Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Educational model for assessment
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
ErvaringsProfiel en Ervaringscertificaat Inkoopprocedures UWV WERKBedrijf Elize de Bar 22 september april 2017.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Instrumenten in het EVC-traject
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Workshop ‘Competenties’
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Workshop Onderzoeksontwerp
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Competentiecatalogus Mechatronica
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
competentie ontwikkeling en assessment
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Workshop Quickscan/EVCtraject met Connecticut (Versie3), een applicatie voor het in beeld brengen van competentieontwikkeling 1.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Verpleegkundig redeneren
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
XXXXX Het potentieel van Eerder Verworven Competenties Halfjaarcongres NVE De Witte Villa Sonsbeek Arnhem, 29 mei 2008 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Verzilveren en toezicht op examinering Marita Oosterkamp Inspecteur bve-examens.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Hannah Wielenga februari 2017
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
The Future Teacher 3.0.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland

EVC: een definitie Een proces waarin gekeken wordt naar wat een persoon weet en kan in relatie tot een standaard, met als doel erkenning, onafhankelijk van de leerweg.

Leven lang leren Gaat het alleen om competenties? Formeel leren Non-formeel leren Informeel leren context, intentie, structuur en de aanwezigheid van certificering

Het onderzoek Kenmerken en kwaliteit Zelfbeoordeling Percepties Portfoliobeoordeling Ondersteuning

Onderzoeksvragen 1.Wat zijn de algemene kenmerken van EVC en hoe zijn deze kenmerken gerelateerd aan de kwaliteitscriteria voor competentie assessment programma’s? 2.Is zelfbeoordeling een geschikte methode om kandidaten te ondersteunen bij het verzamelen van bewijzen? 3.Hoe percipiëren EVC-kandidaten, beoordelaars en begeleiders de kwaliteit van EVC? 4.Wat is de aanpak van beoordelaars in portfoliobeoordeling? 5.Welke ondersteuning is gewenst bij EVC en welke ondersteuning heeft de hoogste meerwaarde en efficiëntie?

Erkenning Verworven Competenties (EVC). Prior learning assessment (PLA) Recognition of prior learning (RPL) Accreditation of prior learning (APL) Credit for prior learning (CPL) Valuation and Validation of Prior Learning (VPL) Prior learning assessment and recognition (PLAR) Assessment of prior certificated learning (APCL) Accreditation of prior experiential learning (APEL) Assessment of experiential learning (AEL) Assessment of Work Based Learning (AWBL) Recognition of Current Competency (RCC) Skill Recognition (SR) Anerkennung von Kompetenzen Validation des Acquis de l’Experience (VAE) признание компетенций, полученных вне сферы формального образования и обучения

1. EVC-kenmerken en kwaliteit Kenmerken van EVC 1.Eerder leren 2.Systematische fasering 3.Methoden mix 4.Diversiteit van uitkomsten 5.Verantwoordelijkheid kandidaat 6.Investering 7.voordelen Kwaliteitseisen 1.Geschikt voor doel 2.Transparantie 3.Accepteerbaarheid 4.Vergelijkbaarheid 5.Eerlijkheid 6.Juiste niveau 7.Tijd en geld 8.Herhaalbaarheid van beslissingen 9.Betekenisvolheid 10. Onderwijsgevolgen 11. Authenticiteit 12. Zelfsturing

2. Inzet van zelfbeoordeling Vragenlijst onderzoek, Web-based, 1105 studenten aangeschreven, respons 39,1% Studenten kunnen aangeven of zij beschikken over relevante kennis en vaardigheden. Voor verschillende profielen worden verschillende bronnen voor bewijs gekozen en studenten die van zichzelf aangeven te beschikken over redelijk veel tot heel veel kennis over het domein, noemen meer bronnen, dan studenten die van zichzelf aangeven dat ze over weinig kennis beschikken. Studenten met een lage score op de toets hadden ook een lage zelfbeoordeling. Conclusie: zelfbeoordeling is een geschikt instrument voor EVC.

3. Percepties Vergelijking van percepties van kandidaten, assessoren en begeleiders t.o.v. EVC-procedure in twee domeinen. Vragenlijst aan de hand van de kwaliteitscriteria Resultaten: positieve percepties, verschillen t.a.v. cognitieve complexiteit Conclusie: de gebruikte EVC-procedure is een deugdelijke procedure, maar bij het ontwerp van deze procedures moet rekening gehouden worden met specifieke domeinkenmerken.

4. Portfolio assessment Onderzoek naar de beoordelingsaanpak, de percepties (t.a.v. eerlijkheid, bruikbaarheid en relevantie), de overtuigende kenmerken van de portfolio’s om te komen tot een besluit en het gebruik van de beoordelingscriteria. Vragenlijst en interviews Portfoliobeoordeling is moeilijk (context-gebonden, persoonlijk) Gebruik van portfolio is relevant, eerlijk en bruikbaar Interview is extra mogelijkheid, maar geen verplicht onderdeel of recht van de kandidaat Beoordelingscriteria als ‘relevant, actueel, authentiek en op het juiste niveau’ zijn multi-interpretabel

5. Ondersteuning bij EVC Focusgroep interview, een expertgroep op het gebied van online begeleiding en EVC-kandidaten. Met name in fase 2, maar ook in de andere fasen. Kandidaten vooral website, en telefonisch; instelling veel uitgebreider (mind manager systeem, virtuele klas, …) Richtlijnen voor efficiënte en gewaardeerde ondersteuning in de verschillende fasen van EVC

Vervolgonderzoek Evaluatie onderzoek Experimenteel onderzoek –Lange termijn effecten –Invloed van EVC op de ontwikkeling van levenlang lerenden in hun professionele context –Efficiënte ondersteuning

Vragen? Bedankt voor de aandacht!