Gedrag in organisaties, 9e editie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
de werkgever van de toekomst
Communicatieproces .
Inleiding tot management en organisaties
Organisatiecultuur en de internationale omgeving
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties hoofdstuk XII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Perceptie en individuele besluitvorming
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 161 Organisatiecultuur.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Opgroeien in de stad les 3
Gedrag in organisaties hoofdstuk 12
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Perceptie en individuele besluitvorming
Pluriforme samenleving paragraaf 2
H2 Een leven lang leren.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 15 Organisatiecultuur

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. De algemene kenmerken van een organisatiecultuur te noemen. 2. Sterke en zwakke culturen tegen elkaar af te zetten. 3. De functionele en disfunctionele effecten van de organisatiecultuur op mensen aan te geven. 4. De factoren te beschrijven die een bepaalde organisatiecultuur in stand houden.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: De fasen van het socialisatieproces binnen organisaties te beschrijven. Uiteen te zetten hoe cultuur overgedragen wordt op werknemers. Uit te leggen hoe een ethische cultuur kan worden gevestigd. Uiteen te zetten wat een klantgerichte cultuur is.

Organisatiecultuur Een reeks kenmerken waar de organisatie waarde aan hecht en die de organisatie van andere onderscheidt. Zeven primaire kenmerken geven de essentie van deze cultuur weer.

Innovatie en risico’s nemen Kenmerken van organisatie- cultuur Stabiliteit Innovatie en risico’s nemen Gerichtheid op teams Kenmerken van organisatie- cultuur Aandacht voor details Gerichtheid op mensen Gerichtheid op de resultaten

Hebben organisaties een uniforme cultuur? De dominante cultuur vertegenwoordigt de kernwaarden van de meerderheid van de leden. De dominante cultuur bepaalt de organisatiecultuur. Subculturen ontstaan op basis van bepaalde problemen, situaties of ervaringen.

Sterke en zwakke culturen Een sterke cultuur houdt in dat iedereen niet alleen achter de kernwaarden van de organisatie staat, maar die ook intensief naleeft. Een zwakke cultuur wordt gekarakteriseerd door vaagheid, ambiguïteit en vaak inconsistenties.

Functies van de cultuur Bepaalt de grenzen Biedt een identiteit Stimuleert betrokkenheid Versterkt de stabiliteit van het sociale systeem Attitude-sturend en controlemechanisme

Cultuur als minpunt De gedeelde waarden stroken niet met waarden die de effectiviteit van de organisatie verbeteren. Beperking in diversiteit personeel. Cultuur kan overnamen of fusies in de weg staan.

Het ontstaan van de cultuur Oprichters van een organisatie hebben een grote invloed op de cultuur: Zij nemen werknemers aan als zichzelf. Werknemers worden vormgegeven of geïndoctrineerd. Oprichters fungeren als rolmodel.

De cultuur in leven houden Selectie van personeel Gedrag topmanagement Socialiseren van nieuw personeel

Een socialisatiemodel

Hoe culturen ontstaan

Hoe maken werknemers zich de cultuur eigen? Verhalen Rituelen Materiёle symbolen Taal

Cultuurveranderingen begeleiden Cultuurveranderingen hebben de grootste kans van slagen als aan een of meer van de volgende condities is voldaan: Er is sprake van een grote crisis Nieuw leiderschap De organisatie is jong en klein Een zwakke cultuur

Een ethische organisatiecultuur creëren Wees een zichtbaar rolmodel Draag ethische verwachtingen uit Zorg voor ethiektraining Beloon, voor iedereen zichtbaar, ethisch handelen en straf onethisch handelen.

Een klantgerichte cultuur creëren Bedrijven beseffen dat dit de weg is naar klantentrouw en winstgevendheid op de lange termijn.

Sleutelfactoren voor de klantvriendelijke cultuur Type werknemer Geringe formalisatie Veel beslissingsruimte op de werkvloer Goede luistervaardigheden Duidelijke rollen Vanzelfsprekendheid van ‘voorbeeldig werkgedrag’ in de organisatie

Acties van managers Selectie Training en socialisatie Structuurontwerp Empowerment Leiderschap Prestatiebeoordeling Beloningssysteem