TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
De Inleiding.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
“De Speeltuinmethode”
TECHNIEK ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Techniek algemeen 1. Vaktermen 2. Slagbeschrijving 3. Oefenen slaguitleg 4. Aanleren 5. Corrigeren.
TAFELTENNISPRAKTIJK 1 Tafeltennistrainer 2
TAFELTENNISPRAKTIJK 2 Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Tafeltennispraktijk 2 1. Terugkoppelen voorbereiding. 2. Demonstratie topspin op contra 3. Zelf.
TAFELTENNISPRAKTIJK 3 Tafeltennistrainer 2
WERVING OPVANG EN BEHOUD Tafeltennistrainer 2. Opleidigen Werving, opvang en behoud 1. Werving, opvang en behoud. Samenhang. 2. Rol van de trainer en.
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
Professioneel-Kritische Instelling
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom.
Presenteren.
Summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging Sportklimtrainersopleiding TEASER FUNDAMENTALS.
STARTBIJEENKOMST Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Startbijeenkomst 1. Studiewijzer 2 2. Officiële documenten 3. Bijeenkomsten / workshops 4. Informatiemateriaal.
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Aanpak problematisch gedrag
Cevar Gras, Jesse Betaze en Masapait Saija
Bijeenkomst training gespreksbegeleiders 13 maart 2015 Assen EEN WARM WELKOM.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Leerstijlen KOLB SJM.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
VPH Les 1.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
DAVID PINTO
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Trainers cursus HCGO Zaterdag 15 april 2017 Arthur Bussink.
Werkwijze telefoon & balie
Motorisch leren bij pupillen
-Wie gebruikt de methode al? -Waar ligt de behoefte voor een methode?
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Blessures Door Joska de Kroon.
Intensieve interval Door: David Meijer en Ryanne Tooren
Blessure LEED blessureLEED is een korte module die opgenomen kan worden in het Positief Coachen Programma en/of in een EVS-programma. Programma duur: circa.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Begeleiden les 2.
Duurzame inzetbaarheid
Competentie gericht onderwijs
Bij HM Sportmassage ben je in vertrouwde handen!
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Vergelijkingen oplossen
Begeleiden les 2.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Academie voor Bouw & Infra
Onderzoek naar beweging PIZ deelnemers
Transcript van de presentatie:

TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2

TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2 1. Trainer, pupil, oefenstof en de rest 2. Trainer: kunnen, kennen en zijn 3. Kennen: lichaam en bewegen 4. Kunnen: voorbereiden en uitvoeren 5. Zijn: voorbeeld 6. Pupil: leeftijd, opvoeden, groep, veiligheid 7. Oefenstof 8. Opdrachten 2. De competenties (kennen, kunnen en zijn) zijn terug te vinden in de opzet van de bijeenkomst Opleidingen • Training geven algemeen

1. Trainer, pupil, oefenstof en de rest

pupil trainer oefenstof Omgevingsfactoren >> 4. De didactische driehoeksverhouding tussen pupil, trainer en oefenstof binnen de grenzen van de omgeving. Op elk van de onderscheiden (maar niet te scheiden) elementen wordt verder ingegaan. Als omgevingsfactor mag gelden dat het gaat om een opleiding tot assistent trainer. In vervolgopleidingen komt een en ander uitgebreider tergu. Opleidingen • Training geven algemeen

2. Trainer: kunnen, kennen en zijn

De competenties van de trainer: Kunnen: vaardigheden Kennen: kennis Zijn: attitude en eigenschappen 6. De competenties nog eens anders verwoord. Opleidingen • Training geven algemeen

Aanwijzingen geven aan groep en individu Vaardigheden: Aanwijzingen geven aan groep en individu Inrichten van de trainingssituatie (veilig) Specifieke organisatie bij tafeltennis Training voorbereiden m.b.v. lesplan Indeling van een training / Pijlentaal Schrijven van een training 7. De meeste puntjes komen verderop terug. Even ingaan op Pijlentaal. Daar wordt heel verschillend mee omgegaan. Uitschrijven kan ook. Het is een (handig) hulpmiddel. Geef er een paar voorbeelden van Mogelijk komen er uit de groep al praktijkvarianten. Opleidingen • Training geven algemeen

Vereiste vaardigheden: Voorbereiden Taal- en stemgebruik Houding, voorbeeld, verschijningswijze Corrigeren, stimuleren Enthousiasme, inzet, plezier Overzicht, controle, veiligheid Gebruik hulpmiddelen, tijdbewaking 8. Gehaald uit het protocol dat gebruik wordt bij beoordelingen. Kort nalopen op herkenning en duidelijkheid. Opleidingen • Training geven algemeen

3. Kennen: leren, lichaam en bewegen Wat je moet weten. 9. Bij dit gedeelte komen wat onderwerpen aan bod die in de reader te vinden zijn, of waar nu kort op in moet worden gegaan.

