Virtueel milieuadviesbureau 27-02-04 27-02-04 VMAB Virtueel milieuadviesbureau 27-02-04
Inhoud Onderwijsomgeving Waarom VB-achtig onderwijs? 27-02-04 VMAB Inhoud Onderwijsomgeving Waarom VB-achtig onderwijs? Wat is het Virtueel milieuadviesbureau? Structuur “Bedrijvend leren” Elektronische omgeving Beoordeling Ervaringen
Trends in onderwijsvraag 27-02-04 VMAB Trends in onderwijsvraag competentiegericht individuele leertrajecten duaal leren leven lang leren elektronische leeromgeving
Analyse milieu curricula 27-02-04 VMAB Analyse milieu curricula Aandachtspunten: relevante praktische vaardigheden samenwerken projectmatig werken individuele leerwegen eigen verantwoordelijkheid student
Wat willen we bereiken? Onderwijs in milieudomein met aandacht voor: 27-02-04 VMAB Wat willen we bereiken? Onderwijs in milieudomein met aandacht voor: interactie theorie en praktijk ervaring met teamwerk ervaring met projectmatig werk individuele leerpaden eigen verantwoordelijkheid student groter bewustzijn van eigen doelen en ontwikkeling actieve studentparticipatie uitwisseling disciplines / instellingen
Milieu-natuurwetenschappen 27-02-04 VMAB Milieu-natuurwetenschappen verdieping/specialisatie/voorbereiding 0,5 jaar afstudeeropdracht Master Bachelor virtueel milieuadviesbureau 0,5 jaar vrije ruimte 1,5 jaar nat. wet. of beleid gezondheid + geïntegreerde natuurwetenschappen 1 jaar
Bedrijvend leren in de milieuwetenschappen 27-02-04 VMAB Bedrijvend leren in de milieuwetenschappen
leren werken “virtueel” Bedrijvend leren in een elektronische omgeving 27-02-04 VMAB Bedrijvend leren in een elektronische omgeving competentie individuele afspraken samenwerkend feedback bedrijf opdrachtgevers project functies leren werken “virtueel” plaats - tijd onafhankelijk
Structuur orders klanten resultaten onderwijsinstelling coaching 27-02-04 VMAB Structuur orders klanten resultaten onderwijsinstelling coaching studenten teams bedrijfs- kennis transfer 'oud' input 'nieuw'
communicatiemedewerker 27-02-04 VMAB Functies Opdrachtgevers projectleiders projectmedewerkers studenten kennismanager expert communicatiemedewerker InCompany Milieuadvies directie helpdesk docenten competentie- consulenten projectcoaches examinatoren ombudsman
atmosferische depositie in natuurgebied opzetten externe communicatie 27-02-04 VMAB Projectwerk Milieuadvies: 75 % Bedrijfsintern: 25 % atmosferische depositie in natuurgebied luchtkwaliteit uitgaansgelegenheden ecologische referenties Maas opzetten externe communicatie opzetten expertcentrum interne bedrijfsscholing
Persoonlijke ontwikkeling 27-02-04 VMAB Persoonlijke ontwikkeling 3a Acties eerste fase verbeter-acties 3b Acties vervolgfase 6 Eind- resultaten 4 Resultaten tussentijds onderzoek verslaggeving overleg/samenwerking communicatie aansturing 2 POP specificeren functionerings gesprek 5 Reflectie tussentijds toekomstgericht 7 Reflectie eind competentie consulent feedback+evaluatie collega’s projectcoach competentie consulent 1 Leerbehoeften
collega’s projectcoach 27-02-04 VMAB Projectwerk 3a Acties eerste fase verbeter-acties 3b Acties vervolgfase 6 Eind- resultaten 4 Resultaten tussentijds 2 Werkplan specificeren 5 Review toekomstgericht 7 Lessons learned opdrachtgever projectcoach feedback+evaluatie projectcoach opdrachtgever collega’s projectcoach 1 Behoeften van opdrachtgever
Behoeften Werkplan Acties Review Resultaten POP Reflectie 27-02-04 VMAB Leerbehoeften POP Behoeften van opdrachtgever Werkplan Acties Resultaten Reflectie toekomstgericht Review
Electronische werk- en leeromgeving 27-02-04 VMAB Electronische werk- en leeromgeving Poort Bedrijfsweb Virtuele werkkamer
Virtuele werkkamer Dynamisch project databases 27-02-04 VMAB Virtuele werkkamer Dynamisch project databases conceptdocumenten voor kennisbank projectarchieven korte termijn communicatie: nieuwsbrief, aankondiging, polls postbussen discussie i - dossier (individueel portfolio) ………..
27-02-04 VMAB
Bedrijfsweb Statisch – formeel bedrijfsregels bronnen voor training 27-02-04 VMAB Bedrijfsweb Statisch – formeel bedrijfsregels bronnen voor training personeelsinformatie intake formulieren (sollicitatie) assessment formulieren assessment resultaten …………..
27-02-04 VMAB
27-02-04 VMAB
27-02-04 VMAB
27-02-04 VMAB
27-02-04 VMAB
Beoordeling (1) onderdeel beoordelaar(s) individueel competentie 27-02-04 VMAB Beoordeling (1) individueel competentie consulent werk aan persoonlijke ontwikkeling onderdeel project werk beoordelaar(s) deel- beoorde- lingen groep projectcoach opdrachtgever Eind cijfer examinator intern extern
Beoordeling (2) 3/6 1/6 2/6 projectwerkplan milieuadv. 27-02-04 VMAB Beoordeling (2) projectwerkplan milieuadv. eindresultaat milieuadv. lessons learned milieuadv. 3/6 2/6 1/6 activiteitenplan werkgroep eindresultaat werkgroep pop reflectie (eind) individuele bijdrage aan project en werkgroep dient voldoende te zijn
Implementatie-run 2002 studenten: Maastricht OUNL Twente Fontys 27-02-04 VMAB Implementatie-run 2002 Maastricht studenten: milieugezond- heidkunde OUNL milieuweten- schappen Twente multi-disciplinair ontwerpen Fontys chemische technologie Klanten: TNO RIVM GGD Provincie Den Haag Germany Ervaren Evalueren Belgium
Ervaringen DU implementatierun 27-02-04 VMAB Ervaringen DU implementatierun model i.h.a. geschikt om in het eigen onderwijsmodel te gebruiken er kan flexibel worden omgegaan met het aantal studiepunten goed model vooral voor: het projectwerk met echte opdrachtgevers het vorm geven van werken in multi-disciplinaire teams geschikt voor instap individuele student hindernissen bij gezamenlijk gebruik: ict-omgeving wijkt af van de instellingseigen ELO’s (Blackboard bij UM, NetSchool bij Fontys en Teletop bij UT) beoordelingsaccenten verschillen per instelling: procesgericht, soft-skills of juist meer productgericht, hard-skills) en daarmee de begeleiding wilt inrichten; wel goed afgestemd tussen UM en OUNL mede n.a.v. de ervaringen besluit Fontys tot realisatie eigen VB
Verdere ervaringen met implementatie 27-02-04 VMAB Verdere ervaringen met implementatie Student moet leren reflecteren op gedrag en activiteiten Eisen opdrachtgever niet gelijk aan eisen opleiding Eindfase bachelor: onderwijs of toetsing? Efficiëntie: maak generiek wat generiek kan Hanteer ontwikkelmodel: begin eenvoudig en ontwikkel stapsgewijs
27-02-04 VMAB