Presentatie voor De Horizon.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Muiswerk Software K. Hasaj ICT-OA
Het Hoogste Woord: Frans K. Hasaj ICT-OA
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
PTI Eeklo Autocad 2013 Downloaden & Installeren Schooljaar Studentenversie.
Ict - beleidsplan
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Bodyworks K. Hasaj ICT-OA
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Robbie Konijn - gr 4 / lj 2.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Het cito-leerlingvolgsysteem
Methode: Schrijven leer je zo
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
ICT in het basisonderwijs
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Titelpagina.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
10e editie voor de Tweede Fase
De 10e editie havo-vwo OB.
Informatie- avond groep 6
Leerlijnen in een Wiki
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Informatieavond groep 4
WELKOM.
Kwaliteitsbeleid.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieve bijeenkomst
Online leerplatform voor de lagere school Je kind kan altijd en overal oefenen op wat het in de klas geleerd heeft Op computer en tablet Overal waar er.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Bijeenkomst September 2015
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
High Tea 8 november 2016.
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
High Tea 8 november 2016.
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Door Sabrina Heijnen.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Transcript van de presentatie:

Presentatie voor De Horizon

Korte omschrijving Taalmakker 2.0 sluit qua inhoud en werkvormen van de oefeningen aan bij de methode Taalmakker voor het tweede leerjaar (De Sikkel, 1997). Net zoals de onderdelen van de taalmethode Taalmakker is ook de software opgebouwd uit 17 units en het is aanbevolen om de leerling enkel te laten werken met de unit die je op dat moment in de lessen behandelt.

Doelgroep Onderwijs / thuismarkt: Geschikt voor gebruik in basisonderwijs. Groep / leeftijd: Tweede leerjaar (Vlaanderen). Individuele leerkracht / team: Het programma kan door één leerkracht worden gebruikt, maar het is natuurlijk wel zinvol dat in een volgend leerjaar op de aangebrachte woorden wordt verder gewerkt. Remediërend: Het programma kan ook aangewend worden om te remediëren. Kinderen met leermoeilijkheden krijgen leerinhouden aangeboden om hen alsnog binnen eenzelfde activiteit toe te laten de basisdoelen te bereiken.

Inhoudelijke aspecten Kerndoelen (Nederland), ontwikkelingsdoelen / eindtermen (Vlaanderen): Nederland: Leergebied: Nederlandse Taal. Domein: taalbeschouwing, leesvaardigheid. Vlaanderen: Leergebied: Taal Nederlands. Domein: taalbeschouwing - schrijven - lezen (begrijpend lezen) Doel van het programma: Voornamelijk het inoefenen van de hoor-, onthoud-, en vindwoorden (spelling). Daarnaast ook taalbeschouwing, begrijpend lezen en creatief schrijven (toegevoegde leerinhouden als aanvulling op Taalmakker 2). Aansluiting bij methode: Het programma wordt gebruikt bij de taalmethode Taalmakker 2. Leermodel: Oefenprogramma voor hoekenwerk als aanvulling bij de methode Taalmakker 2: spelend leren.

Opbouw van het programma: Het programma bevat 17 units (cfr Taalmakker 2). Elke unit bevat altijd één of meerdere oefenreeksen rond spelling (de nieuwe spelmoeilijkheden uit de desbetreffende unit), aangevuld met taalbeschouwingsoefeningen of schrijf- of leesoefeningen. Feedback: Als een oefening goed is afgewerkt verschijnt er een jongen met de duim in de lucht, bij een foutief antwoord hoor je een geweersalvo afgaan. Correcte oplossing wordt getoond. Inhoudelijke differentiatie: Je kan de hele unit doornemen, maar ook enkel de spelling behandelen. Instelmogelijkheden: Instelbaar: de unit en de oefenonderdelen van de unit. De leraar kan ook moeilijke woorden (spelling) uit vorige units verder laten meespelen. De tijd is instelbaar.

COO/CBO aspecten Functie Score Instrueren Oefenen Toetsen Registreren Analyseren Plannen COO/CBO

Instrueren: Geen instructies. Oefenen: Het programma bevat per unit een reeks oefeningen. Er is steeds feedback, maar er is geen correctie voorzien. Toetsen: Niet van toepassing. Registreren: De naam van de leerling en het aantal fouten per item worden opgeslagen. Analyseren: Je kan het aantal fouten per item van elke leerling nagaan. Plannen: Leerkracht kan zelf in het programma de leerling aan een bepaald item koppelen.

Organisatorische aspecten Klassenmanagement: Het programma is ontworpen voor het organiseren van computerhoeken. Individueel / samenwerken: Geschikt voor individuele verwerking. Contacttijd: Onbeperkt. Beginsituatie leerling: Vereiste inhoudelijke voorkennis/vaardigheden: Leerlingen moeten de taalinhouden van het eerste leerjaar verworven hebben. Kennis van Windows, klavier en muis. Leertijd pakketgebruik: De leerlingen zullen bijna onmiddellijk zien wat van hen verwacht wordt. Beginsituatie leerkracht: Kennis van Windows, klavier en muis. Inzicht in de opbouw van Taalmakker 2. Leertijd pakketgebruik: Een half uur om inzicht te krijgen in een leerjaarlijst maken en leerlingprofielen.

Technische aspecten Eisen aan de configuratie: Besturingssysteem: Windows 3.x, Windows 9x. Hardware: 80386 processor (80486 of een snellere processor aanbevolen); 4 Mb intern geheugen; 256-kleuren; schermresolutie van 640x480; vrije ruimte op de harde schijf van minimum 8 Mb; Installatie: 7 diskettes met daarop het installatieprogramma en een begeleidende boekje voor de gebruiker met de installatiestappen. Het programma wordt op de harde schijf geïnstalleerd. Er kan niet vanaf de diskette gewerkt worden. Het programma kan dus eenmaal aangekocht, op verschillende computers geïnstalleerd worden. Bediening: Muis.

Zakelijke gegevens Prijs: € 123,95 per leerjaar Onderdelen van het pakket: 7 diskettes en een begeleidend gidsje per leerjaar. Deze diskettes zitten in de Taalmakkerkist, maar zijn ook apart verkrijgbaar. Versienummer: Versie: 2.0 ISBN: 90 260 0997 6 leerjaar 2 ISBN: 90 260 1047 8 leerjaar 3 ISBN: 90 260 1067 2 laar 4 ISBN: 90 260 1112 1 leerjaar 5 ISBN: 90 260 1134 2 leerjaar 6 Updates / abonnement: Geen

Uitgever Uitgever: De Boeck Bezoekadres: Land: België Telefoon: +32 (0)3 200 45 00 Fax: +32 (0)3 285 72 99 Internetpagina's: http://www.uitgeverijdeboeck.be E-mail: informatie@deboeck.be Contactpersonen: Klikraak-reeks: Anne Berckmoes - Kl-o-k, Klaswijzer en Gymnast: Nele Kellens K. Hasaj ICT-OA