Secundaire data en online databases

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Presentatie Praktijkscholen
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Marktonderzoek als proces
H4: Begrijpen van de markt
Metasearch wat is het probleem bij de oplossing? welke oplossing bij welk probleem?
Workshop Informatievaardigheden
Informatiesystemen Het belang van informatie
Marketing 2.4 Marktonderzoek.
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
Zoeken naar literatuur Opstelling in de kast Catalogus Picarta Bibliografieën Elektronische tijdschriftbestanden Literatuurgids per vakgebied OZON-module.
ATLA Religion Database + ATLAS Zoekresultaten uitbreiden door zoeken in meerdere databases Klikken = verder gaan.
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Hoofdstuk7 Gestandardiseerde informatiebronnen Wat is gestandardiseerde data? Gestandardiseerde data: soort secundaire data waarin de verzamelde gegevens.
Inleiding tot marktonderzoek
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
RPI projectendatabase Start in 1997 door Niek de Wit Doel: – Het verwerven, invoeren, rangschikken en publiceren van projectgegevens van Rotary- clubs.
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Workshop Informatievaardigheden
Module 1 Welke soorten informatiebronnen zijn er en hoe ze te gebruiken?
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Introductie metadata april 2009 train de trainers.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Business Marketing Management
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
Een werkstuk maken.
Kennismanagement & Sociale media
Broadcast Search. Doel van het project Mogelijkheid om o.a. vanaf de TU/e website te kunnen zoeken in TU/e website zelf Catalogus Metis Cursor / Matrix.
Workshop Informatievaardigheden
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse? Paul van Batenburg.
Iedereen gebruikt social media.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Methoden & Technieken van Onderzoek
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 med.hro.nl/gharh.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Consumentengedrag Beslissen
Financiële rechtmatigheid
Inleiding tot marktonderzoek
What is the meaning of? Student centered learning
Attenderingen instellen op zoekacties (search alert)
Voeg hier een foto van het product in
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Attenderingen instellen op zoekacties (search alert)
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Secundaire data en online databases
Gestandardiseerde informatiebronnen
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Secundaire data en online databases Hoofdstuk 1 Secundaire data en online databases

Primaire versus secundaire data Primaire data: gegevens die de onderzoeker speciaal voor het onderzoeksproject heeft ontwikkeld of verzameld. Secundaire data: zijn al eerder door iemand anders dan de onderzoeker verzameld en/of voor andere doeleinden dan het huidige onderzoeks-project.

Classificatie van secundaire data Interne secondaire data: data die het bedrijf zelf heeft verzameld Interne databases: databases die bestaan uit gegevens die een bedrijf meestal tijdens de gangbare zakelijke transacties heeft verzameld

Classificatie van secundaire data Externe secundaire data: data die buiten het bedrijf zijn verkregen. Soorten: Gepubliceerde bronnen Syndicated services data Externe databases

Classificatie van secundaire data Verschillende soorten externe secundaire data Externe secundaire data Gepubliceerd: informatiebronnen die bestemd zijn voor openbare verspreiding. Syndicated Services Data: informatie in een gestandaardiseerd formaat die bureaus beschikbaar stellen aan bedrijven die een abonnement op deze dienst hebben.

Classificatie van secundaire data Verschillende soorten externe secundaire data Externe databases: databases die door organisaties van buiten het bedrijf worden geleverd. De afgelopen jaren zijn veel van die databases online beschikbaar gekomen. Bibliografische databases… opsommingen van onderwerp Numerieke of statistische databases Gidsen- of lijstendatabases Uitgebreide databases, bevatten veel verschillende soorten informatie, bijv. Lexis-Nexis.

The New York van American Marketing Association publiceert een lijst van marktonderzoeksbedrijven

Voordelen van secundaire data Snel verkrijgbaar Niet duur Meestal beschikbaar Een versterking van bestaande primaire data.

Nadelen van secundaire data Meeteenheden die niet met elkaar overeensttemmen ‘Alle restaurants kunnen eet- of drinkgelegenheden zijn’ Afwijkende definities die zijn gebruikt om de data te classificeren ‘Alleen inkomen vanaf €50.000 wordt geanalyseerd’ Het niet meer actueel zijn van secundaire data Het gebrek aan de benodigde informatie om de geloofwaardigheid van de gerapporteerde data te bepalen. Sommige groepen gebruiken misleidend onderzoek zodat lezers geen verborgen motieven kunnen herleiden.

Secundaire data evalueren Wat was het doel van het onderzoek? Wie heeft de gegevens verzameld? Welke gegevens zijn er verzameld? Hoe zijn de gegevens verkregen? Komen de gegevens overeen met andere informatie?

Secundaire databronnen lokaliseren Stap 1: Zet op een rijtje wat je te weten wilt komen over je onderwerp en wat je al weet. Stap 2: Ontwikkel een lijst met belangrijke begrippen en namen. Stap 3: Begin je zoekactie aan de hand van verschillende bibliotheekbronnen. Stap 4: Maak een compilatie van de literatuur die je hebt gevonden en evalueer je resultaten.

Secundaire databronnen lokaliseren Stap 5: Als je niet tevreden bent met wat je hebt gevonden of andere problemen ondervindt en de bibliotheekmedewerker geen geschikte bronnen weet, raadpleeg dan een deskundige. Zoek een persoon of organisatie die iets over het onderwerp weet. Stap 6: Rapporteer de resultaten.

Zoekstrategieën voor het gebruik van online databases Maak efficiënt gebruik van de informatie. Gebruik ook de helpfunctie van de databases: Booleaanse logica Zoeken op velden Nabijheidsoperatoren Afbreken Nesten Begrenzen