Virtueel milieuadviesbureau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Loopbaanontwikkeling
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
De ontwikkeling van de 7 competenties
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Ontwerpprojecten In de praktijk
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven Build & Design expertisemodule SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER INHOUD AANPAK Frank van.
Een project van de Korengroep
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Voortgangsgesprek fase 1
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
moderniseren van het curriculum.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Workshop “Beoordelen”
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Studieloopbaancoaching
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
24 oktober 2011 De groei van de CIO Seminar V&J DI&I Erald Kulk.
Rollen binnen het werkplekleren
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Functioneren en beoordelen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Organisatie structuur
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Virtueel milieuadviesbureau 27-02-04 27-02-04 VMAB Virtueel milieuadviesbureau 27-02-04

Inhoud Onderwijsomgeving Waarom VB-achtig onderwijs? 27-02-04 VMAB Inhoud Onderwijsomgeving Waarom VB-achtig onderwijs? Wat is het Virtueel milieuadviesbureau? Structuur “Bedrijvend leren” Elektronische omgeving Beoordeling Ervaringen

Trends in onderwijsvraag 27-02-04 VMAB Trends in onderwijsvraag competentiegericht individuele leertrajecten duaal leren leven lang leren elektronische leeromgeving

Analyse milieu curricula 27-02-04 VMAB Analyse milieu curricula Aandachtspunten: relevante praktische vaardigheden samenwerken projectmatig werken individuele leerwegen eigen verantwoordelijkheid student

Wat willen we bereiken? Onderwijs in milieudomein met aandacht voor: 27-02-04 VMAB Wat willen we bereiken? Onderwijs in milieudomein met aandacht voor: interactie theorie en praktijk ervaring met teamwerk ervaring met projectmatig werk individuele leerpaden eigen verantwoordelijkheid student groter bewustzijn van eigen doelen en ontwikkeling actieve studentparticipatie uitwisseling disciplines / instellingen

Milieu-natuurwetenschappen 27-02-04 VMAB Milieu-natuurwetenschappen verdieping/specialisatie/voorbereiding 0,5 jaar afstudeeropdracht Master Bachelor virtueel milieuadviesbureau 0,5 jaar vrije ruimte 1,5 jaar nat. wet. of beleid gezondheid + geïntegreerde natuurwetenschappen 1 jaar

Bedrijvend leren in de milieuwetenschappen 27-02-04 VMAB Bedrijvend leren in de milieuwetenschappen

leren werken “virtueel” Bedrijvend leren in een elektronische omgeving 27-02-04 VMAB Bedrijvend leren in een elektronische omgeving competentie individuele afspraken samenwerkend feedback bedrijf opdrachtgevers project functies leren werken “virtueel” plaats - tijd onafhankelijk

Structuur orders klanten resultaten onderwijsinstelling coaching 27-02-04 VMAB Structuur orders klanten resultaten onderwijsinstelling coaching studenten teams bedrijfs- kennis transfer 'oud' input 'nieuw'

communicatiemedewerker 27-02-04 VMAB Functies Opdrachtgevers projectleiders projectmedewerkers studenten kennismanager expert communicatiemedewerker InCompany Milieuadvies directie helpdesk docenten competentie- consulenten projectcoaches examinatoren ombudsman

atmosferische depositie in natuurgebied opzetten externe communicatie 27-02-04 VMAB Projectwerk Milieuadvies: 75 % Bedrijfsintern: 25 % atmosferische depositie in natuurgebied luchtkwaliteit uitgaansgelegenheden ecologische referenties Maas opzetten externe communicatie opzetten expertcentrum interne bedrijfsscholing

