Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
LLL, Professionalisering en Netwerkleren
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Flow als sturingsprincipe
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Opbrengstgericht werken
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
NME: kiezen, leren, meedoen
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Begeleidingsplannen GGZ
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Welkom.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
“In de aanval op uitval”
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Kansen voor transformatie
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Netwerkleren in het onderwijs
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
Geïntegreerde schoolverbetering
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Van Ondernemingsraad naar Raad van de Onderneming – kan dat?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar

INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria voor de projecten  Inhoudelijke kaders  Beoordelingscriteria  Voorwaarden 4.Procedure 5.Vragen

Uitgangspunten  Leraar als succesfactor voor duurzame kwaliteit onderwijs  Leraren bekwamen zich op vele manieren  Professionals maken hun bekwaamheidsontwikkeling zichtbaar Wat werkt (in de klas)? Welke vorm is het meest effectief? Op welk niveau en vanuit welke optiek (leerling, leraar, school)?

Waar richt het RdMC zich op?  Professionalisering van onderwijsgevenden met accent op (online) werkplekleren  Sectoren PO, VO, MBO en lerarenopleidingen  Leraren in alle fasen van hun loopbaan  In directe relatie en samenhang met hun werkomgeving Vragen van het werkveld sturen (mede) ons werkprogramma

Focus RdMC gekoppeld aan vraagsturing Professionalisering d.m.v. (online) leren op de werkplek  Werkplek: de beroepssituatie/’plaats’ waar de leraar zijn werk uitvoert  Bij leren op de werkplek speelt informeel leren van en met collega’s een belangrijke rol  Tijd- en plaatsonafhankelijke ondersteuning

Werkplek (algemeen)  klas, open leercentrum, stage-/leerbedrijf  contact met leerlingen  ‘lerarenkamer’, netwerken  contact met collega’s (vak- en vakoverstijgend)  maatschappelijke omgeving  contact met ouders, jeugdzorg, bedrijven, etc.  branche  contact met sector, beroepsgroep, overheid In kader vraagsturing afbakenen

Enkele dimensies van leren op de werkplek Individueel leren Netwerkleren Formeel leren Informeel leren Intentioneel leren Niet-intentioneel leren

JK/ Bekwaamheidsontwikkeling moet zichtbaar gemaakt worden Welke vorm is het meest effectief in welke situatie en vanuit welke optiek? Leraren bekwamen zich op vele manieren

Inhoudelijke focus in kader vraagsturing 2010 Professionalisering gericht op werksituaties waarin de kernprocessen van de onderwijsgevende centraal staan:  onderwijsproces met leerlingen  ‘klas’, open leercentrum, stagebedrijf, etc.  samenwerking met collega’s  school, ‘lerarenkamer’, netwerk, e.d.

Wat zeker niet  Formele scholingstrajecten  bachelor/masteropleidingen, cursussen, modules, trainingen, e.d. veelal gericht op individuele kwalificatie/certificering  Professionalisering van individuele leraren  Bijhouden eigen vakgebied (VO)  Ontwikkeling van de branche

Leren van en met elkaar staat centraal (1)  Gezamenlijke ontwikkeling van kennis en expertise m.b.t. professionalisering op de werkplek  Ontwerpen, ontwikkelen en toepassen van methodieken en instrumenten  Stimuleren van gebruik en bijdragen aan disseminatie van kennis en expertise

Leren van en met elkaar staat centraal (2)  Bij projectactiviteiten zijn leraren in ‘teamverband’ betrokken (samenwerkend leren)  Projecten sluiten aan bij lopende projecten in de school (inbedding)  Projecten dragen bij aan beantwoording generieke vragen rondom leren op de werkplek (onderzoek) Kortom: leraren, scholen en RdMC leren van en met elkaar

Enkele voorbeelden van lopende projecten oOndersteunen van leraren bij (zelf)evaluatie en het maken en uitvoeren van Persoonlijke ontwikkelplannen oOndersteuning van leernetwerken oProfessionalisering van docenten m.b.t. de ontwikkeling en gebruik van digitaal lesmateriaal oToerusting van docenten op het terrein van doorlopende leerlijnen, passend onderwijs en zorg

Algemene voorwaarden 1.Omvang project > 1000 uur RdMC 2.Eigen bijdrage aanvrager > 25% 3.Meewerken aan overkoepelend onderzoek 4.Samenwerkingsovereenkomst:  o.a. kennisdeling/-disseminatie  gratis beschikbaar stellen ontwikkelde materialen aan onderwijsveld

Beoordelingscriteria projectvoorstellen 1.Bijdrage aan professionalisering d.m.v. leren op de werkplek 2.Generieke karakter / overdraagbaarheid 3.Betrokkenheid van leraren in ‘teamverband’ 4.Aanwijsbaar commitment management / inbedding 5.Betrokkenheid van scholen 6.Spreiding over beschikbare capaciteit RdMC 7.Tijd- en plaatsonafhankelijkheid (ICT) 8.Bijdrage aan innovatie onderwijs

Procedure 1.Projectvoorstel + handtekeningformulier uiterlijk 11 mei > RdMC 2.Interne boordeling > advies aan PR 3.Beoordeling door PR >  toewijzen  toewijzen onder voorwaarden  afwijzen 4.Uitwerken projectplannen vóór 1 oktober 5.Opname projectplannen in werkprogramma Samenwerkingsovereenkomst

Inhoudelijke ordening basisactiviteiten RdMC 4 Themalijnen  Assessment en coaching  Meer zicht op loopbaanfase-specifieke competentie(ontwikkeling) en coaching op de werkplek; duurzaam leren en beoordelen  Netwerkleren  Ondersteuning leernetwerken  Kennis-infrastructuur  Vakdidactische/pedagogische kennisbanken, zorg + ontwikkeling leerinhouden (wiki-aanpak)  Kwaliteit van professionaliseren  Valoriseren kwaliteit, school als professionele organisatie, wat scholen beweegt ONDERZOEKONDERZOEK

Prof.dr. J.F.M. Claessen – (Algemeen) Drs. J.A.M.S. Knarren – (Algemeen + assessment/coaching + kennisinfrastructuur) Drs. D. Jansen – (netwerkleren) Drs. C.W.M. van Cauwenberghe – (kwaliteit van professionaliseren, kennisinfrastructuur) Prof. Dr. R.L. Martens – (onderzoek)

VRAGEN?