Basisbegrippen van motivatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
De fundamenten van de organisatiestructuur
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Vrijwilligers & motivatie
Leiderschap.
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk III
Motivatie.
Inleiding tot management en organisaties
Management Hoofdstuk 15 Werknemers motiveren.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Basisbegrippen van motivatie
Perceptie en individuele besluitvorming
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Van begrippen naar toepassingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Basisbegrippen voor motivatie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Wat willen we vandaag doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Leidinggeven Logistiek supervisor
Dossier Empowerment.
Leidinggeven H4 Motiveren Logistiek teamleider.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK III Gedrag in organisaties. De basis 1.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Perceptie en individuele besluitvorming
Transcript van de presentatie:

Basisbegrippen van motivatie Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 5 Basisbegrippen van motivatie

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. Motivatie als resultaat van een proces te beschrijven. 2. De behoeftehiёrarchie van Maslow uit te leggen. 3. De kritiek op de tweefactorentheorie samen te vatten. 4. De kenmerken die hoog prestatiegerichte mensen willen zien in hun baan te noemen.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: Op te sommen welke soorten doelstellingen prestatieverhogend werken. Aan te geven hoe positieve zelfbeoordelingen kunnen worden versterkt. Uit te leggen wat de gevolgen zijn van onderbetaalde werknemers voor de organisatie. 8. De belangrijkste verbanden uit de verwachtingstheorie toe te lichten.

Wat is motivatie? De intensiteit, de richting en de volharding (persistentie) van pogingen om een doel te bereiken.

De behoeftehiërarchie van Maslow Zelf- verwerkelijking Respect Sociale behoeften Veiligheid Fysiologische behoeften

McGregors Theorie X en Theorie Y Theorie X- personeel: houdt niet van werken moet worden gedreigd met straffen ontwijkt verantwoordelijkheid zoekt formele leiding verlangt zekerheid heeft weinig ambitie Theory Y- personeel: ziet werk als iets natuurlijks zelfleidend oefent zelfsturing aanvaardt verantwoordelijkheid verlangt verantwoordelijkheid is creatief

Herzbergs tweefactorentheorie

McClellands behoeftetheorie Behoefte aan prestaties (nAch) – drang om uit te blinken Behoefte aan macht (nPow) – de behoefte anderen te dwingen tot gedrag dat ze anders niet vertoond zouden hebben Behoefte aan affiliatie (nAff) – het verlangen goede en nauwe banden met anderen aan te gaan

McClellands behoeftetheorie Prestatiegerichte mensen hebben voorkeur voor functies met verantwoordelijkheid, feedback en een middelmatig hoog risico Prestatiegerichte mensen zijn niet automatisch goede managers Affiliatie en macht hebben een sterk verband met succes als manager Werknemers kunnen getraind worden om hun behoefte aan prestatie te stimuleren

Cognitieve-evaluatietheorie Wanneer iemand extrinsieke beloning ontvangt voor een interessante taak, is het gevolg dat de intrinsieke belangstelling afneemt. Managers zouden ook intrinsiek moeten belonen, door werk interessanter te maken, erkenning te geven en groei en ontwikkeling van werknemers te bevorderen.

De doelstellingstheorie Concrete doelen leveren betere prestaties op Moeilijke doelen, als ze geaccepteerd zijn, resulteren in meer output dan gemakkelijke doelen

Management by objectives (MBO) Doelen stellen, in overleg, die concreet, verifieerbaar en meetbaar zijn. MBO-programma’s hebben gemeen: Concrete doelen Participatieve besluitvorming Een expliciete deadline Feedback over de prestaties

Self-efficacytheorie Stelt het geloof in eigen kunnen centraal

Self-efficacy Manieren om geloof in eigen kunnen te verhogen: Al doende leren De kunst afkijken Moed inspreken Ophitsing (Intelligentie en persoonlijkheid)

Billijkheidstheorie Vergelijken van input en opbrengsten met die van anderen beїnvloedt de motivatie. Vier typen vergelijkingen: Zelf-binnen: ervaring in andere positie, zelfde bedrijf Zelf-buiten: ervaring buiten bedrijf Ander-binnen: een ander binnen bedrijf Ander-buiten: een ander buiten bedrijf

Moderatorvariabelen Vergelijkingen worden eerder getrokken met seksegenoten Werknemers met een lang dienstverband vergelijken meer onderling, terwijl kort werkenden meer op eigen ervaring af gaan. Werknemers hoger in rang maken meer ander-buitenvergelijkingen Werknemers met hogere opleiding maken ook meer ander-buitenvergelijkingen

Na het zien van een onredelijk verschil: Ze veranderen hun inspanning Ze veranderen hun resultaten Ze vervormen de perceptie van zichzelf Ze vervormen de perceptie van de ander Ze kiezen een andere vergelijkingspersoon Ze verlaten de situatie

Vier stellingen onder billijkheidstheorie: Vast loon: Werknemers die in vergelijking te veel verdienen per tijdseenheid zijn productiever. Prestatieloon: Werknemers die te veel verdienen per eenheid product zullen minder producten, maar van hogere kwaliteit afleveren. Vast loon: Werknemers die te weinig verdienen, zullen minder produceren of mindere kwaliteit leveren. Prestatieloon: Werknemers die te weinig verdienen, zullen meer producten, maar van lagere kwaliteit afleveren

Billijkheid toepassen Distributieve rechtvaardigheid: waarneming over hoeveelheid en verdeling van beloningen. Organisatorische rechtvaardigheid: algemene perceptie van billijkheid op de werkvloer Procedurele rechtvaardigheid: waarneming van het proces waarmee distributie gepaard gaat (standpunten kenbaar kunnen maken of verklaringen krijgen) Interactionele rechtvaardigheid: perceptie van individu over zorg en respect waarmee hij wordt behandeld.

Organisatorische rechtvaardigheid

Verwachtingstheorie Motivatie en inspanning hangen af van: Inspanningen leiden tot goede prestaties en beoordelingen. Goede beoordeling leidt tot extra beloning. Beloningen bevredigen de persoonlijke doelen.

Verwachtingstheorie De verwachtingstheorie is gebaseerd op drie verbanden. Als deze alle drie positief zijn is werktevredenheid in het algemeen groot.