Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
OVSG, de gemeente maakt school
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderwijs voor personen met een handicap
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Toekenning subsidies lokaal flankerend onderwijsbeleid vanaf 2014.
Brede school in Berkenbos
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Schoolopbouwwerk Menen
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Voorstelling kansarmoedeatlas
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Kansarmoede in de kleuterschool
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Inleiding campusvoorrang
LOP Secundair onderwijs
Cijfergegevens leerrecht
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Kansarmoedeproblematiek Westkust
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers Decreet Gelijke onderwijskansen Flankerend onderwijsbeleid Specifieke onderwijskansen Deeltijds onderwijs Time-out project – HERGO Onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen (OKAN) Onderwijsopbouwwerk - Brede school

Onderwijs-welzijn 1.ON – gelijke onderwijskansen Ongelijkheid start bij de instap in het kleuteronderwijs. 16% van de Vlaamse 2,5- en 3-jarigen zit niet in de kleuterschool. Opvallend is dat de sociale ongelijkheid hier reeds zichtbaar is (zie fig 1). Vertraagd doorheen het lager onderwijs. Uit de analyses blijkt dat vooral het 1ste leerjaar voor veel leerlingen een struikelblok vormt. Opnieuw stellen we duidelijke verschillen vast naargelang de sociale afkomst van het kind (zie fig. 2). Ten opzichte van kinderen van hooggeschoolde moeders hebben kinderen van laaggeschoolde moeders 10 keer meer kans op doorverwijzing naar het buitengewoon lager onderwijs (BLO) (zie fig. 3).

Onderwijs-welzijn 1.ON – gelijke onderwijskansen Gesegregeerd door het secundair onderwijs. Van het armste deciel blijkt slechts 1 op de 10 jongeren door te stromen naar het ASO, tegenover 9 op de 10 bij het rijkste deciel (zie figuur 6). Doorstroom naar het hoger onderwijs? Waar gemiddeld bijna 1 op de 2 Vlaamse jongeren tegenwoordig een diploma hoger onderwijs behaalt, bedraagt dit bij kinderen van laaggeschoolden 1 op de 4, bij migrantenjongeren 1 op de 6, bij kinderen van hooggeschoolden daarentegen 4 op de 5 (zie figuur 11). Levenslang leren? 7,9% (2007) van de Vlaamse inwoners tussen 25 en 64 jaar neemt deel aan levenslang leren. Het behaalde onderwijsniveau is het meest discriminerende kenmerk met betrekking tot deelname aan opleidingen (fig. 15) + de positie op de arbeidsmarkt.

Onderwijs-welzijn 2. Decreet gelijke onderwijskansen Een onderwijsbeleid uitwerken dat alle kinderen en jongeren optimale kansen biedt om te leren en zich te ontwikkelen. Het beleid voor gelijke onderwijskansen wil tegelijk uitsluiting, sociale scheiding en discriminatie tegengaan en heeft daarom specifieke aandacht voor kinderen uit kansarme milieus. Basisonderwijs: SES-lestijden maken geïntegreerd deel uit van de omkadering. De volgende indicatoren zijn bepalend: thuistaal van de leerling, het ontvangen van een schooltoelage, het hoogst behaalde opleidingsniveau van de moeder. Secundair onderwijs: extra leraarsuren in het kader van het geïntegreerd ondersteuningsaanbod worden toegekend. Indicatoren zijn: thuistaal van de leerling, het ontvangen van een schooltoelage, het hoogst behaalde opleidingsniveau van de moeder, de leerling wordt tijdelijk of permanent buiten het eigen gezinsverband opgenomen, de ouders behoren tot de trekkende bevolking. Inschrijvingsrecht:

Onderwijs-welzijn 2. Decreet gelijke onderwijskansen De uitvoering wordt gedaan door de Lokaal Overleg Platforms (LOP). -LOP Oostende/Middelkerke Secundair -LOP Oostende/Middelkerke Basis Wegwijzer onderwijs – Oostende:

Onderwijs-welzijn 3. Flankerend onderwijsbeleid Flankerend onderwijsbeleid Het geheel van acties van een lokale overheid om: vertrekkende vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaamse onderwijsbeleid, een onderwijsbeleid te ontwikkelen in samenwerking met de lokale actoren”.  Integraal Plan – De beleids- en beheerscyclus (BBC) Voorbeelden: Voorleesklasjes, aanbod drugspreventie, verkeerseducatie, gemachtigde opzichters, Brede school, verjaardagskaartjes 2-jarige kleuters, Time-outproject voor moeilijk schoolbare jongeren, huistaakbegeleiding, opvoedingsondersteuning, het lokale netoverschrijdend onderwijsaanbod bekend maken, cultuuraanbod voor scholen, ter beschikking stellen sportinfrastructuur (sociaal voordeel), onderwijsopbouwwerk, ‘School in Zicht’: concentratieschoolproblematiek, ‘Samen tot aan de meet’: zittenblijversproblematiek, … Centrumsteden EN ook andere gemeenten: Oostende: -De Wegwijzer Open huis voor onderwijs en vrijetijdDe Wegwijzer -Oostende Time-out projectOostende Time-out project

