Vormen van studie (ontwerp) Doel van studie ontwerp Experiment is het paradigma Cohort type populatie: cohort studie Dynamische populatie: case-referent studie Experimenteel, quasi-experimenteel en meta-experimenteel onderzoek Prognostisch en etiognostisch onderzoek
Vormen van studie (ontwerp) Paradigma voor methoden ontwerp: experiment Vb. We willen iets leren over het effect van een blootstelling E op de staarten van het ‘losse staart konijn’. Daarom stellen we de helft van dit zeer specifieke ras hieraan bloot gedurende een tijdsperiode T0-T1 Op tijdstip T1, observeren we het verschil in voorkomen van afvallende staart bij de blootgestelde t.o.v. de niet-blootgestelde konijnen.
Vormen van studie (ontwerp) experiment: in een homogene populatie
Vormen van studie (ontwerp) experiment: (randomisatie ?) in twee groepen
Vormen van studie (ontwerp) experiment: Op T0, wordt één groep blootgesteld aan E
Vormen van studie (ontwerp) experiment: Op T1, meten we het effect van de blootstelling (CIR = 2.0)
Vormen van studie (ontwerp) experiment: Geen interesse voor heterogene populatie
Vormen van studie (ontwerp) experiment: liever beperken we ons experiment tot de homogene (sub-) populatie
Vormen van studie (ontwerp) experiment: Waarom geen interesse voor heterogene populaties? Verschillende kenmerken van de konijnen zouden de uitkomst kunnen voorspellen vb. Bij de grotere zit de staart beter vast Bij de bruine komt de staart nooit los In die situatie kan de vergelijkbaarheid van de blootgestelden en de niet-blootgestelden problematisch worden. Daarom kan voor de toewijzing van de blootstelling een randomisatie uitgevoerd worden. Het controleren van het succes van de randomisatie is vaak zeer moeilijk.
Vormen van studie (ontwerp) Beperkingen van het experiment: Als het experiment beperkt wordt tot een zeer homogene populatie, kan niets geleerd worden m.b.t. andere determinanten van het optreden van de gebeurtenis Als het toewijzingsschema niet kan gerealiseerd worden (bvb. ten gevolge van non-compliance), neemt het contrast tussen de blootgestelden en de niet-blootgestelden af, wat resulteert in een vertekende maat voor het effect (gedaalde validiteit!)
Vormen van studie (ontwerp) voorbeeld experiment: Vroege behandeling versus selectieve late behandeling met indometacine van open ductus arteriosus bij prematuren met een respiratoir distress syndroom.
Vormen van studie (ontwerp) voorbeeld experiment: Vroege behandeling versus selectieve late behandeling met indometacine van open ductus arteriosus bij prematuren met een respiratoir distress syndroom.