Persoonlijke ontwikkeling 27-02-04 VMAB Persoonlijke ontwikkeling 3a Acties eerste fase verbeter-acties 3b Acties vervolgfase 6 Eind- resultaten 4 Resultaten tussentijds onderzoek verslaggeving overleg/samenwerking communicatie aansturing 2 POP specificeren functionerings gesprek 5 Reflectie tussentijds toekomstgericht 7 Reflectie eind competentie consulent feedback+evaluatie collega’s projectcoach competentie consulent 1 Leerbehoeften

collega’s projectcoach 27-02-04 VMAB Projectwerk 3a Acties eerste fase verbeter-acties 3b Acties vervolgfase 6 Eind- resultaten 4 Resultaten tussentijds 2 Werkplan specificeren 5 Review toekomstgericht 7 Lessons learned opdrachtgever projectcoach feedback+evaluatie projectcoach opdrachtgever collega’s projectcoach 1 Behoeften van opdrachtgever

Behoeften Werkplan Acties Review Resultaten POP Reflectie 27-02-04 VMAB Leerbehoeften POP Behoeften van opdrachtgever Werkplan Acties Resultaten Reflectie toekomstgericht Review

Electronische werk- en leeromgeving 27-02-04 VMAB Electronische werk- en leeromgeving Poort Bedrijfsweb Virtuele werkkamer

Virtuele werkkamer Dynamisch project databases 27-02-04 VMAB Virtuele werkkamer Dynamisch project databases conceptdocumenten voor kennisbank projectarchieven korte termijn communicatie: nieuwsbrief, aankondiging, polls postbussen discussie i - dossier (individueel portfolio) ………..

27-02-04 VMAB

Bedrijfsweb Statisch – formeel bedrijfsregels bronnen voor training 27-02-04 VMAB Bedrijfsweb Statisch – formeel bedrijfsregels bronnen voor training personeelsinformatie intake formulieren (sollicitatie) assessment formulieren assessment resultaten …………..

27-02-04 VMAB

27-02-04 VMAB

27-02-04 VMAB

27-02-04 VMAB

27-02-04 VMAB

Beoordeling (1) onderdeel beoordelaar(s) individueel competentie 27-02-04 VMAB Beoordeling (1) individueel competentie consulent werk aan persoonlijke ontwikkeling onderdeel project werk beoordelaar(s) deel- beoorde- lingen groep projectcoach opdrachtgever Eind cijfer examinator intern extern

Beoordeling (2) 3/6 1/6 2/6 projectwerkplan milieuadv. 27-02-04 VMAB Beoordeling (2) projectwerkplan milieuadv. eindresultaat milieuadv. lessons learned milieuadv. 3/6 2/6 1/6 activiteitenplan werkgroep eindresultaat werkgroep pop reflectie (eind) individuele bijdrage aan project en werkgroep dient voldoende te zijn

Implementatie-run 2002 studenten: Maastricht OUNL Twente Fontys 27-02-04 VMAB Implementatie-run 2002 Maastricht studenten: milieugezond- heidkunde OUNL milieuweten- schappen Twente multi-disciplinair ontwerpen Fontys chemische technologie Klanten: TNO RIVM GGD Provincie Den Haag Germany Ervaren Evalueren Belgium

Ervaringen DU implementatierun 27-02-04 VMAB Ervaringen DU implementatierun model i.h.a. geschikt om in het eigen onderwijsmodel te gebruiken er kan flexibel worden omgegaan met het aantal studiepunten goed model vooral voor: het projectwerk met echte opdrachtgevers het vorm geven van werken in multi-disciplinaire teams geschikt voor instap individuele student hindernissen bij gezamenlijk gebruik: ict-omgeving wijkt af van de instellingseigen ELO’s (Blackboard bij UM, NetSchool bij Fontys en Teletop bij UT) beoordelingsaccenten verschillen per instelling: procesgericht, soft-skills of juist meer productgericht, hard-skills) en daarmee de begeleiding wilt inrichten; wel goed afgestemd tussen UM en OUNL mede n.a.v. de ervaringen besluit Fontys tot realisatie eigen VB

Verdere ervaringen met implementatie 27-02-04 VMAB Verdere ervaringen met implementatie Student moet leren reflecteren op gedrag en activiteiten Eisen opdrachtgever niet gelijk aan eisen opleiding Eindfase bachelor: onderwijs of toetsing? Efficiëntie: maak generiek wat generiek kan Hanteer ontwikkelmodel: begin eenvoudig en ontwikkel stapsgewijs

27-02-04 VMAB