FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014
Structuur 1. Onze ervaring 2. De mythe van de fusie 3. Vijf belangrijke vragen 4. Aanbevelingen 5. Valkuilen 6. De zichtbarheid van de leider(s)
Onze ervaring 2003 EHSAL + KH Brussel + Irishogeschool Brussel = EHSAL 2007 EHSAL + VLEKHO + HONIM + KU Brussel = HUB 2008 HUB + Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen = HUB 2014 HUB + KAHO Sint Lieven = HUB-KAHO ( 2009 ) studenten collega’s Campussen: Brussel – Schaarbeek – Dilbeek – Gent – Aalst – Sint-Niklaas DEFUSIE academische opleidingen van KU Leuven
De mythe van de fusie Probleemoplossend vermogen van de fusie is relatief Niet steeds schaalvoordelen (fysieke afstand) Zelden een positieve keuze Tekentafels versus fieldwork Zelden korte termijn-voordelen Fusie vaak een ‘gepercipieerde overname’
De mythe van de fusie Samenbrengen van expertise Delen van expertise Integreren van good practices Afbouw van versnippering Centralisering van processen in samenhang met slimme autonomie (subsidiariteit en eigenaarschap)
Vijf vragen bij fusie van diensten 1. Wie wordt de baas en hoe transparant is de aanduiding? 2. Is de baas voorbereid op ‘the job’? 3. Is het totaal-plaatje van verantwoordelijkheden correct en helder? 4. Ligt een deugdzame planning voor en zijn afspraken gemaakt over tussentijdse evaluatie en bijsturing ? 5. Is er een goed (inhoudelijk) verhaal waarvoor professionals zich willen engageren (identificatie)?
Aanbevelingen 1. Festina lente! 2. Focus op kwaliteiten van mensen en hun teams 3. Maak van het proces een leerproces voor iedereen 4. Wijs op de niet-evidentie van fusieproces 5. Weerstand kan ook heilzaam zijn 6. Ga voor maximale communicatie (overdrijf desnoods) 7. Vermijd discussies over sociaal passief 8. Geef voldoende zorg aan het voortraject
Valkuilen 1. Top down werkt enkel voor de initiële beslissing 2. Geef de vakbonden een plaats, nl. hun plaats 3. De cultuurstrijd 4. Onvoldoende middelen voor het proces 5. Onderschatting van de psychologie (weerstand) 6. Té grote interne focus
De ‘zichtbaarheid’ van de leider(s) Iemand moet het verhaal vertellen Het verhaal vertellen wil zeggen: - Aanwezig zijn op de vloer (toegankelijk zijn) - Uitleggen en opnieuw uitleggen - Fouten toegeven (ook publiek) - Veiligheid van proces garanderen - Perspectief bieden op succes
Vragen?