De sociaalprofessionele inschakeling in de overheidsopdrachten : 29 september 2011 POD Maatschappelijke Integratie Raphaël Dugailliez Expert duurzame overheidsopdrachten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Aanbesteding of Subsidie
05/11/ ETHIAS EN DE DIVERSITEIT 5 november 2007 Diamant Conference & Business Center.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
POD maatschappelijke integratie
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
Het nieuwe Akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” 16 oktober 2013.
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
De sociale diensten in een Europees perspectief: Correctie van de markt of concurrentie? Réseau Européen des Villes et Régions de l’Economie Sociale 8.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Het regeerakkoord van 1 dec Werkgroep activering 20 januari 2012.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
22 Juni 2006http://socialeconomy.fgov.be 1 Sociale voorkeur en sociale uitvoeringsmodaliteiten in overheidsopdrachten Sébastien Pereau, Expert bij de cel.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
De uitkeringsgerechtigden van de RVA toegelaten op basis van arbeidsprestaties voor de OCMW's in toepassing van artikel 60 § 7 van de organieke wet betreffende.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Voorstelling van de catalogus
9/11/2014 8:56:26 AM De ideale vestigingsplaats voor een Europees pensioenfonds - Belgisch Perspectief Elise Laeremans 7 december.
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
CVBA MET SOCIAAL OOGMERK Werkhuizenstraat 19Tel: B-1080 BrusselFax:
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Governance sociale huisvesting in de EU VTW 24 juni 2014 Rudy de Jong.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Parametric release Wat is dat?.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
De interfacerol van Actiris tussen de betrokken partijen bij de sociale clausules OVERHEIDSOPDRACHTEN & Sociale dumping 20/10/2015.
Processen.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Wetgeving overheidsopdrachten
Transcript van de presentatie:

De sociaalprofessionele inschakeling in de overheidsopdrachten : 29 september 2011 POD Maatschappelijke Integratie Raphaël Dugailliez Expert duurzame overheidsopdrachten Enkele belangen in dit decennium

Hoofdstuk 0 : Wat doen de Franstaligen met de sociale clausules?

De sociaalprofessionele inschakeling … Een sociale clausule is een bepaling in een lastenboek van een overheidsopdracht die de opleiding of sociaalprofessionele inschakeling van laaggeschoolde werkzoekenden, leerlingen, stagiairs of cursisten beoogt. Het gaat om een soort sociale lift. Een duwtje in de rug voor wie werk zoekt.

De belangrijkste opdrachten die hierbij betrokken zijn De sociale clausules zijn niet van toepassing op opdrachten voor leveringen; enkel op opdrachten voor werken en diensten. De meeste sociale clausules beogen de volgende sectoren (arbeidsintensieve sectoren waarin men laaggeschoolde werknemers kan inschakelen) : 1. de bouwsector en de sector van de openbare werken 2. de groene ruimtes, parken en tuinen 3. de sector van de inzameling en herwaardering van het afval 4. de reinigingssector – fabrieken, kantoren, werven… 5. andere, specifiekere sectoren zoals archivering, HORECA, drukwerk, mailings...

Ruimer: maatschappelijke verantwoordelijkheid De tewerkstelling van jongeren bevorderen; De evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen bevorderen (bijvoorbeeld: evenwicht privéleven/beroepsleven, strijd tegen de sectorale en professionele segregatie enz.); De tewerkstellingsmogelijkheden voor langdurig werklozen en oudere werknemers bevorderen; Beleidsvormen met het oog op diversiteit en tewerkstellingsmogelijkheden voor personen die uit kansarme bevolkingsgroepen komen (bijvoorbeeld: migrerende werknemers, etnische minderheden, religieuze minderheden, laaggeschoolden enz.); De tewerkstellingsmogelijkheden voor gehandicapten bevorderen, met name via inclusieve en toegankelijke werkomgevingen.

en ook… ‘waardig werk’ bevorderen de naleving van de ‘sociale rechten en arbeidsrechten’ bevorderen de ‘sociale inclusie’ ondersteunen en de organisaties uit de sociale economie promoten ‘toegankelijkheid en conceptie voor iedereen’ bevorderen rekening houden met kwesties inzake ‘eerlijke handel’ vrijwillige inspanningen met het oog op ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ ontwikkelen bescherming bieden tegen de schending van de mensenrechten en de naleving van deze rechten aanmoedigen.