Onderwijs-welzijn 4. Specifieke onderwijsbehoeften 4.1. Buitengewoon onderwijs Basis onderwijs: Secundair onderwijs: Type 1: licht mentale handicap Type 2: matig of ernstig mentale handicap Type 3: ernstige emotionele of gedragsproblemen Type 4: lichamelijke handicap Type 5: kinderen in een ziekenhuis of in een preventorium Type 6: visuele handicap Type 7: auditieve handicap Type 8: ernstige leerstoornissen

Onderwijs-welzijn 4. Specifieke onderwijsbehoeften 4.2. Inclusief onderwijs Een naam van een project waarbij leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke beperking (type 2) lessen kunnen volgen in het gewoon onderwijs, met behulp van extra ondersteuning vanuit een school voor buitengewoon onderwijs. ION-leerlingen volgen een individueel traject Geïntegreerd onderwijs In het GON (geïntegreerd onderwijs) volgen leerlingen met een handicap of met leer- en opvoedingsmoeilijkheden de lessen in een school voor gewoon onderwijs. De GON-begeleiding gebeurt door een personeelslid van een school voor buitengewoon onderwijs. Dat kan op verschillende manieren: een aantal uren hulp voor het kind zelf, ondersteuning aan de ouders, ondersteuning en uitleg aan leerkrachten (teamondersteuning), aanmaken van specifiek materiaal...

Onderwijs-welzijn 5. Deeltijds onderwijs Deeltijds onderwijs Het deeltijds beroeps secundair onderwijs (dbso) is een systeem van leren en werken, waarbij een jongere de combinatie maakt tussen leren op school en werkplekleren. GO! technisch atheneum 1 Oostende GO! technisch atheneum 1 Oostende / GO! Maritiem Instituut Oostende GO! Maritiem Instituut Oostende Petrus & Paulus campus west Vrij Technisch Instituut Elke jongere in het dbso krijgt twee dagen per week les in het Centrum voor deeltijds onderwijs (CDO). Dit is het gedeelte leren. Het gedeelte werkplekleren hangt af van het resultaat van een screening. Dat kan zijn: -een echte arbeidservaring (via allerlei soorten arbeidscontracten). -een brugproject: voor jongeren die wel bereid zijn te werken, maar hun attitudes en vaardigheden nog verder moeten ontwikkelen -een voortraject: een specifieke opleidings- en begeleidingsmodule voor jongeren met ontoereikende attitudes en vaardigheden -een persoonlijk ontwikkelingstraject (POT): voor kwetsbare jongeren in problematische situaties. Hier kan zowel het les- als het arbeidsgedeelte vervangen worden. Zo'n persoonlijk ontwikkelingstraject wordt georganiseerd door een Centrum voor deeltijdse vorming (CDV). -CDV Groep Intro Oostende Syntra West:

Onderwijs-welzijn 6. Time-out project – HERGO Lange time-out: waarbij leerlingen die grote moeilijkheden veroorzaken op school of helemaal gedemotiveerd zijn, verschillende weken uit de school worden gehaald en apart worden begeleid, met als doel hen terug op de schoolbanken te krijgen. Het is een middel om vroegtijdige schooluitval tegen te gaan. Korte formule van time-out: duurt slechts enkele dagen en richt zich op leerlingen bij wie de eerste moeilijkheden zich manifesteren en waar de school niet direct een oplossing voor heeft. HERGO staat voor herstelgericht groepsoverleg en is een bemiddelingsvorm waarbij niet alleen de dader(s) en slachtoffer(s) aanwezig zijn, maar waarbij zij elk ook hun ‘achterban’ mogen meebrengen (personen uit hun sociale netwerk, die hen kunnen ondersteunen tijdens het proces). Oostende: Zijsporen Korte Time-out Oostende Horizon Educatief vzwHorizon Educatief vzw

Onderwijs-welzijn 7. Onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen (OKAN) Sommige scholen richten een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers in: voor jongeren van niet-Belgische of niet-Nederlandse nationaliteit die nieuw binnen komen in ons land en het Nederlands onvoldoende beheersen. Via de onthaalklas probeert men deze leerlingen zo snel mogelijk Nederlands aan te leren. In de onthaalklas in het secundair onderwijs krijgen anderstalige leerlingen gedurende één jaar Nederlandse taallessen. Daarna stappen ze over naar een gewone klas. Oostende: Petrus & Paulus campus west Sint-Lutgardinstituut Petrus & Paulus campus west Sint-Lutgardinstituut In het basisonderwijs worden de onthaalklassen gevormd op basis van de anderstalige kinderen die zich inschrijven in een school. Het onthaalonderwijs bestaat er uit een aantal uren extra begeleiding voor de anderstalige kinderen.

Onderwijs-welzijn 8. Onderwijsopbouwwerk – Brede School Het doel van Onderwijsopbouwwerk is om de participatie van ouders en jongeren/kinderen aan het onderwijs te verhogen. Brede School: Een Brede School is een samenwerkingsverband tussen verschillende sectoren waaronder een of meerdere scholen die samen werken aan een brede leer- en leefomgeving in de vrije tijd en op school met als doel het creëren van maximale ontwikkelingskansen voor álle kinderen en jongeren. Onderwijsopbouwwerk Oostende: -Huiswerkklassen op de Vuurtorenwijk en in het Westerkwartier -Voorlezen in de Buurt -BoekBezoek: voorlezen aan Huis filmpje