Studietaak De studietaak staat centraal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
COMPETENTIEONTWIKKELING
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Dyscalculie.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Presentatie TOM-INF Modules 1 t/m 4 2. Programma  Algemeen deel: Rom Langerak (+/- 5 min.)  Academische vaardigheden: Anne Remke (+/- 5 min)  Module.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Het geven van een workshop
Workshop ‘Competenties’
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Kennis borgen Kennis integreren
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Introductie OHSAS
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
Het opleidingsprofiel:
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Klinisch redeneren en evidence based practice
Het belang van een stage
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Workshop evalueren Dcp
Mijn opleidingsbeeld.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Pedagogische theorieën
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Rehabilitatie en kwaliteit van bestaan
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Presentatie resultaten enquête competenties functioneel beheerder Hilda Brandsteder en Jan Willem Druppers.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Wat is coöperatief leren?
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Competentie gericht onderwijs
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Transcript van de presentatie:

Competentie gebaseerd afstandsonderwijs CELSTEC, Open University of the Netherlands

Studietaak De studietaak staat centraal De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Studietaak De studietaak staat centraal Inleiding Opdracht Bronmateriaal Tijd, duur, studiedruk Integraal in de studietaak / opdracht aandacht voor transfer verhogende maatregelen: Peer review Reflectie Self explanation De context van de studietaak voorziet in Fasering Variabiliteit

De leerling centraal Wat wil je dat de leerling oppikt van je vak? Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak De leerling centraal Wat wil je dat de leerling oppikt van je vak? Wat wil je dat de leerling meeneemt van je vak? Hoe motiveer je de leerling? Waar is je leerling mee bezig? Waar is je leerling mee geholpen? Waarin is je leerling geïnteresseerd?

Leren = veranderen Welke impact wil je hebben? Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Leren = veranderen Welke impact wil je hebben? Op het functioneren van de leerling? Op de groep (klas, team, syndicaat, organisatie) Hoe kan de leerling laten zien dat hij is veranderd? Functioneren Kennis Inzicht Vaardigheden Vorming Houding Ethiek Leervermogen Zelfstandigheid

Competenties Competenties: Niet noodzakelijk alle dimensies altijd Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Competenties Competenties: Kennis, vaardigheden,attitude Binnen FEM: kennis van de overheidsbegroting & overheidsuitgaven, aanbestedingsregels kunnen toepassen, integer & onkreukbaar zijn. Niet noodzakelijk alle dimensies altijd Openbaar onderwijs & protestants christelijk onderwijs Bijv. protestants christelijk onderwijs vs openbaar onderwijs In beide gevallen zou je kunnen voorstellen dat een leraar kennis moet hebben van de protestants christelijke leer In beide gevallen zou je je zelfs nog kunnen voorstellen dat de leraar specifiek daaraan gerelateerde vaardigheden moet bezitten Maar enkel in de protestants christelijke school zullen ze ook wensen dat de leraar de protestants christelijke geloof praktiseert en uitdraagt

Vakinhoudelijke competenties Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Vakinhoudelijke competenties Militaire Operationele Wetenschappen FEM Bedrijfs en bestuurswetenschappen Internationale Veiligheidsstudies Militair recht Schriftelijke communicatie Leiderschap & Militaire ethiek Management vaardigheden Weten? Kunnen? Voelen / uitdragen?

Generieke compententies Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Generieke compententies Analyseren Overtuigingskracht Inter-persoonlijke sensitiviteit Samenwerken Omgevingsbewustzijn Organisatiebewustzijn Leervermogen Weten? Kunnen? Voelen / uitdragen?

Modules & Competenties Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Modules & Competenties Analyseren Overtuigingskracht Inter-persoonlijke sensitiviteit Samenwerken Omgevingsbewustzijn Organisatiebewustzijn Leervermogen MOW FEM BBW IVS Militair recht Schriftelijke communicatie Leiderschap & Militaire ethiek MV

Competentieprofiel Opdracht Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Competentieprofiel Opdracht Per module aangeven aan welke generieke competenties je kan bijdragen Wat moet de leerling dan weten, kunnen, voelen/uitdragen? Hoe kan hij dat in jouw vak / studietaken oefenen? Hoe sluit dat aan op z’n functievervulling?

Meten van Competenties Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Meten van Competenties Wat ga je meten: Welke impact wil je hebben? Wat moet de leerling meenemen van je vak? Wat moet er veranderen? Hoe ga je dat meten? Hoe kan je de ontwikkeling van competenties monitoren gedurende de opleiding Hoe kan de leerling zelf beoordelen wat hij al wel en niet kan? Wat is je standaard? Welk niveau moet de leerling beheersen? Hoe is dat gerelateerd aan z’n functievervulling? Bijv. protestants christelijk onderwijs vs openbaar onderwijs In beide gevallen zou je kunnen voorstellen dat een leraar kennis moet hebben van de protestants christelijke leer In beide gevallen zou je je zelfs nog kunnen voorstellen dat de leraar specifiek daaraan gerelateerde vaardigheden moet bezitten Maar enkel in de protestants christelijke school zullen ze ook wensen dat de leraar de protestants christelijke geloof praktiseert en uitdraagt

Oefenen en toetsen Oefenen van kennis, vaardigheden en attitudes Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Oefenen en toetsen Oefenen van kennis, vaardigheden en attitudes Veilig Ruimte voor fouten Ruimte voor nieuwe dingen Toepassen in diverse taken / omgevingen Wat wil je bereiken? Toetsen van kennis, vaardigheden en attitudes Retentie Inzicht Transfer naar andere taakomgevingen Procedures Vaardigheden: snelheid, accuratesse Attitude: goed /fout ? Wat is de standaard?

Oefenen Oefenen van kennis, vaardigheden en attitudes Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Oefenen Oefenen van kennis, vaardigheden en attitudes Inzicht, begrip, feiten kennis: lezen, verbanden zien, uitleg krijgen, analyseren nieuwe probleemsituaties, bespreken, reflecteren. Snelheid, accuratesse, handigheid: doen, herhalen, variëren, complexiteit en tijdsdruk opvoeren. Begrip, invoelend vermogen, acceptatie, relevantie: uitleg, lezen, discussie, reflectie. . Belangrijk is het zelfsturen door de leerling, daarvoor is het nodig dat hij z’n leerprogressie kan inschatten Zelf-toetsen incl. standaard Peer reviews

Toetsing Toetsen van kennis, vaardigheden en attitudes Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Toetsing Toetsen van kennis, vaardigheden en attitudes Inzicht, begrip, feiten kennis: Toepassen van kennis in nieuwe probleemsituaties. Kennistoets (open vragen / multiple choice) Snelheid, accuratesse, handigheid: Specifieke taak kunnen uitvoeren binnen bepaalde tijd Specifieke procedures kunnen uitvoeren in vaste volgorde Begrip, invoelend vermogen, acceptatie, relevantie Essay toets, mondelinge toets, attitude test

Integrale aanpak Afstemming welke competenties in welke module Studietaak De leerling Leren = veranderen Competenties Vakinhoudelijke competenties Generieke competenties Competenties en modules Competentieprofiel Meten van competenties Oefenen en toetsen Oefenen Toetsing Integrale aanpak Integrale aanpak Afstemming welke competenties in welke module Mogelijkheden voor integratie onderzoeken Afstemming tijdsdruk leerling Afstemming wijze van oefenen en toetsen