De appel valt niet ver van de boom Tussen 2006 en 2011: 75 opleidingen die naar de sociale clausules gedecentraliseerd werden, werden door SAW-B in het WG & het BHG gegeven. 75 opdrachten met sociale clausules, waarvan meerdere opdrachten > €. een mooi staaltje networking, bovenop de sociale clausules. inspanningen met het oog op de professionalisering van de offertes, wat de SSE betreft de veel grotere aanwezigheid van de SSE in de opdrachten het verkrijgen van het label ‘Klasse 1’ door tientallen SSE in de bouwsector …

Een gepersonaliseerde dienstverlening van SAW-B in opdracht van de Ministers van Economie van het WG en het BHG. Analyse van uw jaarbegrotingen Analyse van de juridische mogelijkheden Inclusie van sociale clausules in de bijzondere lastenboeken Adviesagentschap …

Een praktische tool die bovendien gratis is ;-)

De verschillende sociale clausules 5 types sociale clausules worden regelmatig toegepast : 1. De reservatie van de opdracht in de SSE – het WG en het BHG 2. De opleidingsclausule (FOREM) - WG 3. De sociaalprofessionele inschakeling als criterium voor de toekenning van een offerteaanvraag (WG) 4. De engagementsclausule (ACTITRIS) BHG 5. De keuze tussen een onderaanneming in de SSE met het oog op de opleiding of een stage onder leiding van FOREM-Actiris

Bent u op zoek naar de ondernemingen uit de sociale economie die in uw buurt gelegen zijn of tot een bepaalde activiteitensector behoren? Surf dan naar:

Hoofdstuk 1: De SSE wat de aanbestedende overheid betreft: Een onhoudbare eis…

Ratione personae De Richtlijn vermeldt 3 principes om als aanbestedende overheid (AO) beschouwd te worden: Onder ‘publiekrechtelijke instelling’ wordt verstaan elke instelling: a) die is opgericht met het specifieke doel te voorzien in behoeften van algemeen belang andere dan die van industriële of commerciële aard, en b) die rechtspersoonlijkheid heeft, en c) waarvan ofwel de activiteiten in hoofdzaak door de Staat, de territoriale of andere publiekrechtelijke instellingen worden gefinancierd, ofwel het beheer is onderworpen aan toezicht door deze laatsten, ofwel de leden van de directie, de raad van bestuur of de raad van toezicht voor meer dan de helft door de Staat, de territoriale lichamen of andere publiekrechtelijke instellingen zijn aangewezen

De rechtspraak van het HvJEG over dit onderwerp stelt niet veel voor Over dit onderwerp zijn er slechts weinig arresten van het HvJEG en de beschouwingen van het HvJEG zijn onduidelijk. Er is ruimte voor interpretatie. Sinds ‘Charleroi’ is de tendens eerder beperkend… maar met welke gevolgen?

De SSE als aanbestedende overheid? Volgens de richtlijn worden sommige ondernemingen uit de sociale economie beschouwd als andere ondernemingen uit de non-profitsector die in behoeften van algemeen belang voorzien, net als aanbestedende overheden.

De SSE beschikt niet over de middelen om de overheidsopdrachten toe te passen In België zijn de meeste SSE kleine structuren die op de ‘inschakeling’ gericht zijn. Bovendien kan het feit dat men erin slaagt sociaalprofessionele inschakeling en economische rentabiliteit te combineren, een permanent mirakel worden genoemd. Het is irrealistisch van hen te eisen dat ze de overheidsopdrachten zouden naleven zonder van hun basismissies af te wijken.

De clausules van de subsidiebesluiten… Voor vele subsidies binnen de SSE moet men de regelgeving van de overheidsopdrachten naleven, maar men heeft er de middelen niet voor. Is het relevant om deze voorschriften op te leggen? (om de mensen hiermee lastig te vallen?) Is enige flexibiliteit hier niet gewenst?

De huidige regel van het HvJEG is onuitvoerbaar HvJEG, 3 oktober 2000, zaak C-380/98, « Wat betreft de periode die in aanmerking genomen moet worden om te achterhalen of de financiering al dan niet hoofdzakelijk door de overheid gebeurt, dient men het begrotingsjaar in aanmerking te nemen waarin de procedure voor de gunning van een opdracht geopend moet worden. »  Irrealistisch als de SSE over de verkoop van dienstverleningen beschikt.

