Symposium Bachelor Medische Hulpverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse arbeidsmotieven en mediagedrag
Advertisements

Presentatie 28 september 2006
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
De Huisartsopleiding in Nederland
Opleiden voor de zorg van (over)morgen
Goud in Handen!.
Postbus AC Delfzijl Copyright 2009 SBE Samenwerkende.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
ONTWIKKELING COMPETENTIES
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
Structuur secundair onderwijs
Vitale en weerbare medewerkers
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Hoe is de vraag vanuit het werkveld opgepakt?
Masteropleiding sociaal werk
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Samenwerking werkveld - HAN
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Ouderen op de arbeidsmarkt: werkt dat?
Van Kroon naar ViP.
Beroep Pedagogisch Werker Visie ontwikkeling voor krimpregio.
Overzicht bespreekpunten
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Transitie in de langdurige zorg Gevolgen voor profielen verpleegkundigen en verzorgenden Een denkexercitie 18 september 2013 Inspiratiebijeenkomst.
ARTRA. Vandaag werken aan morgen. Anouk van Helmond, Accountmanager Werk-event 2 juni 2010.
Werken in de zorg KICZ bijeenkomst 11 november 2010.
Doorlopende leerlijnen
Welkom welkom.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
Mobiliteitscentrum.
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Leren in de beroepspraktijk
“De vorming van de onderwijs en opleidingsregio NO Nederland”
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Bachelor Medische Hulpverlening
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
Stand van zaken praktijkleren Werkveldbijeenkomst 19 januari 2012 Dirkje Oldenhuis.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Bevraging m.b.t. studiekeuze
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Naam: Femke Janssen Klas: 3MA2
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

Symposium Bachelor Medische Hulpverlening Geert van den Brink Radboud Zorgacademie Februari 2011

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Opleidingskwaliteit en –organisatie Het in-service leren is gevoelig voor de varkenscyclus Opleidingstrajecten zijn smal Opleidingstrajecten zijn kostbaar (Fonds ZiekenhuisOpleidingen) Beperkte inzet Beperkte employability Alleen branche-diploma / geen aansluiting bij OC&W opleidingen Weinig doorstroommogelijkheden

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Arbeidsmarktproblematiek in de gezondheidszorg (450.000 extra in 2025) Grotere zorgvraag Steeds minder / steeds ouder Vertrek door hoge werkdruk Vertrek door ontplooiingsmogelijkheden Demografische verschillen Onderzoek UMCU:

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Onderzoek UMCU: Huidig tekort 2016 Operatieassistenten 245 644 Anaesthesiemedewerkers 200 1214 Gespecialiseerd Verpleegkundigen 1025 7984- 9703 Nieuwe aanwas verpleegkundigen tot 2016: Aantal studenten dat afstudeert = 16.500 * 65% = 10725

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Vaak slot op OK in ziekenhuis bron: het Parool datum: 24 augustus 2001 (Van een verslaggever) AMSTERDAM – Door nijpend personeelsgebrek zijn in ruim eenderde van de ziekenhuizen operatiekamers gesloten. Dat blijkt uit een enquête van het Leids Universitair Medisch Centrum onder 112 ziekenhuizen.

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? 7 september 2010

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Context : aantal zorgprofessionals UMCN (25 beroepen !!)

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Hoe vol is de vijver? Voor de opleiding: Na de opleiding Selectiemechanismen - deel wat vertrekt uit de zorg Keuze studenten Direct / na aantal jaren Imago - andere opleiding / stoppen Tijdens de opleiding - parttime factor 0,7 Propedeuse Beroepsbeeld Binding met instelling ? ------------3500-----------2100 --- 1100---? Potentieel? Binden en Boeien Rendementsverbetering Kwaliteitsverbetering HBOV De organisatie is conform het opleidingscontinuüm georganiseerd. Van basis  vervolgonderwijs  bijscholing. De onderwijskundige uitgangspunten hebben daarmee een zwaarder aandachtspunt dan de professionele kenmerken

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? De organisatie is conform het opleidingscontinuüm georganiseerd. Van basis  vervolgonderwijs  bijscholing. De onderwijskundige uitgangspunten hebben daarmee een zwaarder aandachtspunt dan de professionele kenmerken

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Terugdringen van de uitval tijdens de opleiding Curriculum-wensen Theorie opgebouwd rond thema’s Afwisseling t.a.v. onderwijsvormen (combinatie van theorie/praktijk/toepassen/experimenteren sociale interactie etc.) Docentencorps / state of the art inhoud Doorlopende leerlijnen (geen vakken)  competenties Toetsen Contactonderwijs afgewisseld met stages / praktijkopdrachten/ skills/ simulatie/teamtraining Snel zicht op beroep (functies) van breed naar specifiek Samen met werkveld

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Leerjaar 4 Specialisatie 1 Specialisatie 2 Specialisatie 3 Specialisatie 4 Leerjaar 3 Differentiatie 1 Differentiatie 2 Leerjaar 1 en 2 Basisjaren

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Opleidingscontinuüm Vervolgopleiding Bij en Nascholing Basisberoepsopleiding Vanuit een dergelijk stelsel van basisberoepsopleiding, gericht op een brede oriëntatie dien het opleidingscontinuüm nog meer dan nu het geval is vorm en inhoud te krijgen. In dit plaatje wordt dit opleidingscontinuüm weergegeven waarbij het de opdracht aan de Radboud Zorgacademie is om basisberoepsbeoefenaren op te leiden voor gekwalificeerde functionarissen.

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Boeien en Binden Werksfeer (klein in groot) Inhoud van het werk Betekenisvol Kwaliteit van het werk Scholing Doorgroei mogelijkheden Persoonlijke ontwikkeling bijscholing Verandering van werk Mogelijkheid om parttime te werken Salaris

Waarom een bachelor Medische Hulpverlening? Conclusie De bachelor medische hulpverlening is: aantrekkelijk (profiel) Breed Toekomstgericht onderwijskundig modern Gericht op verwerven van competenties Nauwe relatie met beroepspraktijk Mogelijkheid tot specialiseren Opbouw van breed naar smal Mogelijke inpassing van meerdere functies