Aanlooptraject middenkader

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Onze kernwaarden.
De leidinggevende De cruciale schakel. 2 Middenkader Het middenkader als schakel tussen het operationeel niveau en het beleidsniveau.
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Motivatie van de professional Willy Limpens
Het Management Informatie Portaal
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
COMPETENTIEONTWIKKELING
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Beoordelen van docenten loont de moeite!
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Laat je netwerk werken.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Onderwijsconferentie
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
PLATO™-Intensief- Leadership
Gedrag in organisaties, 10e editie
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
OCMW Roeselare | directie P&O | dienst prestatie- en ontwikkeling Leiderschapstraject OCMW Roeselare Geïntegreerd leertraject voor alle hoofdverpleegkundigen.
Vuurtoren 45+ Koning Boudewijnstichting 29 mei 2007.
Het werken met portfolio
Aanlooptraject middenkader
Aanlooptraject Middenkader: Fase 1 Overzicht van de gebruikte testen en leiddraad voor interpretatie van de resultaten Ellen Volckaert.
BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie leidinggevenden 27/11/2012.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Welkom!.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
2014 EVALUATIES N+1.
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie medewerkers- 26/11/2012.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Talent management Personeelpunt
Samenwerking Wave 0.
Reflector Big Five Personality
Team charter Instrument.
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Aanlooptraject middenkader Infosessie

Waarom (1) Als je de juiste mensen uitkiest en je geeft ze de mogelijkheid hun vleugels uit te slaan, dan hoef je ze nauwelijks te managen. (Jack Welch)

Waarom (1) And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom. (Anaïs Nin)

Waarom (2) Wij ontwikkelen een leiderschapsstijl die de vorige doelstellingen faciliteert en stimuleert, en die een evenwicht tussen de vier rollen van leidinggeven (leider, manager, ondernemer en coach) realiseert. (Modern HR-beleid: strategische doelstelling Leiderschap)

Waarom (3) Redenen: Ontwikkeling van medewerkers met potentieel en ambitie voor leidinggevend middenkader Op een betere manier talent ontdekken Uitstroom opvangen Meer diversiteit in leidinggevend middenkader

Deelnemingsvoorwaarden niveau A of gelijkgesteld 5 jaar werkervaring geen negatieve evaluatie of loopbaanvertraging aanbeveling van leidinggevende vrouwen extra aangemoedigd Mailing van EZ, als in je DC alleen mannen – misschien moment om vrouwen duwtje in de rug te geven

6 fasen Kandidaatstelling Development center 1 Talentbespreking op DC 2 Development center 1 3 Talentbespreking op DC 4 Talentbespreking op MC 5 Development center 2 6 Intensieve ontwikkeling

Prijs per fase opgesplitst en apart gefactureerd gedragen door de entiteit zelf op dezelfde manier als de facturatie van opleidingen bij AgO Prijzen = maximumprijzen Fase 2: development center deel 1 100 euro excl. BTW Fase 5: development center deel 2 1.700 euro excl. BTW Fase 6: intensieve ontwikkeling 2.765 euro excl btw (3.500 euro excl. BTW - 25% korting AgO)

1. Kandidaatstelling Bespreken met leidinggevende Beiden portfolio invullen (online!)  Wat komt hierin aan bod? Zie: http://www.bestuurszaken.be/sites/default/files/Aanlooptraject_Portfolio.pdf Toegang Wo_Mentoring verloopt langs aanlooptraject Deadline = 17 april

a) Waar ben je toe in staat? 2. Development center 1 (1) a) Waar ben je toe in staat? b) Welke eigenschappen heb jij? c) Wat zijn jouw drijfveren?

a) Waar ben je toe in staat?

1. Abstract redeneervermogen: Business Strategy (1) In deze oefening worden aan de kandidaat “basisschermen” getoond. Elk basisscherm bestaat uit 2 types figuren, die respectievelijk "basisfiguren" en "eindfiguren" worden genoemd. Tussen beide types figuren staan er één of meerdere F-toetsen. De (reeks) F-toets(en) bepaalt welke bewerking er wordt uitgevoerd op één of meerdere basisfiguren. De taak van de kandidaat bestaat erin de basisfigu(u)r(en) en de eindfigu(u)r(en) met elkaar te vergelijken en zo het effect van elke F-toets te achterhalen. Bij elk basisscherm worden 4 opgaven gegeven. In deze opgaven worden nieuwe basisfiguren getoond en één of meerdere F-toetsen. De kandidaat moet vervolgens de bewerking van de (verschillende) F-toets(en) toepassen op de nieuwe basisfiguren.

1. Abstract redeneervermogen: Business Strategy (2) Regels afleiden uit abstracte informatie én toepassen op nieuwe informatie. Meet geen intelligentie (!) wel abstract redeneervermogen. Potentieel om met informatie om te gaan + manier van werken bij het omgaan met informatie Regels afleiden en toepassen op nieuwe informatie (gebeurt dagdagelijks in elke job) Bepaalde manier van werken (snelheid, accuraatheid, …) kan beter geschikt zijn voor een specifieke functie dan een andere – kan indicatie geven over hoe de mgr ermee moet omgaan.

