Niet-monetaire, kwalitatieve waardering van ESD Ilse Simoens, Francis Turkelboom, Hans Keune.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
Samen ouder worden in en rondom De Bron 10 oktober 2013 Werkconferentie.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Mediërend leren op bs. Theresia
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Introductiebijeenkomst
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
Seksualiteit: gave van God
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Bewerkt door Sam, Iris, Thalita, Lore, Saartje en Zoë
START DIA.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland”
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Ik ben Alice Jan Simoen Ellen De Bie.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Muziek : Engelbert Humperdink Am I That Easy To forget
LOT OP REIS.
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
Zaterdag 30 juni 2012 Wij waren nog nooit in Kijkduin geweest en waren vroeg op stap gegaan, zelfs in de winkels was het nog rustig.
Conflicten en onderhandelingen
Lokale voorzieningen van twee kanten bezien Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Van Abbemuseum.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 1 en 2
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
Op een dag stond een jonge man midden in de stad en verklaarde, dat hij het mooiste hart had dat men ooit had gezien.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Hoe brei een team?.
Het begint bij het jonge kind
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Brian Adams: Everything i do…
HC zondag 10 Vertrouwen op een God die je niet begrijpt
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Iedereen gebruikt social media.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Beste vriend(in) Muziek : Francis Goya “Blue Moon”
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Wij ziin oud, maar voelen ons jong !!
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
18 SEPTEMBER 2014 INLOOPSESSIE MASTERPLAN FEELGOOD SESSIES.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
ANB Project Ecosysteemdiensten in Vlaanderen Een verkennende inventarisatie van ecosysteemdiensten en potentiële ecosysteemwinsten Workshop Ecosysteemdiensten.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
… in de praktijk van de ruimtelijke ordening. Stellingen o Ik ken de Atlas Leefomgeving o Ons eigen ‘kaartenportaal’ werkt uitstekend Atlas Leefomgeving.
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
Psalm 8 Heer, wat bent U goed! U ziet alles en iedereen op de aarde.
ACTIE onderzoek.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Transcript van de presentatie:

Niet-monetaire, kwalitatieve waardering van ESD Ilse Simoens, Francis Turkelboom, Hans Keune

1. Individuel prioritisering van ESD Doel: Informatie verzamelen over de landschapperceptie bij de bewoners voor opmaken van een landschapsvisie (NARA-BE 2012) Gevalstudie “Gelinden”

Methode Doelgerichte steekproef Participatieve observatie Interview: I. Semi-gestructureerd gesprek: 1. Hoe zou je je omging aan een buitenlander beschrijven? 2. Hoe zou je een vriend overtuigen om in deze streek te komen wonen? 3. Hoe wens jij dat dit landschap er in 2030 zou uitzien? 4. Denk je dat je hieraan kan bijdragen? Hoe? 5. Knelpunten? II. Waardering van de baten van de natuur dmv een kaartenspel

Kaartenspel Ecosysteemdiensten

Om de rust, het uitzicht, weg uit de stad, zijn we van Hasselt naar hier komen wonen. Ik hoop dat het landschap blijft zoals het is. (Katrien, 28) Wij zaten gewoon van ‘s morgens tot ‘s avonds in het veld en onze ouders waren niet ongerust. De plaatsen waar kinderen vroeger samen komen zijn verdwenen of worden niet meer gebruikt. Het gevolg is dat de kinderen geen kansen meer krijgen om een relatie met de natuur op te bouwen. (Eddy, 50) Men ziet de boeren met een gasmasker spuiten. Hoe schadelijk is dat dan? (Wim, 23) Stilte, Oh daar kan ik goed mee weg, want als je hier zo het veld ingaat en je hoort een vogel of ziet een konijn. Dat is toch zalig (Leon,69) “Boer zijn is het mooiste beroep!”. Buiten te kunnen zijn, in contact met de aarde, te zaaien en te oogsten wat je gezaaid het. Er bestaat niets mooier.(Jos, 50) Uitspraken van de bewoners

Thematische analyse 1. Thema's uit het verzamelde materiaal 2. Interviewfragmenten of observatienota's aan een thema toegewezen

Prioritisering van ESD volgens de belanghebbenden Gevalstudie: “De Wijers”, VLM Limburg Masterplan voor de Wijers

Instrumenten: - Workshop series met belanghebbenden - Concept :baten van de natuur - Toekomst gericht (2030) Priorisering van ESD volgens de belanghebbenden: De Wijers

Voor elk landgebruike type: 1.Landgebruik karakterisieken 2.Individuele waarderen van de ESD (score 1 tot 3)scorening of ESS 3.Som van de scores De Wijers: Workshop regulerende en producerende ESD

Voor elk landgebruike type: 1.Landgebruik karakterisieken 2.Individuele waarderen van de ESD (score 1 tot 3)scorening of ESS 3.Som van de scores 4.Visieontwikkeling gebaseerd op deze resultaten via groepsdiscussie De Wijers: Workshop regulerende en producerende ESD

Voor elk landgebruike type: 1.Landgebruik karakterisieken 2.Individuele waarderen van de ESD (score 1 tot 3)scorening of ESS 3.Som van de scores 4.Visieontwikkeling gebaseerd op deze resultaten via groepsdiscussie 5.Interactie met ander landgebruikstypes Integreren met de resultaten van de culturele ESD workshop en socio-economiche workshops De Wijers: Workshop regulerende en producerende ESD

Sterke punten: Maatwerk Argumenten voor waardering Relaties tussen verschillende baten vanuit bevraagden bekeken en tussen ESD en andere diensten/baten Ideeën voor veranderingen Draagvlak opbouwend Sociaal leren Netwerk creëren Identificeren van opinies van de verschillende belangengroepen ESD op zelfde wijze valideren en vergelijken met elkaar

Zwakke punten: Tijd investering Ruimte voor flexibiliteit tijdens het proces Waken voor de verwachtingen die gecreëerd worden Maatwerk