Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Hoe ontstond dit initiatief ?
Leiderschap bij verandering
De fundamenten van de organisatiestructuur
Renco Bakker BPMConsult
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Les 2 en 3 M&O.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
COMPETENTIEONTWIKKELING
Verandering & Weerstand
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Verandering en ontwikkeling binnen de organisatie
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Professioneel Kritische Instelling
Missie, visie & jaarplan
John P. Kotter Harvard Business School
Schitterende Organisaties®
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Wat willen we vandaag doen?
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
Intranet en dan… Hoe beheer en ontwikkel je een intranet in een complexe organisatie als de Universiteit Utrecht?
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Een vergadering organiseren
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen De noodzaak van veranderingen begrijpen De oorzaken van veranderingen herkennen Bepalen wat er moet worden veranderd Veranderingen plannen en implementeren Weerstanden tegen veranderingen herkennen en overwinnen Geplande veranderingen doorvoeren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Waarom is het belangrijk om verandering tot stand te brengen? Mensen, managers, teams of organisaties die zich niet snel genoeg aanpassen aan veranderende omstandigheden, maken weinig kans om te overleven. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Inzien dat verandering overmijdelijk is Mensen, managers en organisaties die inzien dat veranderingen overmijdelijk zijn, die leren hoe ze zich hieraan kunnen aanpassen en die proberen adequaat op deze veranderingen te reageren, zijn het meest succesvol. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat is verandering Het proces waarbij overgang plaatsvindt van een huidige toestand naar een meer gewenste toestan als reactie op dynamische interne en externe factoren. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Twee typen veranderingen Ongeplande Brandjes blussen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Geplande verandering Het gevolg van bewuste pogingen van managers om de procedures binnen het bedrijf te verbeteren. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Ontdooien Veranderen Drie fasen van geplande veranderingen Bevriezen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Ontdooien Mensen laten inzien dat veranderingen nodig zijn omdat de huidige situatie niet voldoet. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Veranderen Huidige werknormen- en relaties worden veranderd om te voldoen aan nieuwe behoeften. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Bevriezen De doorgevoerde veranderingen worden versterkt, zodat de nieuwe manieren van werken worden gestabiliseerd. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Geplande veranderingen doorvoeren Proberen om de organisatie beter te leren omgaan met ongeplande veranderingen Proberen de houding en het gedrag van werknemers zodanig te veranderen dat zij effectiever kunnen bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Stappen die nodig zijn voor het implementeren van veranderingen De behoefte aan verandering herkennen Benodigde veranderingen bepalen en plannen De overgang tot stand brengen De resultaten bepalen en de veranderingen handhaven Copyright © 2005 Prentice-Hall

Geplande veranderingen doorvoeren De behoefte aan verandering herkennen Benodigde veranderingen bepalen plannen Doelen formuleren De behoeften van betrokkenen bepalen Bevorderende en belemmerende krachten onderzoeken Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Krachtenveldanalyse Bij een krachtenveldanalyse worden de krachten geanalyseerd die veranderingen bevorderen of juist belemmeren. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Bevorderende krachten Factoren die vernieuwing bevorderen en tegen de status-quo ingaan. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Belemmerende krachten Factoren waarmee druk wordt uitgeoefend om bestaand gedrag voort te zetten of weerstand te bieden tegen nieuwe acties. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Force-Field Analysis Model Copyright © 2005 Prentice-Hall

Geplande veranderingen doorvoeren Bepalen hoe het beste kan worden ingegrepen De overgang tot stand brengen De resultaten bepalen De verandering handhaven Copyright © 2005 Prentice-Hall

Veranderpunten in organisaties Copyright © 2005 Prentice-Hall

Redenen waarom veranderingen weerstand oproepen Selectieve waarnemening Gebrek aan informatie Angst voor het onbekende Gewoonten Wrok ten opzichte van de initiatief-nemer Suboptimalisatie Structurele stabiliteit Copyright © 2005 Prentice-Hall

Weerstand tegen veranderingen overwinnen Scholing en communicatie Betrokkenheid en inspraak Facilitering en ondersteuning Onderhandelingen en overeenstemming Manipulatie en coöptatie Expliciete en impliciete dwang Copyright © 2005 Prentice-Hall

Veranderingen doorvoeren in een organisatie Een gevoel van urgentie creëren Een sterke coalitie vormen Een meeslepende visie en strategie ontwikkelen Breed communiceren Breed gedragen acties mogelijk maken Op korte termijn zichtbare voordelen realiseren Winst consolideren en meer veranderingen bewerkstelligen Nieuwe benaderingen vastleggen in de cultuur Copyright © 2005 Prentice-Hall