Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren
3 33
4 44 A B C D E F
5 55 A B C D E F
6 66 A B C D E F
7 77
8 88 F2F, online en hybride Community is te vaak een slogan of label dat boven een groep hangt Kijk vanuit het community-perspectief: – Wat gebeurt in deze groep waarop ik kan voortbouwen? – Wat wil deze groep? Hoe help ik ze bij die ambitie? – Hoe leert deze groep? Welke ontwerp helpt ze bij het leren?
Community-perspectief Een community kenmerkt zich door: – Een significante geschiedenis met elkaar – Een gedeeld wereldbeeld – Een gemeenschappelijke cultuur en manieren van doen – Sociale, wederzijdse afhankelijkheid – Een substantiële opbrengst (Barab 2000, 2004)
Community en Wikiwijs Open leermaterialen DUS community?: – Open source community; Open beer community, …. – Dus ook open leermaterialen community….? – En dit is gelijk aan Wikiwijs-community…..? Waarom is communityvorming belangrijk? – Is het een doel of een middel? – Waarom is het voor Wikiwijs belangrijk? – Wat is dan haalbaar voor Wikiwijs-programma?
Wat zijn de doelen Wikiwijs? Stimuleer ontwikkeling en gebruik van open, digitale leermiddelen Verhoog de kwaliteit van het onderwijs door flexibeler en up- to-date leermiddelen Versterk & benut de positie van docent
Versterk & benut positie docent Docentparticipatie / participatieladder: – Raadplegen: in Wikiwijs door onderzoek – Advies: in Wikiwijs door GAG – Co-productie / co-creatie: ??? – Meebeslissen: in Wikiwijs? Versterken positie docent: – Is communityvorming daarvoor essentieel? – Stimuleren beroepsgroepvorming, of via wet BIO?
Docentparticipatie Wikiwijs (1) – Informeren: Leraren ontvangen van Wikiwijs informatie over plannen, producten, oplossingen Langzaam ontstaan van gebruikerscommunity – Raadplegen: Wikiwijs organiseert inspraak of enquête, waarbij Wikiwijs laat weten wat haar belangenafweging is en waarom Raadplegen via wikiwijsinhetonderwijs.nl of veel meer docenten via communities?
Docentparticipatie Wikiwijs (2) – Adviseren: Leraren mogen via een panel of expertgroep advies geven over een project/programma, waarna Wikiwijs in een inhoudelijk reactie aangeeft wat ze hiermee gaan doen GAG is enige oplossing?; er is (nog) geen Wikwijscommunity!! – Coproduceren/Meeontwikkelen/Co-creatie: Wikiwijs en leraren maken samen eventueel met experts plannen, producten en oplossingen Via opdrachten aan docenten, aan bestaande communities of door oprichten crowdsourcingomgeving?
Docentparticipatie Wikiwijs (3) – Meebeslissen: leraren beslissen zelf binnen door Wikiwijs gestelde randvoorwaarden Wikiwijs programmaraad met docenten en stakeholders? Andere wijze van beïnvloeding? Community nodig? – Communities niet noodzakelijk Geen juiste middel voor alle aspecten van participatieladder En ook niet haalbaar: er is geen Wikiwijs community en op kort termijn ook niet haalbaar…….
Gebruik en ontwikkelen Community-vorming noodzaak? Is het de juiste middel? Het is geen een doel!! Gebruikerscommunity?, Via? Docenten moeten gefaciliteerd worden om buiten de school eigen materiaal te delen Docenten moeten leren leermateriaal te ontwikkelen dat bruikbaar is voor andere docenten Idem voor ontwikkelen samen met anderen
Delen open leermaterialen Willen docenten delen? Hoe delen docenten? SLO leermiddelenmonitor – Docenten willen delen – Geen bezwaar tegen delen als open leermateriaal – Maar ze doen dat alleen in de school – Drempels wegnemen – stimulansen dat men gaat delen! voordat landelijke community vorming kan gebeuren
Zijn er vragen?
Dank voor uw aandacht! Meer informatie: en Gebruikersadviesgroep wil graag in contact komen! Linkedin group