H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Competentiedoelen uitleggen wat het strategisch planningsproces inhoudt de stappen bij marketingplanning beschrijven uitleggen wat operationele planning inhoudt de cruciale rol van implementatie en controle bij marketingplanning uitleggen enkele belangrijke aspecten van de interne omgeving van een organisatie bespreken Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Bedrijfsplanning: het grote plaatje samenstellen Drie niveaus van bedrijfsplanning Strategische planning Functionele planning Operationele planning Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Strategische planning: het plaatje inkaderen Stap 1: missie formuleren Stap 2: interne en externe omgeving evalueren Stap 3: organisatiedoelen of SBU-doelen stellen Stap 4: bedrijfsportfolio bepalen Stap 5: groeistrategieën ontwikkelen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Marketingplanning: camera-instelling kiezen Stap 1: situatieanalyse uitvoeren Stap 2: marketingdoelen stellen Stap 3: marketingstrategieën ontwikkelen doelmarkt kiezen marketingmixstrategieën ontwikkelen Stap 4: marketingplan implementeren en controleren actieplannen verantwoordelijkheid tijdspad begroting marketing en controle Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H2 – Strategische marktplanning WAARDE CREËREN EN LEVEREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN Marketingplan maken en ermee werken: de foto nemen Sjabloon voor marketingplanning gebruiken Operationele planning: marketingplannen van dag tot dag uitvoeren Marketing: met alle functies samenwerken Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux