1.3 Kwaliteitsborging.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
De levenscyclus van een informatiesysteem
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
KWALITEITSHANDBOEK VOOR DE ERKENDE ZWEEFVLIEGTECHNICUS
Certificering in de praktijk Dialyseafdeling Oosterscheldeziekenhuis Vakantiedialyse de Banjaard.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V De IV-infrastructuur (vervolg)
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
© L.A.F.M. Kerklaan Holland Consulting Group 1 Het managen van de juridische bibliotheek Workshop ontwikkeld voor ‘het overleg’ “Het kwaliteitshandboek.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
Systems Engineering 24 april 2007.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Workshop AO binnen de bestaande structuur
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Doel informatievergadering
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
ontwikkeling van een kwaliteitsborgingssysteem
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Kwaliteitssystemen en procedures
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Aalter gaat digitaal.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De kwaliteit van de informatievoorziening
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
De kwaliteitsborging binnen de IV-functie (op basis van ISO 9001)
Hoofdstuk 5 Kwaliteitssystemen.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 14 Kwaliteit en productiviteit. 1Wat bedoelen we in de context van dienstverlening met productiviteit en kwaliteit en waarom moeten deze in.
De essentie van kwaliteit
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
IIM Information Infrastructure Management
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
ISO 9001:2008 – belangrijkste veranderingen
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Implementatie Normblad 8002
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
KLACHTENBEHANDELING G. De Schrijver MD., PhD..
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern

Dinsdag 12 december 2006 Onderwerpen Avond 4:
IT-audit in de praktijk
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Certificering van assetmanagement
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Contractbeheersing op basis van kwaliteitsborging
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

1.3 Kwaliteitsborging

Kwaliteitsdocumentatie en registratie Kwaliteitsplan Kwaliteitshandboek: kwaliteitsbeleid kwaliteitsdoelen (concreet en meetbaar) structuur van de organisatie verantwoordelijkheden en bevoegdheden m.b.t. de kwaliteitszorg de processen binnen de organisatie beschrijving van het kwaliteitssysteem (incl. een globale beschrijving van de geldende procedures) opbouw en verspreiding van de kwaliteitsdocumentatie

Kwaliteitsdocumentatie en registratie (vervolg) Procedures Referenties (geschreven en/of elektronisch opgeslagen basismateriaal; brochures, catalogi, presentatiemateriaal, enz.) Kwaliteitsregistratie: bevat gegevens waarmee aannemelijk kan worden gemaakt dat de voorgeschreven kwaliteit is bereikt en het kwaliteitssysteem in de praktijk doeltreffend werkt (de kwaliteitsgegevens, quality records)

Enkele voorbeelden Referenties: Kwaliteitsgegevens: fact sheets, catalogi, brochures produktbeschrijvingen cursus- en presentatiemateriaal ... Kwaliteitsgegevens: verslagen ingevulde lijsten, gebruikte formulieren en checklists correspondentie evaluaties

De ISO 9000-normen ISO 9000 Richtlijnen voor keuze en toepassing Kwaliteitssystemen: modellen/normen voor kwaliteitsborging ISO 9004 Richtlijnen voor kwaliteitszorg en elementen van een kwaliteitssysteem Externe kwaliteitsborging Contractuele situatie Interne kwaliteitsborging Niet-contractuele situatie

De ISO 9000-normen ISO 8402: Terminologie i.v.m. kwaliteitszorg ISO 9000: Terminologie, uitgangspunten, overzicht van de ISO 9000-normen ISO 9001: Normen voor ontwerpen/ontwikkelen, vervaardigen, installeren en nazorg ISO 9002: Normen voor het vervaardigen en het installeren ISO 9003: Normen voor de eindkeuring en de beproeving

De ISO 9000-normen (vervolg) ISO 9004: Algemene beschrijving van kwaliteits- zorg ISO 9004-2: Richtlijnen voor diensten ISO 9000-3: Interpretatie van ISO 9001 voor ontwikkeling, levering en onderhoud van software ISO 10011: Richtlijnen voor het auditen van kwaliteitssystemen (auditen, kwalificatiecriteria voor auditors, het managen van auditprogramma’s

