Hoofdstuk 9 Het afstemmen van vraag en aanbod

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Integrale handhaving en Wabo!
Gezondheid, versterkt in eigen hand
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
H10: Prijsmanagement.
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
DATABASES Hoofdstuk
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Logisch redeneren in wiskunde C
Deel 7: Schuldfinanciering
Hoofdstuk 12 Public relations, sponsoring en regelgeving.
Hoofdstuk 2 Imago en merkenbeleid.
Organisatiestructuur en
Tabel 3.1 Indeling van de bevolking
Figuur 2.1 Prijselasticiteit uitgebeeld
Hoofdstuk 8 Dienstprocessen ontwerpen en managen.
Hoofdstuk 14 Kwaliteit en productiviteit. 1Wat bedoelen we in de context van dienstverlening met productiviteit en kwaliteit en waarom moeten deze in.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 3 Databaseontwikkeling 4 Access.  Uitgangspunt is altijd de informatiebehoefte van de klant  Deze wordt vaak bepaald door rapporten, formulieren.
Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.
Engineeringscompetenties van Technische Bedrijfskunde
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Werkgeversservicepunt
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
Figuur 5.1 Capgemini promoot haar kwaliteiten om strategie om te zetten in duurzame resultaten
Parlementaire democratie Welk soort parlementaire democratie vind je nu in Nederland het beste?
Toon karakter. Leg verantwoording af!. Dick Costeris Ordina ITSM management consultant Ruim 23 jaar IT ervaring, waarvan 13 in het beheer werkveld. Passie:
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Project Proceshuis Road show
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 12: Diagnose §Hoofdstuk 13: Machinaal leren §Hoofdstuk 14: De Toekomst van KT.
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Plan van Aanpak Guatamala Reforestation. Wat hebben wij tot nu toe gedaan?
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Klantgericht Telefoneren
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Ontwerpen & ontwikkelen
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Hoofdstuk 6 Prijs- en inkomsten- management. 1Wat zijn de belangrijkste methoden voor prijszetting? 2Waarom is het vaststellen van de kostprijs zo moeilijk.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
WebdesignWebdesign, linkbuilding, zoekmachine marketing en het ontwerpen van webshopslinkbuilding zoekmachine marketingwebshops.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Get the Best Copyshop and Printshop Online. Internet Copyshop in Utrecht, Nederland is een gevestigde, individuele drukkerij. Zij zijn een van de beste.
Handboeken in de praktijk Frans Smit – Gemeente Meppel.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Rentmeesterschap Een rentmeester is iemand die het financiële en zakelijke beheer voert over de onroerende goederen van iemand anders. Wat betekent rentmeesterschap.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Huiswerkcontrole – tabel 1
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
= Onderzoek om een nieuw of beter product te maken.
Financieel 2.
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Bow-tie analyse Risico Oorzaken Klanten Medewerkers Bedrijfsvoering
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
Kwaliteit in de zorgverlening
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 9 Het afstemmen van vraag en aanbod

1 Wat bedoelen we in de context van dienstverlening met ‘aanbod’ en hoe kunnen we deze meten? 2 Kunnen schommelingen in de vraag worden voorspeld en kan hun oorzaak worden vastgesteld? 3 Hoe kan capaciteitsmanagement worden gebruikt om schommelingen in de vraag op te vangen? 4 Welke marketingstrategieën kunnen dienstverleners gebruiken om schommelingen in de vraag af te zwakken? 5 Als klanten op een bepaalde dienst moeten wachten, hoe kan dit dat zo prettig mogelijk worden gemaakt? 6 Hoe kan men een effectief reserveringssysteem ontwerpen?

Vervolg Tabel 9.1 Vragen over vraagpatronen en de onderliggende oorzaken

Vervolg Tabel 9.2 Verschillende strategieën voor het beheren van de vraag, bij verschillende capaciteitssituaties

Vervolg Tabel 9.3 Stellingen over de psychologie van wachttijden