Hoofdstuk 2 Re-engineering en systemen voor Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner
Leerdoelstellingen De factoren herkennen die bij de ontwikkeling van ERP-systemen een rol spelen Het belang zien van het modelleren van processen bij het opnieuw vormgeven van bedrijfsprocessen 2/20
Re-engineering Fundamentele heroverweging en radicale herontwerp van bedrijfsprocessen Doel is sterke verbeteringen in de performance te bereiken Efficiënte herontwerp van de value chain - Primaire activiteiten inkomende logistiek, operations, uitgaande logistiek, marketing en sales, service - Secondaire activiteiten Ondersteunende bedrijfsactiviteiten, human resources, technologie, inkoop Argumenten - Dereguleren, consolideren, klanten weten steeds beter wat zij willen, sterkere concurrentie 3/20
4/20
Business Process Re-engineering (BPR) (1) Automatisering van de werkzaamheden Creatie van nieuwe business rules Verwijdering van verouderde rules Verkorten van de reactietijd Verlaging van de kosten 5/20
6/20
Business Process Re-engineering (BPR) (2) Decentraliseren van de besluitvorming - Reageren op de behoeften van klanten -Platte organisatie Gefaciliteerd door ICT Herontwerp van jobs - Nieuwe beoordelingsniveaus - Nieuwe types van leiders Adaptief 7/20
Tabel 2-5 (1/2) 8/20
Tabel 2-5 (2/2) 9/20
Procesmodellering Bedrijfsprocessen - Bedrijfsactiviteiten Data store - Opslagplaats voor data benodigd door het bedrijfsproces Data flow - Data overgebracht tussen processen, vanuit een proces naar een data store Organisatorische eenheid - Eenheden waarin processen plaatsvinden Gebeurtenis - Inclusief triggers en resultaten 10/20
Neighborhood Food Cooperative Weekcyclus Verzendlijst voor de leden Samengevoegde lijsten Telefonisch geplaatste orders voor producten Toeleveranciers bevestigen met factuur Verzending naar de coöperatie Leden verzamelen producten Coöperatie betaalt binnen 10 dagen netto 11/20
12/20
Basis voor best practices ondersteund door ERP-modules Herontworpen procesmodellen - Verbeterde afbeelding van veranderingen in processen Data-integratie - Over meerdere processen heen Structurele veranderingen - Stroomlijnen van bedrijfsfuncties - Maximilisering van de productie 13/20
Reliable Finance Company Expansie vraagt om een herontwerp van het systeem Behoeften vergroten informatiesysteem Exponentiële vergroting van aantal branches Concurrentievoordeel behalen Analyse van leenapplicatie - Reduceren goedkeuring van dagen naar 2- 3 dagen - Verbetering toegang naar databases voor de besluitvorming rondom de goedkeuring 14/20
Mislukte Re-engineering Rosenthal: - Toepassing van ‘schone lei’-benadering Continue training voor nieuwe rollen Meting van performance Jobs herontwerpen Beloningen om veranderingen te stimuleren - Afstand nemen van de status quo - Te nauwe focus - Project te algemeen 15/20
Informatietechnologie faciliteert ERP Client-server computing vergroot capaciteit en beheersing Geïntegreerde databases - Reduceert redundantie Versterkt consistentie in data - Ondersteunt meerdere functionele eenheden - Onderhoudt data separaat van de applicatie - Database management-systemen Centrale data-administratie Verbeterde data-integriteit Verbeterde beheersing 16/20
Processen in organisaties Veranderde managementstructuren - Procesverantwoordelijkheid ligt bij de ‘proceseigenaren’ Heeft autorisatie voor het procesontwerp - Nadruk op het werken in teams - Tendeert naar standaardisatie van processen - Richt zich op het bereiken van doelen 17/20
Case: Re-engineering het betalingsproces van RFC (1) Huidige betalingssysteem - Klanten: Maakt betalingen per branche - Contant, controle, geldorder Mail betalingen naar branche - Handmatig uitgevoerd - Batch aangemaakt voor deposito ‘s middags - Hoofdkantoor mailt een advies van de ontvangen betaling Betaling naar hoofdkantoor - Handmatig uitgevoerd - Batch aangemaakt voor deposito ‘s middags - Branch mailt een advies van de ontvangen betaling - Elke nacht, batch betalingsproces om de accounts bij te werken 18/20
Case: Re-engineering het betalingsproces van RFC (2) Wekelijkse analyse van achterstallige betalingen Betalingsherinneringen verzonden na 15, 30, 45 en 60 dagen - Door de computer gegenereerd Schikkingen op verzoek uitgevoerd - Urgente verzoeken ’s nachts Omvangrijke expansie ingepland 19/20
Samenvatting BPR maakt het de organisatie mogelijk om de bedrijfsprocessen te heroverwegen en radicaal te herontwerpen Procesmodellering van bedrijfsactiviteiten veranderen de managementstructuren in een organisatie ERP-systemen gefaciliteerd door IT Processen zijn gestandaardiseerd en teamwerk is versterkt 20/20