De structuur van ISO 9001 Directieverantwoordelijkheid Kwaliteitssysteem Beoordeling van het contract Beheersing van het ontwerp Beheersing van documenten Inkoop Door afnemer te verstrekken producten Identificatie en naspeurbaarheid van producten Procesbeheersing

De structuur van ISO 9001 (vervolg) Keuring en beproeving Keurings-, meet- en beproevingsmiddelen Keurings- en beproevingsstadium Beheersing van producten met tekortkomingen Corrigerende maatregelen Behandeling, opslag verpakking en aflevering Kwaliteitsregistratie Interne kwaliteitsaudits Opleiding Nazorg Toepassing van statistische technieken

Het kwaliteitssysteem dient het volgende aan te geven: Ten aanzien van de kwaliteitsbeheersing: De producten en de geldende producteisen De opbouw van het proces uit stappen De volgorderlijke afhankelijkheden tussen de stappen De stromen van goederen, formulieren en informatie tussen de stappen De geldende proceseisen De regelkringen Procedurebeschrijvingen voor de belangrijkste processtappen De bij de stappen te gebruiken formulieren en andere documenten De te bewaren documenten (kwaliteitsregistratie) De met de uitvoering van de stappen belaste functionarissen en hun plaats in de organisatiestructuur Hun taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Het kwaliteitssysteem dient het volgende aan te geven: Ten aanzien van de inrichting van de kwaliteitszorg: De organisatorische structuur t.a.v. kwaliteitszorg De verantwoordelijkheden en bevoegdheden t.a.v. kwaliteitszorg Middelen en personeel t.b.v. kwaliteitszorg

Het kwaliteitssysteem dient het volgende aan te geven: Ten aanzien van de documentatie van het kwaliteitssysteem: Kwaliteitsbeleid Kwaliteitsplan Kwaliteitshandboek Procedures Kwaliteitsregistratie

Het kwaliteitssysteem dient het volgende aan te geven: Ten aanzien van het auditen van het kwaliteitssysteem Het auditplan Het uitvoeren van een audit het auditen van de organisatiestructuur het auditen van de uitvoeringsprocedures het auditen van de materiaalvoorziening het auditen van de documentatie en de archivering Het rapporteren en behandelen van auditbevindingen

De betekenis van de ISO-normen Doel: zorgvuldige wijze van werken Eisen aan de algemene werkwijze: vastgelegde richtlijnen traceerbaar gebruik Inhoudelijke eisen: kwaliteitsbeleid preventie van fouten reviews beheer van wijzigingen en versies van het ontwerp Bron: Cap Gemini

De kwaliteitskringloop van fabricageprocessen ontwerpen/opstellen van specificaties en productont- wikkeling marketing en marktonderzoek inkoop opruiming na gebruik planning en ontwikkeling van processen technische ondersteuning en onderhoud vervaardiging afnemer aanbieder keuring, beproeving en onderzoek installatie en inwerkingstelling verpakking en opslag verkoop en distributie Bron: ISO 9004

De kwaliteitskringloop van dienstverleningsprocessen ontwerpen van de dienst, de dienstverlening en de kwali- teitsbeheersing marketing beschrijving van de dienst specificaties analyse en verbetering van de uitvoering van de dienst dienstverlening resultaat van de dienstverlening beoordeling door aanbieder beoordeling door afnemer Bron: ISO 9004-2

Producten en diensten afnemende tastbaarheid van het product, toenemend belang van de dienstverlening Product productkwaliteit productniveau productniveau-overeenkomst (PNO) Dienst dienstenkwaliteit dienstenniveau dienstenniveau- overeenkomst (DNO)

Kwaliteitsniveau-overeenkomst Productniveau-overeenkomst Kwaliteitsniveau-overeenkomst Dienstenniveau-overeenkomst