Marktonderzoek als proces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLOKLEZEN Wat wil je oefenen ? Klik op jouw keuze UUR HALF UUR
Advertisements

Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Meten bij marktonderzoek
dataverzamelformulieren
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
Inleiding tot marktonderzoek
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Meten bij marktonderzoek
Het onderzoeksontwerp
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
De steekproefopzet bepalen
dataverzamelformulieren
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Geld verdienen met trends
De evaluatie van een project
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Module 1 – Dag 3 Hallo Module 1 – Dag 3 een 1 Module 1 – Dag 3 twee 2.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
6 stappen in Risico management
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse? Paul van Batenburg.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Inleiding tot marktonderzoek
Breng de brief naar het goede huisnummer
Les 5: Het marketingplan
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
dataverzamelformulieren
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Lesgeven zonder cijfer?
Praktijkgericht onderzoek
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
De omvang van een steekproef bepalen
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
EnergieOnderzoek en Innovatie
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek als proces Hoofdstuk 2 Marktonderzoek als proces

De elf stappen van het marktonderzoekproces

Stap één: vaststellen of er behoefte is aan marktonderzoek Er is behoefte aan marktonderzoek wanneer managers beslissingen moeten nemen terwijl de beschikbare informatie niet toereikend is. Afweging informatiewaarde tegenover de kosten om die informatie te verkrijgen.

Stap één: vaststellen of er behoefte is aan marktonderzoek Wanneer marktonderzoek niet nodig is: De informatie is al beschikbaar Er is geen tijd, of het is niet het juiste tijdstip om marktonderzoek te (laten) doen Er is geen geld voor marktonderzoek Onderzoek levert minder op dan het kost

Stap twee: het probleem definiëren Het probleem definiëren is de belangrijkste stap in het onderzoeksproces. Je probleemdefinitie is de rode draad van je verdere onderzoek. Twee probleemgebieden: de leemte tussen wat er had moeten gebeuren en wat er werkelijk gebeurt, en de leemte tussen wat er gebeurde en wat er had kunnen gebeuren.

Stap drie: de onderzoeksdoelen bepalen Welke informatie moet je hebben om het probleem op te lossen?

Stap vier: een onderzoeksontwerp kiezen Oriënterend onderzoek: het op ongestructureerde en informele wijze verzamelen van informatie. Verkennend onderzoek: de aandacht is eerst breed en in de loop van het onderzoek vernauwt deze zich steeds meer. Beschrijvend onderzoek: staat voor een aantal methodes en procedures waarmee marketingvariabelen worden beschreven. Causaal onderzoek: hiermee kunnen we oorzaak en gevolg onderscheiden.

Stap vijf: de soorten informatie en de informatiebronnen benoemen Primaire data: gegevens die speciaal voor bepaalde onderzoeksdoelen worden verzameld. Secundaire data: gegevens die met een ander doel zijn verzameld, ofwel de informatie wordt gebruikt voor een ander doel dan oorspronkelijk het geval was.

Stap zes: de methoden bepalen om data te verzamelen Dataverzamelingmethode Primair: de onderzoeker gaat zelf zijn informatie ophalen door middel van bijvoorbeeld enquêtes, observaties of interviews (telefoon, post, persoonlijke gesprekken) Secundair: de onderzoeker verzamelt zijn data uit al bestaande gegevensbronnen extern intern

Stap zeven: de vragenlijsten ontwerpen Het ontwerpen van de vragenlijst die wordt gebruikt om informatie te verzamelen en vast te leggen is van cruciaal belang voor het slagen van het project. Gestandaardiseerde formulieren (vragenlijsten) Respondenten bevragen Observatieonderzoek

Stap acht: de opzet en omvang van de steekproef bepalen Steekproefopzet: verwijst naar de methode die je toepast om eenheden uit de bevolking al dan niet op te nemen in de groep die je gaat onderzoeken. Steekproefomvang: verwijst naar het aantal eenheden van de populatie die een steekproef moet bevatten.

Stap negen: de data verzamelen Het verzamelen van data is heel belangrijk omdat je, ongeacht welke data-analysemethode je gebruikt, slechte data niet kunt ‘repareren’. Tijdens het verzamelen van de data kunnen zich ook veel niet-steekproeffouten voordoen.

Stap tien: de data analyseren Data-analyse: houdt in dat je data invoert in computerbestanden, ze op fouten controleert, ze in tabellen verwerkt en ze aan verschillende statistische testen onderwerpt. Opschonen van data: ruwe data worden gecontroleerd om te verifiëren of de data goed van de vragenlijst zijn overgenomen en of ze goed zijn ingevoerd in het computerprogramma.

Stap elf: het onderzoeksrapport opstellen en presenteren De laatste stap in het marktonderzoekproces is het opstellen en presenteren van het onderzoeksrapport – een van de belangrijkste fasen van marktonderzoek. Het belang hiervan kan niet genoeg worden benadrukt: het is door middel van het rapport of de presentatie dat je het onderzoeksresultaat aan de klant duidelijk maakt.