Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar
INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria voor de projecten Inhoudelijke kaders Beoordelingscriteria Voorwaarden 4.Procedure 5.Vragen
Uitgangspunten Leraar als succesfactor voor duurzame kwaliteit onderwijs Leraren bekwamen zich op vele manieren Professionals maken hun bekwaamheidsontwikkeling zichtbaar Wat werkt (in de klas)? Welke vorm is het meest effectief? Op welk niveau en vanuit welke optiek (leerling, leraar, school)?
Waar richt het RdMC zich op? Professionalisering van onderwijsgevenden met accent op (online) werkplekleren Sectoren PO, VO, MBO en lerarenopleidingen Leraren in alle fasen van hun loopbaan In directe relatie en samenhang met hun werkomgeving Vragen van het werkveld sturen (mede) ons werkprogramma
Focus RdMC gekoppeld aan vraagsturing Professionalisering d.m.v. (online) leren op de werkplek Werkplek: de beroepssituatie/’plaats’ waar de leraar zijn werk uitvoert Bij leren op de werkplek speelt informeel leren van en met collega’s een belangrijke rol Tijd- en plaatsonafhankelijke ondersteuning
Werkplek (algemeen) klas, open leercentrum, stage-/leerbedrijf contact met leerlingen ‘lerarenkamer’, netwerken contact met collega’s (vak- en vakoverstijgend) maatschappelijke omgeving contact met ouders, jeugdzorg, bedrijven, etc. branche contact met sector, beroepsgroep, overheid In kader vraagsturing afbakenen
Enkele dimensies van leren op de werkplek Individueel leren Netwerkleren Formeel leren Informeel leren Intentioneel leren Niet-intentioneel leren
JK/ Bekwaamheidsontwikkeling moet zichtbaar gemaakt worden Welke vorm is het meest effectief in welke situatie en vanuit welke optiek? Leraren bekwamen zich op vele manieren
Inhoudelijke focus in kader vraagsturing 2010 Professionalisering gericht op werksituaties waarin de kernprocessen van de onderwijsgevende centraal staan: onderwijsproces met leerlingen ‘klas’, open leercentrum, stagebedrijf, etc. samenwerking met collega’s school, ‘lerarenkamer’, netwerk, e.d.
Wat zeker niet Formele scholingstrajecten bachelor/masteropleidingen, cursussen, modules, trainingen, e.d. veelal gericht op individuele kwalificatie/certificering Professionalisering van individuele leraren Bijhouden eigen vakgebied (VO) Ontwikkeling van de branche
Leren van en met elkaar staat centraal (1) Gezamenlijke ontwikkeling van kennis en expertise m.b.t. professionalisering op de werkplek Ontwerpen, ontwikkelen en toepassen van methodieken en instrumenten Stimuleren van gebruik en bijdragen aan disseminatie van kennis en expertise
Leren van en met elkaar staat centraal (2) Bij projectactiviteiten zijn leraren in ‘teamverband’ betrokken (samenwerkend leren) Projecten sluiten aan bij lopende projecten in de school (inbedding) Projecten dragen bij aan beantwoording generieke vragen rondom leren op de werkplek (onderzoek) Kortom: leraren, scholen en RdMC leren van en met elkaar
Enkele voorbeelden van lopende projecten oOndersteunen van leraren bij (zelf)evaluatie en het maken en uitvoeren van Persoonlijke ontwikkelplannen oOndersteuning van leernetwerken oProfessionalisering van docenten m.b.t. de ontwikkeling en gebruik van digitaal lesmateriaal oToerusting van docenten op het terrein van doorlopende leerlijnen, passend onderwijs en zorg
Algemene voorwaarden 1.Omvang project > 1000 uur RdMC 2.Eigen bijdrage aanvrager > 25% 3.Meewerken aan overkoepelend onderzoek 4.Samenwerkingsovereenkomst: o.a. kennisdeling/-disseminatie gratis beschikbaar stellen ontwikkelde materialen aan onderwijsveld
Beoordelingscriteria projectvoorstellen 1.Bijdrage aan professionalisering d.m.v. leren op de werkplek 2.Generieke karakter / overdraagbaarheid 3.Betrokkenheid van leraren in ‘teamverband’ 4.Aanwijsbaar commitment management / inbedding 5.Betrokkenheid van scholen 6.Spreiding over beschikbare capaciteit RdMC 7.Tijd- en plaatsonafhankelijkheid (ICT) 8.Bijdrage aan innovatie onderwijs
Procedure 1.Projectvoorstel + handtekeningformulier uiterlijk 11 mei > RdMC 2.Interne boordeling > advies aan PR 3.Beoordeling door PR > toewijzen toewijzen onder voorwaarden afwijzen 4.Uitwerken projectplannen vóór 1 oktober 5.Opname projectplannen in werkprogramma Samenwerkingsovereenkomst
Inhoudelijke ordening basisactiviteiten RdMC 4 Themalijnen Assessment en coaching Meer zicht op loopbaanfase-specifieke competentie(ontwikkeling) en coaching op de werkplek; duurzaam leren en beoordelen Netwerkleren Ondersteuning leernetwerken Kennis-infrastructuur Vakdidactische/pedagogische kennisbanken, zorg + ontwikkeling leerinhouden (wiki-aanpak) Kwaliteit van professionaliseren Valoriseren kwaliteit, school als professionele organisatie, wat scholen beweegt ONDERZOEKONDERZOEK
Prof.dr. J.F.M. Claessen – (Algemeen) Drs. J.A.M.S. Knarren – (Algemeen + assessment/coaching + kennisinfrastructuur) Drs. D. Jansen – (netwerkleren) Drs. C.W.M. van Cauwenberghe – (kwaliteit van professionaliseren, kennisinfrastructuur) Prof. Dr. R.L. Martens – (onderzoek)
VRAGEN?