentrum

Wat hebben zij gemeen?

Mijn ambitie Wie wil ik zijn: een onderzoeker: die gericht is op de vraag ‘wat werkt’, die onderzoeksbevindingen doorvertaalt naar consequenties voor de praktijk en vice versa. een inhoudelijke expert op het terrein van effectiviteit van werkplekleren/praktijkleren en van interactieprocessen in het proces van leren, werken en begeleiden. een communicator die de discussie met de onderwijspraktijk zoekt over de consequenties van theorieën en onderzoeksbevindingen voor de verbeteringen in het beroepsonderwijs. Waar wil ik dat zijn: niet langs de zijlijn, maar met twee voeten in de onderwijspraktijk.

Bpv: stelling Samenwerking tussen scholen en bedrijven is alleen zinvol en succesvol als ze leidt tot een win-win-situatie met respect voor ieders eigenheid. Dit impliceert dat beide partijen: weten waarom ze een samenwerking aangaan, wat ze daarvan verwachten en zorgen dat deze samenwerking strookt met hun eigen doelstellingen.

Samenwerking: argumenten voor scholen de kwaliteit van de opleiding verbeteren; de competenties van leerlingen verhogen; leerlingen bepaalde attitudes en inzichten bijbrengen; de professionele ontwikkeling van medewerkers bevorderen; de organisatie en de financiële basis van de school verbeteren; de maatschappelijke impact van de school verhogen; …

Samenwerking: argumenten voor bedrijven verhogen van het imago en de kennis over het bedrijfsleven; zorgen voor een bredere rekruteringsbasis; beter opgeleide afgestudeerden kunnen aanwerven; bevorderen van de professionele ontwikkeling van de eigen medewerkers; optimaliseren van de bedrijfsinterne vorming; de eigen organisatie beter doen functioneren; concreet gestalte geven aan het maatschappelijk engagement; …

Cruciale vragen Te beantwoorden door alle betrokken partijen: wat wil ik … wat kan ik … wat weet ik … … als het gaat om de bpv? wat mag ik … wat moet ik … wat verwacht ik … En uitwisselen van antwoorden!

Bpv: handreikingen Kwaliteitseisen Interactie Instrument

Bpv: kwaliteitseisen Bpv is: gepland en bewust leren authentieke arbeidssituaties toenemende zelfsturing verwerving van competenties

Bpv: kwaliteitseisen Onderzoeken naar kwaliteit Aspecten van kwaliteit: visie 1 eis organisatie 3 eisen inhoud 4 eisen evaluatie 2 eisen Implementatie

Bpv: kwaliteitseisen Visie Rollen, taken en verantwoordelijkheden Informatie en communicatie Faciliteiten Onderwijsinhoudelijke afstemming Leerwerkplan Begeleiding Reflectie Beoordeling Evaluatie

Bpv: kwaliteitseisen Visie Leerbedrijven en afdeling actualiseren jaarlijks hun gemeenschappelijke visie op de bpv en de daarvan afgeleide beleidsdoelen. Indicatoren: Er is bij leerbedrijven en afdeling een beschreven gemeenschappelijke visie op de beroepspraktijkvorming. Er is bij leerbedrijven en afdeling een overzicht van beleidsdoelen gekoppeld aan de beroepspraktijkvorming. …

Bpv: kwaliteitseisen Evaluatie Leerbedrijf en afdeling formuleren meetbare verbeterpunten voor de bpv op basis van een gezamenlijke jaarlijkse evaluatie. Indicatoren: Er zijn bij leerbedrijf en afdeling gegevens beschikbaar over de mate van beheersing van competenties, de realisatie van leerwerkplannen, de beschikbaarheid van begeleiders en beoordelaars, de kwaliteit van de informatievoorziening en de kwaliteit van begeleiding. … Er is bij leerbedrijf en afdeling een schriftelijke reactie van een vertegenwoordiging van studenten op de zelfevaluatie en de nieuwe verbeterpunten.

Vraag Wat wil je als afdeling met deze eisen? Gebruik je ze als norm of gebruik je ze als leidraad? Neem je ze ongewijzigd over of pas je aan? Wanneer communiceer je erover met andere betrokken partijen? Welke focus: wat niet goed gaat of wat wel goed gaat? Durf: te luisteren, het contact aan te gaan, jezelf kwetsbaar op te stellen.

Bpv: interactie Mate van betrokkenheid: waarnemen, informatie leveren, overnemen, beïnvloeden, besluiten Actoren: afdeling, leerbedrijf, deelnemer, kbb, andere onderwijssectoren Matrix van betrokkenheid en actor

Bpv: interactie Mate van betrokkenheid Actor Waarnemen Informatie leveren Overnemen Beïnvloeden Besluiten Afdeling: bpv-begeleider docent … Leerbedrijf: praktijkopleider manager werknemer op de werkvloer Student KBB Andere onderwijssectoren

Twentse wijsheden Ie möt huuzen met de heune woa-j met in ‘n bos bint. A-j ‘t earste knoopsgat mist, krie-j ‘t buis nooit good too. Late rogge koomp ok wal op.

Vertaald: Je moet je aanpassen aan het gezelschap waarin je verkeert. Vanaf het begin moet je het goed doen. Ook als men niet zo snel is, komt de zaak wel voor elkaar.

Bpv: het organiseren van interactie Pettelaarpark 1 5200BP ‘s-Hertogenbosch Postbus 1585 www.cinop.nl Franck Blokhuis 073-6 800 823 fblokhuis@cinop.nl Bpv: het organiseren van interactie