Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
De nieuwe wetgevingsprocedures
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Ontwerp van koninklijk besluit betreffende de detailhandel in bepaalde voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong 23 maart 2005 Lefevre Vicky.
Rechtshandelingen van de Unie
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Hoofdstuk 2 Van EEG tot EU.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 15 Mededingingsrecht. (2/34) Op de interne markt mag de concurrentie niet vervalst worden: Daarom zijn er regels om te voorkomen dat de concurrentie.
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
De nieuwe voorschrijvers
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
Bingo Europese Unie. 1.Waarvoor kun je je stem uitbrengen op 22 mei? Bingo.
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Inhoud Het Circuit voor waardeoverdracht Werkgroep van de STAR
Verdragen en inleiding Europees Recht
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
Het commerciële communicatie beleid van de Commissie Erik Vollebregt.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
Samenwerking tussen de Nederlandse rechter en de NMa Bijeenkomst Ver. Voor Mededingingsrecht 29 januari 2004 André Andeweg.
Eenheid in verscheidenheid. VERORDENING 1 EN DE RECHTER F.J. de Vries lezing voor de Vereniging voor Mededingingsrecht 29 januari 2004.
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten (2008) Stand van.
Xeikon N.V. Bava 8 november Agenda Opening Voorstel tot aanpassing van de statuten van de vennootschap Aftreden en verlenen van decharge aan de.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
De (T)OR en de bestuurder
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
WERKNEMERSVERTEGENWOORDIGING verschillen en gelijkenissen.
Samenvattingen van de EU- wetgeving: een inleiding 2009.
De economische dimensie
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Workshop 2 Europese aansluiting; een vergelijking met de Vlaamse aanpak Inleiders:Wybe Douma Luc Lavrysen Voorzitter: Marleen van Rijswick.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Bingo Europese Unie.
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Rollenspel EU besluitvorming
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Europese wetgeving

Verdragsartikel dat wetgeving mogelijk maakt: Europese wetgeving kan alleen tot stand komen wanneer het EG verdrag uitdrukkelijk toestaat om voor een bepaalde doelstelling wetgeving te maken. Voorbeelden zijn: Doelstelling: Verdragsartikel dat wetgeving mogelijk maakt: Landbouw Artikel 37, lid 2 Harmonisatie in het belang van de interne markt Artikel 95, lid 1 Enzovoort (2/17)

Wetgevingsprocedures: Wanneer de EG bevoegd is om wetgeving vast te stellen, moet deze wetgeving tot stand komen via een door het Verdrag voorgeschreven procedure. Thans zijn vooral de volgende wetgevingsprocedures gangbaar: de raadplegingsprocedure de medebeslissingsprocedure (of artikel 251-procedure) (3/17)

Het Europees Parlement Soms moet ook nog advies worden gevraagd van: De wetgevingsprocedures beschrijven op welke wijze de volgende instellingen bij het maken van wetgeving betrokken zijn: De Commissie De Raad Het Europees Parlement Soms moet ook nog advies worden gevraagd van: het Sociaal Economisch Comité en/of het Comité van de Regio’s (4/17)

De raadplegingsprocedure: Wetgeving op het gebied van landbouwaangelegenheden kan plaats vinden op basis van artikel 37, lid 2, laatste alinea: Op voorstel van de Commissie en na raadpleging van het Europees Parlement stelt de Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen, verordeningen of richtlijnen vast of geeft beschikkingen onverminderd de aanbevelingen die hij zou kunnen doen. (5/17)

Voorstel van de Commissie aan de Raad. Kenmerk van de raadplegingsprocedure is dat bij het maken van wetgeving de volgende stappen moeten worden doorlopen: Voorstel van de Commissie aan de Raad. Advies van het Europees Parlement aan de Raad. Beslissing van de Raad om het voorstel van de Commissie al dan niet goed te keuren. De Raad is niet verplicht adviezen van het Europees Parlement over te nemen. (6/17)

De medebeslissingsprocedure (of artikel 251-procedure): Wetgeving bestaande uit harmonisatiemaatregelen ten bate van de interne markt, kan plaatsvinden op basis van artikel 95, lid 1, tweede zin: De Raad stelt volgens de procedure van artikel 251 en na raadpleging van het Economisch en Sociaal Comité de maatregelen vast inzake de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die de instelling en de werking van de interne markt betreffen. (7/17)