Voorstel Bijvoorbeeld: eisen dat ondernemingen en verenigingen uit de non-profitsector met een jaarlijks aankoopvolume van minder dan €, in de strikte zin vrijgesteld worden van de toepassing van de regels voor de gunning, en hierbij richtlijnen voor goede praktijken behouden die door de Lidstaten en subsidiërende overheden bepaald zouden worden (minimale concurrentie, rechtvaardiging van de uitgaven …).

Hoofdstuk 2 : Een nieuw wetgevingsproject … met sociale clausules?

®evolutie ? In 2011 heeft de EC een grootschalige raadpleging over de evolutie van het wetgevingskader afgesloten. SAW-B heeft hier via een gestructureerde bijdrage aan deelgenomen. Richtlijn 2004/18 over de toekenningscriteria blijft voor interpretatie vatbaar.

®sociaal? De richtlijn bepaalt dat ‘de sociale overwegingen’ als toekenningscriteria kunnen worden aangewend. Het HvJEG eist dat deze criteria verband houden met het voorwerp van de opdracht. Het voorwerp van de opdracht is dus de aard van de opdracht (werken, diensten, leveringen).

De doctrine evolueert… traag SAW-B heeft verschillende Europese opdrachten uitgevoerd waarbij ze een toekenningscriterium van sociale aard aangewend heeft in opdrachten voor diensten en werken. « Evaluatie van de prestatie inzake sociaalprofessionele inschakeling » + methode voor een objectieve, kwalitatieve beoordeling. & Toevoeging aan het voorwerp van de opdracht van « binnen een perspectief van sociaalprofessionele inschakeling »

De interpretatie: met een progressieve kijk? De doctrine is er gedeeltelijk tegen gekant en in het BHG verbiedt een omzendbrief (5 feb. 2009) deze interpretatie, waardoor de wet beperkt wordt. Een omzendbrief die een wet beperkt? Merkwaardig … Wellicht zal dit evolueren na enkele interpellaties in het Brussels Parlement.

®groen? De rechtspraak in « Het arrest EVN en WIENSTROM tegen de Oostenrijkse staat, van 4 december 2003 » heeft een mooi debat geopend: In een geschil over een opdracht voor de levering van groene elektriciteit werd een toekenningscriterium over de oorsprong van de energie (hernieuwbare …) voor het HvJEG betwist.

®analyse… Uit dit arrest blijkt dat het HvJEG in principe aanvaard heeft dat productieprocessen en -methodes die geen verband houden met het product (externe factoren met betrekking tot de productie), als toekenningscriterium aangewend worden. Dat de elektriciteit van hernieuwbare energiebronnen of kernsplitsing afkomstig is, heeft immers geen enkele invloed op de intrinsieke eigenschappen van de elektriciteit. Het gaat dus om een productieproces dat of een productiemethode die geen verband houdt met het product.

Mutatis, mutandis ? Als het HvJEG aanvaardt dat een productiemethode die geen sporen in het eindproduct nalaat, de toekenning van een opdracht kan beïnvloeden, hoe staat het dan tegenover de eigenlijke aard van een productiemethode die op de werknemers betrekking heeft? Uiteraard hebben productiemethodes betrekking op werknemers. En dus ook op de sociale en ethische aspecten evenals op de sociaalprofessionele inschakeling.

Een ware ®evolutie? Deze evolutie betreft opdrachten voor leveringen in het kader van de SSE: eerlijke handel (waardige arbeidsomstandigheden) ‘propere’ werkkledij blauwe stenen en andere 'waardige' mijnbouwactiviteiten productie van talrijke 'waardige‘ leveringen … De realistische toepassing van de 8 basisovereenkomsten van de IAO

Ook duidelijkheid scheppen rond belangenvermengingen … Het betere kan de vijand van het goede zijn… Een OCMW dat kapitaal in een inschakelingsonderneming geïnvesteerd heeft, mag deze laatste geen opdrachten toekennen…

