ICT en e-government: De gevolgen voor de administratie Wim Debruyn Secretaris – gemeente Zaventem VERA studiedag 20-juni-2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Advertisements

De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
Carl Possemiers Studiedag ICT beleid Leuven, 20 juni 2006
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Provinciale ronden mei 2008
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Organisatie AG Stadsplanning
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Opti-Alert Jos Post en Clemon Tonnaer 20 mei 2014 Enhancing the efficiency of alerting systems through personalized, culturally sensitive multi-channel.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Adobe formulieren : stand van zaken.
Gezichtherkenning in de praktijk Jurgen den Hartog Mogelijkheden en randvoorwaarden Colloquium Intelligente Camera’s 7 juni 2012.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Autisme en intelligentie
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Paragraaf 3.4 Het inschatten van natuurlijke gevaren
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Formulieren Overzicht – JS formulieren aanmaken VLUG2 26 juni 2006.
LIPS versie 2.1 Een logische evolutie Carl Possemiers & Tim Vander Borght Gebruikersdag VERA Leuven, 24 Oktober 2005.
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Kloof dichten! André van Nijkerken Accountmanager VISD & CORV regio oost
Hoe burgers betrekken bij de fenomeenbestrijding Debatnamiddag CPS Debat.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Documentbeheer voor de lokale besturen
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Visum en overheidsopdrachten
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
* KNOOPERF Achterveldse Eng Anne Jansen PCL, 16 juni 1.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Het ontstaan van steden
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
A+O project Co-creatie in de praktijk
H1 Wat is politiek?.
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Weerbaarheid van het openbaar bestuur
Duurzaam ondernemen.
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Transcript van de presentatie:

ICT en e-government: De gevolgen voor de administratie Wim Debruyn Secretaris – gemeente Zaventem VERA studiedag 20-juni-2006

Wim Debruyn – Heverlee 20/6/06 Overzicht E-government: wat het (niet) is Het verschuiven van communicatiekanalen De druk van de omgeving Wat er nodig is Waar komen er veranderingsprocessen? Conclusie

Wim Debruyn – Heverlee 20/6/06 E-government is… Niet zozeer: “we moeten een website hebben” –Dit heeft de waarde van een gemeentelijke informatiebrochure –Het is een elektronisch informatiemedium Niet zozeer: “elektronisch loket” –Uiteraard moeten we formulieren ter beschikking stellen –Maar de meeste burgers komen nauwelijks 1 keer per jaar naar het gemeentehuis e-Government = de “e” bij het besturen = het automatiseren van (interne) processen –Bij de politieke besluitvorming –Bij het volgen van interne procedures

Wim Debruyn – Heverlee 20/6/06 ICT betekent Toenemende automatisering van manuele processen –Beslissingen worden in een programma genomen, niet meer in het hoofd van de mensen –Men neemt zinloos werk weg, maar vergroot de afhankelijkheid van de programmatuur Afname van controle op de processen –Bijsturing is zeer moeilijk als het geprogrammeerd is –Brieven worden eenheidsworst –Summum : zelfsprekende computers die de telefoon afhandelen Op sommige gebieden toegenomen chaos –Internet en zijn bijna ongemerkt binnengekomen waardoor de greep op de organisatie verloren is gegaan

Wim Debruyn – Heverlee 20/6/06 Communicatiekanalen is enerzijds bijkomstig –Een sociaal medium, vergelijkbaar met telefoon, informele spreekstijl –Een chaotisch medium: informatie komt van overal naar binnen, vertrekt van overal naar buiten, wordt overal en nergens opgeslagen –Een kwetsbaar medium: het staat geschreven (men kan het tegen u gebruiken) maar het kan ook vervalst worden (kan ik het wel juridisch gebruiken?) Wordt in toenemende ook het kanaal voor zakelijk verkeer –Anekdote: mededeling tarieven reispassen Behoefte aan controle over wat, wie, wanneer, hoe antwoordt op een zakelijke –Geen controle om de controle –Maar beheer van zakelijke processen

Wim Debruyn – Heverlee 20/6/06 De druk van de omgeving Burgers beginnen allerlei stukken via in te dienen die zonder handtekening geen juridische waarde hebben –De ene ambtenaar aanvaardt dit, de andere weigert –De ene keer lijkt de weigering terecht, de andere keer lijkt het overdreven –Ik heb hierover nog geen omzendbrief gezien De personeelsleden antwoorden op s, maar hoe wordt dit bijgehouden? –Meestal alleen in hun persoonlijke mailbox –Je merkt het maar als er problemen van komen Het bestuur heeft behoefte aan juridische duidelijkheid en aan een nieuw organisatorisch concept

Wim Debruyn – Heverlee 20/6/06 Vat krijgen op informatiestromen Het aandeel “binnenkomende post” dat “alternatief” binnenkomt is bezig de officiële post in het register van de briefwisseling te overstijgen Het nieuw gemeentedecreet schrijft voor dat een intern controlesysteem wordt uitgewerkt Dit wordt des te belangrijker wanneer binnenkort elektronisch gehandtekende s (met elektronisch getekend) bijvoegsel zullen binnenkomen Risico: dat de grote leveranciers van onze nood hun deugd zullen maken

Wim Debruyn – Heverlee 20/6/06 Veranderingsbeleid De administratie is er meestal klaar voor : zij zijn al lang van steekkaarten op software overgestapt Het bestuur moet bereid zijn om erin te investeren VRAAG: moeten we voor en Internetgebruik niet volledig her-bronnen?

Wim Debruyn – Heverlee 20/6/06 Politici en het belang van ICT- initiatieven Politici rekenen in termen van politiek rendement : een wegdek vernieuwen, een sociaal project enz. … renderen Zij nemen ook beslissingen die politiek niet of weinig renderen, maar alleen als het moet Daarom is het belangrijk dat de hogere overheid normen oplegt –Zoals de verplichting van interne controle –Zoals het procedurehandboek van de OCMW’s –Hopelijk zijn het alleen zinvolle verplichtingen Het is belangrijk om ICT-initiatieven te nemen waarbij politici zelf betrokken zijn –Cfr gemeente Tervuren met een notulenbeheersysteem

Wim Debruyn – Heverlee 20/6/06 Conclusie Enerzijds behoefte aan controle over de interne processen –Deze controle dreigt nu steeds meer verloren te gaan Anderzijds behoefte aan het doortrekken van deze processen naar het beleid –De directe betrokkenheid van het beleidsniveau bij de automatisering van de processen moet verhogen Informatica moet niet afgeschoven worden naar informatici Informatica moet toegeschoven worden naar politici