Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Edushock leerfestival
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Ontwerpprojecten In de praktijk
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Inleiding Regionale Stuurgroep
WORKSHOP SAMENWERKING H & R College. WORKSHOP SAMENWERKING Doel van de Workshop Deskundigheidsbevordering voor de docent door voorbeelden van “best practices”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Virtueel milieuadviesbureau
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Workshop Onderzoeksontwerp
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Van, voor én door het onderwijs.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Identiteitsleren in Lifelab
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Leerlingen ontwikkelen apps
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Workshop “Beoordelen”
Het ePortfolio een meerwaarde?
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Presentatie PSO Nederland
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Leerstijlen KOLB SJM.
Werkveldconferentie 13 november 2014
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Sieberdam/ROCS & KODOS
Eerste Hulp Bij Schade 112contra.nl.
Gepersonaliseerd leren
In gesprek over werkdruk
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd worden aangeboden. Studenten krijgen te weinig (vak)inhoudelijke bagage, als de werkwijzen en opdrachten zoveel mogelijk gelijk zijn aan de beroepspraktijk.

Stelling 3: Werken is geen ideale leervorm Leren op de werkplek is niet goed mogelijk in het bedrijfsleven. 40% van de aanwezige denkkracht in organisaties wordt niet benut. Als onderwijsinstellingen moeten we dan ook oppassen met het binnenhalen van de beroepspraktijk. Wij als onderwijsinstellingen moeten ‘bedrijven om in te leren’ maken.

Stelling 4: Het is ideaal als studenten net zo worden beoordeeld als in de (ideale) beroepspraktijk Om het werkend leren van studenten te kunnen beoordelen zullen begeleiding en beoordeling ook ‘gemodelleerd’ moeten worden naar de (ideale) beroepspraktijk: - inclusief sollicitaties, functionerings- en beoordelingsgesprekken - bedrijfsgerichte competenties en assessment - inclusief onderhandelbare procedure en performance criteria (student als startende professional) Ook m.b.t. motivatie

Stelling 5: Docent als vakgenoot van student: inhoudelijke aansturing is uit den boze Bij het werken aan echte opdrachten als onderwijsvorm hebben de betrokken docenten een nauwe relatie met de beroepspraktijk. Zij dienen zich naar studenten op te stellen als vakgenoten, met behoud van eigen verantwoordelijkheden. De docent is als langer lerende een anders wetende. Er moet vooral aandacht zijn voor het hoe

Stelling 6: Bij werken als leervorm is geen ELO nodig; er is immers de werkomgeving Als het onderwijs zich richt op het binnenhalen van de beroepspraktijk dan is er geen Elektronische LeerOmgeving nodig. De inzet van ict is daarmee analoog aan de gebruikelijke ict-omgeving in die beroepspraktijk, incl. samenwerkingsomgeving, kennisbank, etc. Bovendien wordt die omgeving aangevuld met de eigen omgeving van de studenten: MSN, SMS, smartphones, etc.

Stelling 7: De uitdaging “werken als leervorm voor een hele opleiding” is niet spannend Een hele opleiding in de vorm van een virtueel bedrijf of binnen een bedrijf kan een uitdaging zijn voor onderwijsontwikkelaars, maar kan belemmerend werken op het leren van de individuele student. Om een opleiding voor alle studenten spannend en motiverend te houden moeten diverse werkvormen kunnen worden doorlopen: competentiegericht, opdrachtgestuurd, zelfstudie, practica etc.

Stelling 8: De kracht van een virtueel bedrijf ligt in de keuze van het bedrijfstype en niet in het virtuele De keuze voor een bedrijfstype is bepalend voor de rollen, de type opdrachten, de probleemstellingen en de werkwijzen waarmee de studenten geconfronteerd worden. Een goed virtueel bedrijf is gebaseerd op een bedrijfstype dat de breedheid dekt van de arbeidsmarkt waarvoor de opleiding opleidt.

Stelling 9: Juist door het virtuele karakter van het werken in een virtueel bedrijf worden de vereiste competenties beter ontwikkeld Door het virtuele (ict) karakter worden afspraken over de werkprocessen belangrijker. Daardoor worden samenwerkings- en projectmatige competenties duidelijker ingebed en ontwikkeld.

Stelling 10: Een VB is nooit een echt bedrijf Opdrachten die een opdrachtgever aan een VB (of andere onderwijsvormen) uitbesteed zijn niet echt, in die zin dat ze niet zo kritisch zijn als in de echte beroepspraktijk. Het is daarom een utopie dat je met een VB (meer dan) een echt bedrijf bent. (niet echt bedrijf = virtueel bedrijf)

Stelling 11: Voor het implementeren en verbeteren van werken als leervorm is samenwerking binnen de DU ideaal Werken als leervorm vraagt aanpassing van het ‘werken’ binnen een bedrijf zodat het optimaal geschikt als onderwijsvorm. De aansluiting met de praktijk is verzekerd door de betrokkenheid van vakdocenten en echte opdrachtgevers. Voor het zoeken naar onderwijskundige oplossingen is samenwerking met vergelijkbare onderwijsprojecten, bijvoorbeeld binnen DU verband, noodzakelijk.