Didactische werkvormen (samen zoeken) Theorie: APRE / Van Gelder Kennis: Didactische werkvormen (samen zoeken) Theorie: APRE / Van Gelder Werking van het lichaam Blessurepreventie Warming up / Cooling down / Hygiene Rol van spel en estafette 10. Didactische werkvormen: Manieren om iets aan te leren, aan te bieden. Leent zich goed om uit de groep te halen. (vertellen, vragen stellen, laten zien, laten doen, etc. Blader nog eens even in een theorieboek. APRE analyseren – plannen – realiseren – evalueren Van Gelder: beginsituatie etc. De verder genoemde onderwerpen zijn in de reader te vinden. Daar naar verwijzen en alleen ingaan op eventuele vragen, of de accenten leggen die je belangrijk vindt. Spel en estafette. Is ieder spel wel geschikt als warming up? Idem m.b.t. estafette. Opleidingen • Training geven algemeen

Sport en blessures Maatschappelijk: Bestuderen via achtergrondinformatie. Aanbeveling: EHBO diploma, zeker als je verder wilt als trainer Maatschappelijk: Invloed van bewegen (in de groep!) 11. Teksten in de reader te vinden. Opleidingen • Training geven algemeen

4. Kunnen: voorbereiden en uitvoeren

Let altijd op veiligheid (samen zoeken) Wat doe je met linkshandigen? Organisatie: Let altijd op veiligheid (samen zoeken) Wat doe je met linkshandigen? Oneven aantal? (oplossingen?) (Komt ook nog aan de orde bij praktijk) 13. Samen zoeken naar mogelijk gevaarlijke situaties en de manier om die te voorkomen. Opleidingen • Training geven algemeen

Indeling van een training: Inleiding / warming up (inspeelgedeelte) Kern Afsluiting / cooling down Planning Van een enkele training Over een periode (kernen centraal) Mag je afwijken van de planning? 14. Een gebruikelijke indeling. Sommige trainers pleiten voor een onderscheiden voetenwerkgedeelete, anderen zien dit als een onderdeel van de kern. Een trainer 2 moet een training kunnen voorbereiden. Aanpak: Kies eerst een kern(oefening) Zoek daar een passend inspeelgedeelte bij. Nog een warming up en een afsluiting en klaar ben je. Zorg voor variatie, zeker bij jeugd. Bij het praktijkgedeelte wordt geleerd om te varieren, een oefening gemakkelijker of juist moeilijker maken. Het maken van een planning over langere tijd, komt bij niveau 3 aan de orde. Daarbij bepaalt de inhoud van de kernen de rode draad. Opleidingen • Training geven algemeen

5. Zijn: voorbeeld

Wat kun je als trainer wel of niet ‘maken’? Voorbeeld: Voorbeeld gedrag Gedragscode Seksuele intimidatie Wat kun je als trainer wel of niet ‘maken’? 16. Deze items komen in alle opleidingen aan bod. Helaas is daar alle aanleiding toe. Ga in op de situatie dat er inderdaad iets voorvalt. Wat doe je dan? Verwijs naar een van de opdrachten. Daar moeten voornemens verwoord worden. Kunnen daar uit de groep wat voorbeelden van genoemd worden? Opleidingen • Training geven algemeen

6. Pupil: leeftijd, opvoeden, groep, veiligheid

Leeftijdsfasen en de gevolgen voor trainen Groepskenmerken Onderwerpen: Leeftijdsfasen en de gevolgen voor trainen Groepskenmerken Zelfstandigheid bijbrengen Sportiviteit en fair play 18. In de reader is meer informatie te vinden. Er zijn ook opdrachten voorzienk om er verder op in te gaan. Opleidingen • Training geven algemeen

7. Oefenstof 19. Hier wordt bij het praktijkgedeelte uitgebreid op terug gekomen. Hier het accent richting warming up en cooling down.

(komt bij praktijk terug) Bouw een voorraad warming ups op. Oefenstof: (komt bij praktijk terug) Bouw een voorraad warming ups op. Verzamel leuke afsluitingen Soorten oefeningen: regelmatig, onregelmatig, voetenwerk, meerballentraining 20. Zie vorige dia. Opleidingen • Training geven algemeen

Methodische principes Oefenreeksen Varieren en differentieren Leren Aanleren Methodische principes Oefenreeksen Varieren en differentieren Leren Globaal / analytisch synthetisch 21. Ook hierover meer in de reader.Het aanleren komt later nog terug. Wel even ingaan op globaal leren en analytisch synthetisch. Clobaal: beweging in zijn geheel aanleren en langzaam verbeteren en verfijnen. Aanlytisch synthetisch: Stukken van een beweging oefenen en die later aan elkaar ‘knopen’. Bij jonge kinderen is globaal aanleren te verkiezen. Opleidingen • Training geven algemeen

8. Opdrachten 22. Voor soorten opdrachten herinneren aan de startbijeenkomst

Hoe gingen de voorbereidende opdrachten? Korte terugkoppeling Vragen / moeilijkheden / successen Is de vervolgopdracht duidelijk? 23. Terugkoppeling naar de voorbereidende opdrachten. Opleidingen • Training geven algemeen

Terugblik en afsluiting 24. Noteren van opvallende reacties en opmerkingen. We willen als organisatie leren van de deelnemers.