Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Online instructieprogramma voor het leren houden van pleidooien
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Gedragsproblemen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Reflecteren.
Professionaliteitsontwikkeling
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Proces en Product.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen CDM Studiejaar Rotterdam, oktober 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen Mediatechnologie Studiejaar Rotterdam, oktober 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen CDM Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen Mediatechnologie Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
Portfolio
De Eigen Wijze eEn andere manier van werken
Basis communicatieplan
Workshop “Beoordelen”
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Speeddaten Kinderboekenweek. Vraag 1: Wat heb je precies gedaan op je stageschool tijdens de kinderboekenweek?
Onze doelen en visie in beeld
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Alle lijntje bij elkaar…?
Bijeenkomst September 2015
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Digitaal BPV-werkboek: Studenten instructie
Inzet universitaire studenten op de werkvloer
Studieloopbaanbegeleiding
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Keuzethema: differentiatie
De beoordeling van scripties en werkstukken
Mijn visie op onderwijs
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Honours programma: voor wie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Prioriteiten stellen.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Welkom bij DAIly NURSE.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Bronnenonderzoek.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument Frank Thuss & Marcel Penners

Big bang scenario: alle gebruikers over in de zomervakantie van 2010 Drie pilots in periode maart – juli 2010: Pabo Arnhem, Instituut Sociale Studies en opleiding Werktuigbouwkunde

Programma Het nieuwe portfolio Studenten begeleiden met DPF Afstudeerbegeleiding met DPF

Welk rendement behalen jullie met DPF?! of zou je graag willen behalen!

Studenten begeleiden met DPF Doel: In eigen studiegroep zelfstandig feedbackvragen en leerdoelen verkennen en op deze wijze van en met elkaar leren. Probleemstelling: Ontwikkelen van reflectievaardigheden van studenten beperkt. Hierdoor komt onderstaand proces niet snel op gang. Feedback vragen (door de student) en feedback krijgen (van medestudenten en studieloopbaan­begeleider) is van wezenlijk belang is om het leren leren te beïnvloeden en de studenten een volgende stap te laten zetten. Beperkte beschikbare tijd SLB-ers Oplossing Intervisie met behulp van het digitaal portfolio

Begeleiding op basis van: feed in: wat moet ik de student meegeven aan richtlijnen, adviezen, instructie? feed back: welke reactie kan ik geven om de student inzicht te laten krijgen in wat hij gedaan heeft en wat daaruit te leren is? feed forward: hoe kan ik de student helpen om het geleerde te vertalen naar toekomstig gedrag of toekomstig handelen? Op basis van deze structuur leg je de nadruk op het begeleiden i.p.v. beoordelen.

Activiteiten van studenten feedbackvragen stellen (de student moet m.b.v. de studieloopbaanbegeleider leren de juiste vragen te stellen); voorafgaand aan een voortgangsgesprek aangeven hoe ver hij gevorderd is met de geplaatste documenten; leren hoe de feedbackfunctionaliteit werkt in het portfolio; zijn medestudenten actief inzetten in zijn leerproces door feedback te vragen, vervolgens hierop te reflecteren en dit als bewijsmateriaal voor hun competentie­ontwikkeling in te zetten.

Activiteiten SLB-ers de student handreikingen bieden om te leren feedbackvragen te stellen; in het portfolio de functie van de feedbackknop gebruiken; het voortgangsgesprek alleen voeren met de student als deze aangegeven heeft hoever zijn ontwikkeling is gevorderd en waar hij feedback op wil hebben; vaste momenten inroosteren waarop studenten feedback krijgen op hun ontwikkeling.

Voorbeeld

Afstudeerbegeleiding met DPF Wat willen we bereiken: Fraude voorkomen door betere procesbewaking Studievoortgang beter monitoren Versiebeheer ( email ) Feedbackhistorie Efficiëntere tijdsinvestering

Rollen in proces Student 1e Stage begeleider 2e Stagebegeleider ( meelezer ) Bedrijfsbegeleider ( Extern ) Gecommitteerde (Assessoren)

Stappenplan Activiteit Rol DPF Betrokkenen Toestemming afstuderen Plaatsen formulier “aanmeldingsformulier afstuderen” SLB, student Plan van aanpak maken Plaatsen plan van aanpak plaatsen en akkoordverklaring PVA Begeleidend docent, student Probleemanalyses maken Probleemanalyse plaatsen, feedback van begeleider en bedrijfsbegeleider Student, begeleidend docent, bedrijfsbegeleider Tussenrapportage maken Rapportage plaatsen, feedback van betrokkenen Begeleidend docent, opdrachtgever, student Oplossingsfase ? CVN bijeenkomst Concepten plaatsen, feedback door begeleidend docent Conceptverslag Concept verslag plaatsen, feedback en advies begeleidend docent Eindverslag Eindverslag plaatsen Assessor, begeleidend docent, bedrijfsbegeleider, student

Voorbeeld