Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Klimaatverandering stoppen Toename temperatuur <2°C Reductie doelstellingen –Wereld Piek < jaar -50 tot -85% in 2050 –Ontwikkelde landen -30% in 2020, -90% in 2050 Tegelijk hogere energieonafhankelijkheid en stimulans innovatie
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Om te keren trends Transportuitstoot EEA, % van EU27 CO2-uitstoot 19% van BE BKG uitstoot +32% since 1990 Gewicht auto T&E, 2007
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Vrijwillige overeenkomst T&E, 2007
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Gemiddelde CO2 uitstootGemiddeld gewicht % % Toyota % Honda % PSA Peugeot Citroen % % BMW % % Mazda % Nissan % Hyundai % Renault % % Fiat % % Ford % % General Motors % % Volkswagen % % Suzuki % DaimlerChrysler % % T&E, 2007
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Uitgangspunten CO2 & auto’s Impact op iedere auto Strengst voor grote en krachtige auto’s Lange termijn horizon (>2012) Naleving = sleutel –Doelstelling enkel halen met verkoop auto’s –Boete & beloning Transparante rapportage
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Voorstel EC Doelstellingen –120g/km in 2012 met alleen technische maatregelen Voorstel EC is onaanvaardbare afzwakking –Geen langere termijn doelstellingen Essentieel voor investeringen & onderzoek 80 g/km in 2020 en 60 g/km in 2025 Geen kloof in tijd (klaar zijn in 2010)
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Voorstel EC Parameter –Geen differentiatie op basis van gewicht Geen aansporing voor lichtere wagens Onveiligheid verhoogt –Enkel differentiatie als parameter “voetafdruk” is Voldoende lage hellingshoek curve –Correctiemechanisme tegen onvoorziene toenames in gewicht of voetafdruk
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Voorstel EC Naleving –Volle prijs vanaf 2012 –Kostenstudie EC levert €150 per g CO2/km overschrijding Geen uitzonderingen –Voor kleine merken: concurrentievervalsing & achterpoorten –Voor “flexifuel”: efficiëntie auto onafhankelijk van brandstof Duidelijke rapportageregels –Publicatie van naleving (cfr. ETS) –Constructeurs in “pool” moeten afzonderlijk rapporteren –Rapportage per merk
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Duurzame ontwikkeling Investeringen in lage koolstoftechnologie verzekeren werkgelegenheid –Europese merken > niet-Europese merken –Minder afhankelijkheid import olie Kosten voor autokopers terugverdiend binnen enkele jaren –Brandstofvermindering –Sociaal: zuiniger tweedehandsmarkt Bijkomende voordelen voor volksgezondheid –Lagere uitstoot NOx, fijn stof… Mens, milieu en economie winnen bij 120g CO2/km
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Bram Claeys, ,