FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

Een initiatief van vzw De Zwaluw
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Academie voor Management
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Een (gans)andere kijk op ... high performance
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
Hogescholen in Dialoog
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Transparantie bij evaluatie
HUB KAHO Omgevings– en procesanalyse van gastopvang voor ouderen als startende inclusieve woonzorgvorm Diels V., Van Rampelberg S., Van Puyenbroeck J.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Landschap beschermen en ontwikkelen
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Zelforganisatie: integreren van eenvoud?
Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Beveiligde online polikliniek
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Betrokkenheid van mensen binnen een Verander Cultuur
Strategisch opleidingsplan
Vergaderen.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Presentatie In-C Toekomstforum– 19 mei 2015
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
W … WE ZONDER PRIKKLOK WERKEN ? Breakoutsessie 22 maart voor leidinggevenden VAC Brussel.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Innovatie in het onderwijs
door de ogen van haar medewerkers
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014

Structuur 1. Onze ervaring 2. De mythe van de fusie 3. Vijf belangrijke vragen 4. Aanbevelingen 5. Valkuilen 6. De zichtbarheid van de leider(s)

Onze ervaring  2003 EHSAL + KH Brussel + Irishogeschool Brussel = EHSAL  2007 EHSAL + VLEKHO + HONIM + KU Brussel = HUB  2008 HUB + Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen = HUB  2014 HUB + KAHO Sint Lieven = HUB-KAHO ( 2009 )  studenten  collega’s  Campussen: Brussel – Schaarbeek – Dilbeek – Gent – Aalst – Sint-Niklaas  DEFUSIE academische opleidingen van KU Leuven

De mythe van de fusie  Probleemoplossend vermogen van de fusie is relatief  Niet steeds schaalvoordelen (fysieke afstand)  Zelden een positieve keuze  Tekentafels versus fieldwork  Zelden korte termijn-voordelen  Fusie vaak een ‘gepercipieerde overname’

De mythe van de fusie  Samenbrengen van expertise  Delen van expertise  Integreren van good practices  Afbouw van versnippering  Centralisering van processen in samenhang met slimme autonomie (subsidiariteit en eigenaarschap)

Vijf vragen bij fusie van diensten 1. Wie wordt de baas en hoe transparant is de aanduiding? 2. Is de baas voorbereid op ‘the job’? 3. Is het totaal-plaatje van verantwoordelijkheden correct en helder? 4. Ligt een deugdzame planning voor en zijn afspraken gemaakt over tussentijdse evaluatie en bijsturing ? 5. Is er een goed (inhoudelijk) verhaal waarvoor professionals zich willen engageren (identificatie)?

Aanbevelingen 1. Festina lente! 2. Focus op kwaliteiten van mensen en hun teams 3. Maak van het proces een leerproces voor iedereen 4. Wijs op de niet-evidentie van fusieproces 5. Weerstand kan ook heilzaam zijn 6. Ga voor maximale communicatie (overdrijf desnoods) 7. Vermijd discussies over sociaal passief 8. Geef voldoende zorg aan het voortraject

Valkuilen 1. Top down werkt enkel voor de initiële beslissing 2. Geef de vakbonden een plaats, nl. hun plaats 3. De cultuurstrijd 4. Onvoldoende middelen voor het proces 5. Onderschatting van de psychologie (weerstand) 6. Té grote interne focus

De ‘zichtbaarheid’ van de leider(s)  Iemand moet het verhaal vertellen  Het verhaal vertellen wil zeggen: - Aanwezig zijn op de vloer (toegankelijk zijn) - Uitleggen en opnieuw uitleggen - Fouten toegeven (ook publiek) - Veiligheid van proces garanderen - Perspectief bieden op succes

Vragen?