2. Elektronische Postbakoefening: Flexible Competency Assessment (1) Inbox: Vragenlijst

2. Elektronische Postbakoefening: Flexible Competency Assessment (2) Simulatieoefening: rol in een fictieve organisatie Vanuit deze rol dienen een aantal multiple choice vragen beantwoord te worden (onderaan het scherm) De documentatie die hiervoor nodig is, zit in een mailbox (bovenaan het scherm) Meet de procedurele kennis van een aantal competenties: weten hoe je in bepaalde situaties best reageert. Bepaalde manier van werken (snelheid, accuraatheid, …) kan beter geschikt zijn voor een specifieke functie dan een andere – kan indicatie geven over hoe de mgr ermee moet omgaan.

b) Welke eigenschappen heb jij?

Persoonlijkheidsvragenlijst: Business Attitudes Questionnaire (1)

Persoonlijkheidsvragenlijst: Business Attitudes Questionnaire (2) Persoonlijkheidsfacetten gebaseerd op het algemeen aanvaarde ‘Big Five’ persoonlijkheidsmodel. In een werksituatie Niet één juiste persoonlijkheid (er zijn geen goede/foute antwoorden) Meet in totaal 25 persoonlijkheidsfacetten. In een werksituatie (dus professioneel relevante vragen) Er is niet één juiste of foute persoonlijkheid. Er zijn geen goed of foute antwoorden. Maar voor de ene functie zullen bepaalde persoonlijkheidstrekken relevanter zijn dan voor de andere functie Het is een zelfbeschrijving. Belangrijk om te weten wat jouw eigen perceptie / voorkeur is. Emotionele stabiliteit, Extraversie, Openheid, Altruïsme, Consciëntieusheid), aangevuld met het domein "Professionaliteit".

c) Wat zijn jouw drijfveren?

Motivatievragenlijst: Motivational Drives Questionnaire (1)

Motivatievragenlijst: Motivational Drives Questionnaire (2) Om inzicht te verwerven in persoonlijke drijfveren. Motivatie ≠ Kundigheid Helpt prioriteiten te bepalen Drijfveren kunnen veranderen over tijd Motivatie niet gelijk aan kundigheid: het is niet omdat je iets graag doet (vb anderen aansturen) dat je het ook goed kan. Of het is niet omdat je het goed kan, dat je het ook graag doet. Helpt prioriteiten te bepalen. Ipsatieve vragenlijst (gedwongen keuze). -Geen goede of slechte scores: te worden afgewogen tov de functie -Lage scores wil niet zeggen dat het niet belangrijk is! -De MDQ zegt niet “hoe gemotiveerd” iemand is. Maar wel waardoor iemand gemotiveerd wordt. Motivationele drijfveren kunnen veranderen met de tijd (prioriteiten kunnen anders liggen)

2. Development center 1 (2) Meer weten over assessments? Zie www.bestuurszaken.be/afdelingshoofd-worden Kandidaat ontvangt geïntegreerd ontwikkelgericht feedbackrapport met de geleverde prestaties (gericht op 4 rollen) Management en P&O krijgen aanvullend de normscores (gericht op competenties generieke functiebeschrijving middenkader)

2. Development center 1 (3)

3 + 4. Talentbesprekingen (1) DC en MC bespreken alle kandidaten (aan de hand van loopbaanfiche) Objectiveren oordeel Gelijke lat doorheen entiteit Op basis van feiten MC voorziet doorgroeiopdracht dat in DC wordt opgevolgd Ondersteuning: handleiding + profiel middenkader

3 + 4. Talentbesprekingen (2) Huidige situatie Toekomstperspectief Professionele ervaring Individuele aspiraties Begonnen op subsidiedienst in 2009 Financieel adviseur subsidies vanaf 20011 Stuurt cel (3p) aan sinds 2012 Hilde wil doorgroeien naar MK Bron: perspectiefgesprek Huidige prestatieniveau Potentieel Goede prestaties - Bereikt meestal haar doelstellingen en overtreft regelmatig de verwachtingen Bron: prestatiemanagement Hilde heeft potentieel om een team te leiden , maar zou zich ook verder kunnen specialiseren als financieel adviseur Bron: ontwikkelrapport; perspectiefgesprek Sterktes Uitdagingen Sterk in analyse en het oplossen van technische problemen. Sterk in onderhouden relaties met interne klanten en collega’s. Moet leren om taken te delegeren , verantwoordelijkheid bij medewerker te leggen, Moet leren om de technische details meer los te laten Ontwikkelingsnoden Algemene opmerkingen Grotere zelfstandigheid verwacht in het nemen van beslissingen. Leren delegeren Uitsluitend ervaring in financiële context Hilde Peeters / Financiële Cel / Boekhoudster Hilde heeft potentieel om een team te leiden , maar zou zich ook verder kunnen specialiseren als financieel adviseur

