29-7-20141 1 Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Woensdag 29 september 2004 Open Source Software en Open Standaarden bij de overheid Van Doorne 2004 Harry van Zon, ministerie BZK, IIOS.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Business mapping Business model canvas.
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
Procedure Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Keuzebegeleiding havo 3
We gaan weer geschiedenis schrijven! Ir. Fred de Bruijn 10 januari
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Universiteit van Tilburg
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Profielkeuze in 3 Atheneum
academisch erfgoed 15 mei 2014
Warmtebronnen Als je iets wil verwarmen heb je een warmtebron nodig.
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Projectmatig werken...en dan?
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Kwalificatiestructuur mbo
Wikiwijs [noteer hier je naam] [noteer hier je functie]
Achterbancommunicatie2.0
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Waarom een zorgsysteem voor veteranen Veel gestelde vragen
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
Wikiwijs van idee naar realiteit Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
kijk wij presenteren u wij presenteren u... Mediation en de gemeente Zwolle Wat doet Zwolle?
Informatievergadering SLB 29 mei 2009
Denken en dienen Romeinen
Romeinen Stellen en vernieuwen Evangelie is Gods kracht tot redding voor eenieder die gelooft.
Professionalisering LOB
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
Woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' 1 Presentatie onderzoek TNO en CLU ‘Effecten van businessmodellen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Content Management Organisatie voor Eenduidige Communicatie Frido Tactor 28 november, 2006.
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Keith Haring (°1958 – ) 'kunst voor iedereen'
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
Keuzebegeleiding havo 3
COACH-AVOND 15 september 2014
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Zwakke Schakels.
Blokken bij AIJV skatings Wat doet een blokker in de praktijk?
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Mekong Deltaplan.
12/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Analyse Overstromingen Engeland Jaap Flikweert Royal HaskoningDHV.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent. Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe?
Presentatie EduCheck SOML
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Sprank 3D Sprank Sprankelend naar 2020 Omgeving Samenwerking Met wie
Transcript van de presentatie:

Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren

3 33

4 44 A B C D E F

5 55 A B C D E F

6 66 A B C D E F

7 77

8 88 F2F, online en hybride Community is te vaak een slogan of label dat boven een groep hangt Kijk vanuit het community-perspectief: – Wat gebeurt in deze groep waarop ik kan voortbouwen? – Wat wil deze groep? Hoe help ik ze bij die ambitie? – Hoe leert deze groep? Welke ontwerp helpt ze bij het leren?

Community-perspectief Een community kenmerkt zich door: – Een significante geschiedenis met elkaar – Een gedeeld wereldbeeld – Een gemeenschappelijke cultuur en manieren van doen – Sociale, wederzijdse afhankelijkheid – Een substantiële opbrengst (Barab 2000, 2004)

Community en Wikiwijs Open leermaterialen DUS community?: – Open source community; Open beer community, …. – Dus ook open leermaterialen community….? – En dit is gelijk aan Wikiwijs-community…..? Waarom is communityvorming belangrijk? – Is het een doel of een middel? – Waarom is het voor Wikiwijs belangrijk? – Wat is dan haalbaar voor Wikiwijs-programma?

Wat zijn de doelen Wikiwijs? Stimuleer ontwikkeling en gebruik van open, digitale leermiddelen Verhoog de kwaliteit van het onderwijs door flexibeler en up- to-date leermiddelen Versterk & benut de positie van docent

Versterk & benut positie docent Docentparticipatie / participatieladder: – Raadplegen: in Wikiwijs door onderzoek – Advies: in Wikiwijs door GAG – Co-productie / co-creatie: ??? – Meebeslissen: in Wikiwijs? Versterken positie docent: – Is communityvorming daarvoor essentieel? – Stimuleren beroepsgroepvorming, of via wet BIO?

Docentparticipatie Wikiwijs (1) – Informeren: Leraren ontvangen van Wikiwijs informatie over plannen, producten, oplossingen Langzaam ontstaan van gebruikerscommunity – Raadplegen: Wikiwijs organiseert inspraak of enquête, waarbij Wikiwijs laat weten wat haar belangenafweging is en waarom Raadplegen via wikiwijsinhetonderwijs.nl of veel meer docenten via communities?

Docentparticipatie Wikiwijs (2) – Adviseren: Leraren mogen via een panel of expertgroep advies geven over een project/programma, waarna Wikiwijs in een inhoudelijk reactie aangeeft wat ze hiermee gaan doen GAG is enige oplossing?; er is (nog) geen Wikwijscommunity!! – Coproduceren/Meeontwikkelen/Co-creatie: Wikiwijs en leraren maken samen eventueel met experts plannen, producten en oplossingen Via opdrachten aan docenten, aan bestaande communities of door oprichten crowdsourcingomgeving?

Docentparticipatie Wikiwijs (3) – Meebeslissen: leraren beslissen zelf binnen door Wikiwijs gestelde randvoorwaarden Wikiwijs programmaraad met docenten en stakeholders? Andere wijze van beïnvloeding? Community nodig? – Communities niet noodzakelijk Geen juiste middel voor alle aspecten van participatieladder En ook niet haalbaar: er is geen Wikiwijs community en op kort termijn ook niet haalbaar…….

Gebruik en ontwikkelen Community-vorming noodzaak? Is het de juiste middel? Het is geen een doel!! Gebruikerscommunity?, Via? Docenten moeten gefaciliteerd worden om buiten de school eigen materiaal te delen Docenten moeten leren leermateriaal te ontwikkelen dat bruikbaar is voor andere docenten Idem voor ontwikkelen samen met anderen

Delen open leermaterialen Willen docenten delen? Hoe delen docenten? SLO leermiddelenmonitor – Docenten willen delen – Geen bezwaar tegen delen als open leermateriaal – Maar ze doen dat alleen in de school – Drempels wegnemen – stimulansen dat men gaat delen! voordat landelijke community vorming kan gebeuren

Zijn er vragen?

Dank voor uw aandacht! Meer informatie: en Gebruikersadviesgroep wil graag in contact komen! Linkedin group