De Commissie doet een voorstel aan het Europees Parlement en de Raad. Hoe de medebeslissingsprocedure in elkaar zit, blijkt artikel 251. Hieruit blijkt dat de volgende stappen moeten worden doorlopen: De Commissie doet een voorstel aan het Europees Parlement en de Raad. Het Europees Parlement en de Raad kunnen aan de hand van dit voorstel met elkaar onderhandelen over een voor beide partijen aanvaardbare ontwerptekst. Het voorstel van de Commissie (of een latere ontwerptekst van Parlement en Raad) wordt wetgeving nadat deze is goedgekeurd door zowel het Europees Parlement als de Raad. (8/17)

Onderhandelen tussen de Raad en het Europees Parlement in het kader van de medebeslissingsprocedure: Artikel 251 heeft een ingewikkeld – maar in de praktijk bruikbaar – scenario is opgesteld voor eventuele (niet verplicht gestelde!) onderhandelingen tussen Europees Parlement en Raad. Alleen wanneer Europees Parlement en/of Raad aan het voorstel van de Commissie willen sleutelen, dan bestaan voor deze instellingen in artikel 251 omschreven mogelijkheden om een onderhandelingsronde af te dwingen. (9/17)

Door artikel 251 mogelijk gemaakte onderhandelingsrondes (in de aangegeven volgorde): Het Europees Parlement kan wijzigingen (amendementen) op het voorstel van de Commissie voorstellen. De Raad kan het voorstel van de Commissie volledig herzien en met een alternatief voorstel komen (het ‘gemeenschappelijk standpunt’) Het Europees Parlement kan amendementen op het gemeenschappelijk standpunt voorstellen. Er kan een bemiddelingscomité worden ingesteld met als taak een voor beide instellingen aanvaardbare ontwerptekst te formuleren. (10/17)

Europese wetgeving kan de volgende vormen hebben: Richtlijnen Verordeningen Procedures tegen de lidstaten Stel dat Nederland de import van bepaalde Franse kazen verbiedt omdat deze van rauwe melk zijn gemaakt. Bij het Hof van Justitie kan een procedure tegen Nederland worden gestart door: de Commissie (artikel 226). de lidstaat Frankrijk (artikel 227). Bij het Hof van Justitie kan geen procedure tegen Nederland worden gestart door: De Franse kaasproducenten (11/17)

Kenmerken van richtlijnen: Kenmerken van een doorsnee richtlijn (zoals deze er in de praktijk uitziet): bevat zeer gedetailleerde normen die de lidstaten in hun wetgeving moeten overnemen. biedt de lidstaten vrijwel geen ruimte om zelf de doelstellingen van de richtlijn uit te werken. moet door de lidstaten zijn omgezet binnen de door de richtlijn aangegeven termijn (meestal een half tot twee jaar na inwerkingtreding). de richtlijnnormen zijn algemeen verbindend – uiterlijk – vanaf de datum dat de richtlijn uiterlijk had moeten zijn omgezet. (12/17)

Kenmerken van een verordening: Verordeningen: Kenmerken van een verordening: bevat zeer gedetailleerde normen die rechtstreeks van toepassing zijn. de normen van een verordening zijn algemeen verbindend. na inwerkingtreding van de verordening verstrijkt slechts een korte periode voordat deze toepasselijk en algemeen verbindend is. Conclusie: Europese verordeningen lijken het meest op de wetgeving zoals we die in de lidstaten kennen: kort nadat ze in werking getreden zijn, zijn ze van toepassing en voor iedereen algemeen verbindend. (13/17)

Voorbeeld van een verordening: EG verordening 1/2003 betreffende het Europees mededingingsrecht: Artikel 23, lid 2: De Commissie kan bij beschikking geldboetes opleggen aan ondernemingen (...) wanneer zij opzettelijk of uit onachtzaamheid: a) inbreuk maken op artikel 81 of artikel 82 van het Verdrag; (14/17)

(...)Deze verordening is van toepassing met ingang van 1 mei 2004. Artikel 45: (...)Deze verordening is van toepassing met ingang van 1 mei 2004. Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat. Conclusie: Vanaf 1 mei 2004 is artikel 23 van de verordening rechtstreeks toepasselijk. De Commissie kan vanaf die datum geldboetes opleggen. (15/17)

Voorbeeld van een richtlijn: Tabakrichtlijn 2001/37: Artikel 5, lid 2: Op alle verpakkingseenheden van tabaksproducten (...) moeten verplicht de volgende waarschuwingen worden aangebracht: (...) 1. ‘Roken is dodelijk/roken kan dodelijk zijn’, 2. ‘Roken brengt u en anderen rondom u ernstig schade toe’. (16/17)

Artikel 14, lid 1: (...) de lidstaten [doen] de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk op 30 september 2002 aan de richtlijn te voldoen. Conclusie: Artikel 5, lid 2, is op 30 september 2002 toepasselijk als gevolg van omzetting in nationaal recht door de lidstaten. (17/17)