Hoofdstuk 2 Re-engineering en systemen voor Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Performance management
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Waarom CAD/PDM en ERP integreren?
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 Vrije Universiteit Faculty of Sciences Department of Computer Science Section Information Management & Software Engineering Subsection Human Computer.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De kracht van GAC Business Solutions
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Enterprise Resource Planning (ERP)
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van GAC Business Solutions
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Advanced Business Information Solutions
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Enterprise Resource Planning
Enterprise Resource Planning
Enterprise Resource Planning
Enterprise Resource Planning
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
ERP Enterprise resource planning. ERP Eindfase (F-G-H) Hoofdfase II Hoofdfase I (C-D-E) Propedeuse A en B-cluster Logistiek) Orienteren Fundament Stage.
Schitterende Organisaties®
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Management Accounting Management Control
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Hoofdstuk 9 Supply Chain Management en de eMarkt Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Ontwerpen & ontwikkelen
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Re-engineering en systemen voor Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner

Leerdoelstellingen De factoren herkennen die bij de ontwikkeling van ERP-systemen een rol spelen Het belang zien van het modelleren van processen bij het opnieuw vormgeven van bedrijfsprocessen 2/20

Re-engineering Fundamentele heroverweging en radicale herontwerp van bedrijfsprocessen Doel is sterke verbeteringen in de performance te bereiken Efficiënte herontwerp van de value chain - Primaire activiteiten inkomende logistiek, operations, uitgaande logistiek, marketing en sales, service - Secondaire activiteiten Ondersteunende bedrijfsactiviteiten, human resources, technologie, inkoop Argumenten - Dereguleren, consolideren, klanten weten steeds beter wat zij willen, sterkere concurrentie 3/20

4/20

Business Process Re-engineering (BPR) (1) Automatisering van de werkzaamheden Creatie van nieuwe business rules Verwijdering van verouderde rules Verkorten van de reactietijd Verlaging van de kosten 5/20

6/20

Business Process Re-engineering (BPR) (2) Decentraliseren van de besluitvorming - Reageren op de behoeften van klanten -Platte organisatie Gefaciliteerd door ICT Herontwerp van jobs - Nieuwe beoordelingsniveaus - Nieuwe types van leiders Adaptief 7/20

Tabel 2-5 (1/2) 8/20

Tabel 2-5 (2/2) 9/20

Procesmodellering Bedrijfsprocessen - Bedrijfsactiviteiten Data store - Opslagplaats voor data benodigd door het bedrijfsproces Data flow - Data overgebracht tussen processen, vanuit een proces naar een data store Organisatorische eenheid - Eenheden waarin processen plaatsvinden Gebeurtenis - Inclusief triggers en resultaten 10/20

Neighborhood Food Cooperative Weekcyclus Verzendlijst voor de leden Samengevoegde lijsten Telefonisch geplaatste orders voor producten Toeleveranciers bevestigen met factuur Verzending naar de coöperatie Leden verzamelen producten Coöperatie betaalt binnen 10 dagen netto 11/20

12/20

Basis voor best practices ondersteund door ERP-modules Herontworpen procesmodellen - Verbeterde afbeelding van veranderingen in processen Data-integratie - Over meerdere processen heen Structurele veranderingen - Stroomlijnen van bedrijfsfuncties - Maximilisering van de productie 13/20

Reliable Finance Company Expansie vraagt om een herontwerp van het systeem Behoeften vergroten informatiesysteem Exponentiële vergroting van aantal branches Concurrentievoordeel behalen Analyse van leenapplicatie - Reduceren goedkeuring van dagen naar 2- 3 dagen - Verbetering toegang naar databases voor de besluitvorming rondom de goedkeuring 14/20

Mislukte Re-engineering Rosenthal: - Toepassing van ‘schone lei’-benadering Continue training voor nieuwe rollen Meting van performance Jobs herontwerpen Beloningen om veranderingen te stimuleren - Afstand nemen van de status quo - Te nauwe focus - Project te algemeen 15/20

Informatietechnologie faciliteert ERP Client-server computing vergroot capaciteit en beheersing Geïntegreerde databases - Reduceert redundantie Versterkt consistentie in data - Ondersteunt meerdere functionele eenheden - Onderhoudt data separaat van de applicatie - Database management-systemen Centrale data-administratie Verbeterde data-integriteit Verbeterde beheersing 16/20

Processen in organisaties Veranderde managementstructuren - Procesverantwoordelijkheid ligt bij de ‘proceseigenaren’ Heeft autorisatie voor het procesontwerp - Nadruk op het werken in teams - Tendeert naar standaardisatie van processen - Richt zich op het bereiken van doelen 17/20

Case: Re-engineering het betalingsproces van RFC (1) Huidige betalingssysteem - Klanten: Maakt betalingen per branche - Contant, controle, geldorder Mail betalingen naar branche - Handmatig uitgevoerd - Batch aangemaakt voor deposito ‘s middags - Hoofdkantoor mailt een advies van de ontvangen betaling Betaling naar hoofdkantoor - Handmatig uitgevoerd - Batch aangemaakt voor deposito ‘s middags - Branch mailt een advies van de ontvangen betaling - Elke nacht, batch betalingsproces om de accounts bij te werken 18/20

Case: Re-engineering het betalingsproces van RFC (2) Wekelijkse analyse van achterstallige betalingen Betalingsherinneringen verzonden na 15, 30, 45 en 60 dagen - Door de computer gegenereerd Schikkingen op verzoek uitgevoerd - Urgente verzoeken ’s nachts Omvangrijke expansie ingepland 19/20

Samenvatting BPR maakt het de organisatie mogelijk om de bedrijfsprocessen te heroverwegen en radicaal te herontwerpen Procesmodellering van bedrijfsactiviteiten veranderen de managementstructuren in een organisatie ERP-systemen gefaciliteerd door IT Processen zijn gestandaardiseerd en teamwerk is versterkt 20/20