De doorbraak van de sociale normen Het Belgisch sociaal label wordt niet aangewend en is niet van toepassing op de overheidsopdrachten. De norm ISO is een ISO-norm met betrekking tot de maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties, met andere woorden: ze bepaalt hoe organisaties aan de duurzame ontwikkeling kunnen en moeten bijdragen. Ze werd gepubliceerd op 1 november Bruikbaar in de overheidsopdrachten ? Wat zegt de richtlijn ? Mysterie…

Hoofdstuk 3: De Human Ressources

De crisis, de crisis … De economische ‘crisis’ zal gepaard gaan met: de beperking van de overheidsuitgaven meer lastige sociale situaties de betere inning van de ontvangsten efficiëntere overheidsdiensten en sociale diensten het feit dat men nog meer met duurzame ontwikkeling gaat rekening houden nog meer internationale concurrentie nog meer zinvolle aankopen een geleidelijke dematerialisatie

Professionaliseren… tot de 10de macht Tal van aankoopdiensten in de overheidssector zijn onderbemand: Gebrek aan tijd Gebrek aan opleiding Gebrek aan ondersteuning van de uitvoerende macht Gebrek aan vernieuwing Gebrek aan professionalisering Gebrek aan complementariteit …

Wanneer komt er een systemische visie? De integratie OCMW-Gemeente kan mooie resultaten inzake sociaalprofessionele inschakeling opleveren (cf. Stad Namen). De integratie van de sociale clausules in de Wijkcontracten in het BHG kan tot mooie resultaten inzake sociaalprofessionele inschakeling leiden. enz.

Betrokkenheid? Het is merkwaardig dat de sociale clausules geen betere start gekend hebben ondanks een degelijk wetgevingsstelsel dat in 1988 ingevoerd werd. Toch zijn de inspanningen inzake opleiding niet te verwaarlozen. In het WG en het BHG werden in 5 jaar tijd 75 opleidingen gedecentraliseerd, waarbij meer dan 1000 aanbesteders betrokken waren. Men zou gaan denken dat België niet met werkloosheid geconfronteerd wordt… De mandatarissen staan meer achter de sociale permanenties dan achter de sociale clausules… Is dit wel logisch?

De allianties werkgelegenheid - leefmilieu De eerste werkgelegenheidsalliantie in de bouwsector zal aanzienlijke inspanningen van bekwame werknemers vergen. Hierbij zijn de sociale clausules een van de hefbomen. Andere allianties zijn in de maak…. Deze dynamiek zal dus meerdere jaren blijven duren.

Een sociale clausule uitschrijven is een 'politieke' daad Deze clausule niet uitschrijven, is ook een 'politieke' daad.

Een resource person voor ‘duurzame overheidsopdrachten’ aanstellen Op korte termijn zou het erop aankomen dat elk departement over een resource person ter zake beschikt. Dit nieuwe gegeven in een functieprofiel integreren.

Hoofdstuk 4: Enkele conclusies

De rechtspraak laat de zaken traag evolueren. Tussen 1988 en 2003 hebben 4 arresten van het HvJEG de regelgeving laten evolueren. Er zullen nog andere arresten volgen aangezien deze materie niet vastligt. Door de crisis moet duurzaamheid grondig worden geïntegreerd.

la pratique des overheidsopdrachten duurzame nécessite un Broodnodige interfaces… De gewestelijke instellingen (VDAB, Actiris, FOREM) zijn betrouwbare partners voor de sociale clausules maar hun gebrek aan investeringen belemmert de snelle ontwikkeling van het stelsel. Frankrijk, bijvoorbeeld, beschikt over PLIE die veel meer op regionaal vlak actief zijn om de sociale techniek te ontwikkelen.

Voortaan is alles mogelijk: het juridisch kader is duidelijk Ter herinnering: de Belgische wetgever was sneller dan de Europese wetgever. Via de programmawet van 8 april 2003 heeft de Belgische wetgever artikel 16 van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten gewijzigd. Al meer dan 8 jaar is er dus juridische stabiliteit (en deze wordt nog verhoogd), waardoor de overheden de theorie in de praktijk kunnen omzetten

Merci de votre attention. Bedankt voor uw aandacht … Heeft u nog vragen? Raphaël Dugailliez Senselia sprl Expertise ‘duurzame overheidsopdrachten’ 087 / of 0473 /