CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator.
Themaweek Water Sectie Techniek.
Greenbrothers , grootste aubergine kwekerij in EU,
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
Bedrijfswagens: een nieuwe fiscale regeling Vanaf 1 januari 2012 wijzigt de berekening van het belastbaar voordeel bij privégebruik van een bedrijfswagen.
Pwc Onderzoek scenario's nationale verdeling Kyoto- verbintenissen Platform Milieu Economie, Leuven, 22/01/2003 Studie voor het Kabinet van de Staatssecretaris.
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
(E)OBD.
T h e q u a l i t y m a k e r s 10 juli 2014 VAB bijeenkomst 10 maart Uitvoering GMO bij FresQ Loek Jochems.
Lees tekst p.88 en 89 over water- en bodemvervuiling
Geurhinder door veehouderijen Hoge Akkers - Valkenswaard Informatieavond 21 maart 2012 Fred Stouthart.
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
3 interactive marketing communications.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Opname luchtvaart in ETS Geert Vancronenburg Economisch Departement VBO CCIM
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Ethische Matrix Dierziektebestrijding Ir. Stef Aerts, CWTE 25/10/2006
Lennert Priem 2b.
“Noodzaak en rendement van isolatie”
GEZONDHEIDSBELEID Lobke Mentrop Beleidsadviseur Arbeidszaken
Gemaakt door Noah en Siddhart
Schone aandrijving voor de Amsterdamse rondvaart
CO2 reductie d.m.v. bijmenging van waterstofgas Demonstratiebijeenkomst 17 maart 2011 Brink voert het project ‘CO2 reductie door rijden op waterstofgas’
Gezichtherkenning in de praktijk Jurgen den Hartog Mogelijkheden en randvoorwaarden Colloquium Intelligente Camera’s 7 juni 2012.
WELKOM in het AVIODROME
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Landbouw een maatschappelijk gebeuren met onderzoek in steun BVLE 28 februari 2007.
Natuurlijke vervuiling
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 EURO VI - norm voor zware voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het parlement.
ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Forfaitaire kosten / Standaardkosten.
Herstructurering Rijnhaven De focus op partners
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Food Valley en landbouw Gerrit Meester Nijkerk, 1 november 2012.
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
 Nieuw Duurzaamheidsbeleid 2010 Gemeentelijke speerpunten:  Zonnepanelen  Led verlichting  Woningisolatie.
Index De index wordt bepaald op basis van het aantal glasalen per trek (1x1m kruisnet) over de maanden april en mei, waarbij de trek genomen moeten worden.
Stap 3; Constant of Variabel?
April Slide 2"Insert" Date via Date & Time Sales product training Amsterdam, the Netherlands Lennart van Houwelingen Fallbrook Technologies.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Grafiek 1 – BBP-groei Nederland
Visum en overheidsopdrachten
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
De slimme kilometerheffing voor vrachtwagens. Voorgeschiedenis kilometerheffing 21/01/2011 Interregionaal politiek akkoord Hervorming van de verkeersfiscaliteit.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
21 oktober 2015 Modernisering van het Rijksregister Vervanging van het centrale systeem Gebruikerscomité Eric Roelandt.
Benchmark MPZ werkgroep monitoren Over gegevens 2011.
Natuurlijke koelmiddelen: een evidente keuze 1 |1 | Energik studiedag 25/11/2014 Bruno Yperman, Sales Engineer Industrial Refrigeration
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Olie en gaswinning in het noordpoolgebied vanuit het perspectief van mens en milieu Groepsopdrachten Martine van den Heuvel-Greve en Bas Bolman 6 november.
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Small Business Innovation Research
Welkom.
Bijtelling Aantal privé kilometers
Transcript van de presentatie:

CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas (met directe impact op mens, plant of dier), maar een broeikasgas. De bron van uitstoot verleggen heeft dus geen zin. Er bestaan geen economisch aanvaardbare filters of katalysatoren om CO 2 uit de uitlaatgassen te verwijderen. CO 2 vormt een geheel nieuwe uitdaging voor de industrie, en reductie van de CO 2 -emissies van een voertuig vereist belangrijke structurele aanpassingen aan dit voertuig van in de ontwikkelingsfase. De uitdaging CO 2 C n H m +O 2 →CO 2 +H 2 O

Lead-times Advanced Engineering fase (onbeperkt in tijd): ontwikkeling van nieuwe technologieën Concept fase (~2.5 jaar): beperkte mogelijkheid om aanpassingen te doen met nieuwe technologieën die klaar zijn voor implementatie, zolang deze binnen conceptuele en economische grenzen vallen. Uitvoeringsfase (~2.5 jaar): zeer beperkte aanpassingen mogelijk (bvb: banden met lage rolweerstand, software) Productiefase (~7 jaar): in principe geen aanpassingen mogelijk (met uitzondering van software e.d.)

Ter illustratie: van de nieuwe voertuigen in 2012 op de markt: –2/3 nu al in de uitvoerings-of productiefase –1/3 in de conceptfase Rechtszekerheid over de CO 2 normen kan pas verwacht worden in 2009! Lead-times

Constructeurs vragen een gefaseerde invoering van de norm 2012 is onrealistisch voor volledige naleving van de norm. De industrie erkent de noodzaak om een belangrijk signaal te geven in 2012, en stelt voor om de norm gefaseerd in te voeren.

Niet alle technologische aanpassingen die tot doel hebben het verbruik van de wagen te verminderen komen naar voor tijdens de testcyclus (bvb: zuinige LED-verlichting, cruise-control,...) De Commissie bespreekt in haar voorstel bepaalde complementaire technologieën die bijdragen aan de reductie van de CO 2 -uitstoot van het voertuig, en kent hier een bepaald potentieel aan toe. Eco-innovations

De intentie van de Commissie is goed, maar zou moeten uitgebreid worden naar alle technologieën die verbruiksreductie met zich meebrengen In praktijk zouden deze technologieën door een onafhankelijk studiebureau getest kunnen worden en een bepaald CO 2 -krediet meekrijgen. Dit mag dan worden in rekening gebracht bij de bepaling van de CO 2 -uitstoot van voertuigen uitgerust met de technologie Constructeurs vragen een systeem om eco- innovations te stimuleren

Het doel van de wetgeving is de norm te halen, niet dat boetes betaald zullen worden. Gaan we uit van een totale levensduur van de wagen van km, dan betekent 1g/km CO 2 -uitstoot extra een uitstoot van 200kg CO 2. Het huidige niveau van de boetes (95 €/ton in 2015) betekent dat voor een ton CO 2 een prijs van ±475 € wordt betaald. Niveau van de boetes

Enkele illustraties van de financiële impact van de boetes (voor 1g/km overtreding van de norm) Company 1 €95 X 1g X 3.1mio sales = € 295 MILLION Company 2 €95 X 1g X 2mio sales = € 190 MILLION Company 3 €95 X 1g X 1.15mio sales = € 109 MILLION Niveau van de boetes

Het doel van de wetgeving is de norm te halen, niet dat boetes betaald zullen worden. Het huidige niveau van de boetes zou een onaanvaardbare financiële druk meebrengen, zeker in combinatie met een invoerdatum van De constructeurs vragen dat het niveau van de boetes proportioneel is met andere sectoren. Constructeurs vragen dat het niveau van de boetes vergelijkbaar is met andere sectoren

Conclusie Industrie vraagt een gefaseerde invoering van de norm, waarbij 25% van de verkochte wagens moet voldoen in 2012, 50% in 2013, 75% in 2014, en 100% in 2015 De constructeurs vragen dat het niveau van de boetes proportioneel is met andere sectoren. De constructeurs vragen een systeem om eco-innovations te stimuleren