3 + 4. Talentbesprekingen (3) KLAAR VOOR PROCEDURE JA! OVERWEGEN VOLGENDE EDITIE Potentieel Veel Weinig Nu 18 maand 3 jaar Timing

a) Personal Competency Audit 5. Development center 2 (1) a) Personal Competency Audit b) Rollenspel RI-X c) Interview

a) PCA: Personal Competency Audit (1)

a) PCA: Personal Competency Audit (2) Multi-rater Feedback De term "360° feedback" verwijst naar een methode waarbij personen uit de brede cirkel rond een medewerker (vandaar “360°”) gevraagd worden een waardering uit te spreken over bepaalde competenties van de medewerker (namelijk respondenten). In principe kan iedereen uit de brede cirkel van de medewerker betrokken worden, maar doorgaans betreft het de medewerker zelf (wij spreken van “de focus”), zijn/haar manager, collega’s, en ondergeschikten.

b) Rollenspel: RI-X (1)

b) Rollenspel: RI-X (2) c) Interview Management rollenspel Fact-finding & people management oefening Met een assessor De oefening bestaat uit twee delen: een fact-finding en een managementoefening. Tijdens de fact-finding oefening moet de kandidaat de nodige informatie verzamelen omtrent het onderzoeksinstituut en de nieuwe beleidsstrategie. Doel is dat de kandidaat deze informatie verzamelt door vragen te stellen aan een bronpersoon, namelijk de manager van de business unit: ‘Administratie & Management’. Tijdens het tweede luik van de oefening wordt de kandidaat verzocht een gesprek te voeren met één van de Business Unit Managers. Het doel van het gesprek is om de eerste fase van de beleidsverandering te bespreken. Vervolgens moet de kandidaat een verslag schrijven voor de Voorzitter van de Raad van Bestuur. Hierin verwacht men een concreet voorstel naar de acties die genomen zullen worden om de verandering te verwezenlijken én ideeën omtrent het reorganiseren van de onderneming. c) Interview

5. Development center 2 (2) Resultaat = feedbackgesprek ontwikkelgericht rapport op maat (waarin de resultaten van het eerste development center zijn verwerkt) Op basis van het rapport geïndividualiseerd ontwikkelplan (opmaak tijdens 1ste intervisie)

6. Intensieve ontwikkeling (1) Formeel Informeel Alumniwerking Intervisie Jobruil Wo_mentoring Coaching Literatuur Opleiding

6. Intensieve ontwikkeling formele ontwikkeling Workshops/opleidingen Basis: Zelfinzicht, motivatie, eigen leiderschapsstijl Keuze uit: visievorming Persoonlijke effectiviteit Effectieve communicatie naar individu & team Outputgericht managen, sturen op resultaat, delegeren Verandermanagement; organisatiebeheersing Gebruik van bestaande instrumenten VO

6. Intensieve ontwikkeling intervisie - netwerken 30 september 2014 (namiddag): In de startblokken 13 oktober 2014 (13-17uur): kick-off Wo_mentoring en Coaching 9 december 2014 (11.45- 16 uur): Vlechtwerk panelgesprek + Intervisie 27 februari 2015 (9.30-12.30 uur): samenkomst mentoren en coaches 27 februari 2015 (13.30-17uur): Intervisie 24 april 2015 (voormiddag): Gebalanceerd leiderschap + intervisie 26 juni 2015 (namiddag): Intervisie (uitwisseling ervaringen jobruil + doorgroeiopdracht) 18 september 2015: Finish + start alumni

Verwachtingen a) Leidinggevende b) P&O c) Medewerker

a) Leidinggevende (1) Wij vragen Gesprek met kandidaat-deelnemer Invullen portfolio Input talentbespreking – sjabloon, matrix Input doorgroeiopdracht Loopbaangesprek niet geselecteerde kandidaten Ondersteuning kandidaat tijdens ontwikkeling

a) Leidinggevende (2) Wij bieden Leidraad “de kunst van het inschatten” Leidraad perspectiefgesprek ‘spreekuur’ op 14/3/2014, 9-12u Ondersteuning talentbespreking (via P&O) of extern (betalend) Info over doorgroeiopdrachten !!! Doorgroeiopdracht is win voor organisatie

b) P&O (1) Wij vragen Bekendmaking en aanspreken mogelijke kandidaten Ondersteuning LG bij voorbereiding perspectiefgesprek Ondersteuning DC en MC talentbespreking Aandacht voor genderverdeling middenmanagement Ondersteuning niet geselecteerde kandidaten bij interpreteren ontwikkelrapport Ondersteuning DC of MC (of lager indien gedelegeerd

b) P&O (2) Opleiding P&O: 16 mei 2014 Spreekuur voor LG: 14 maart 2014 Wij bieden (1) Spreekuur voor LG: 14 maart 2014 Opleiding P&O: 16 mei 2014 Inzicht verwerven in de achtergrond van de gebruikte oefeningen, zodat dit uitgelegd kan worden op het directie/management comité Inzicht verwerven in de interpretatie van de scores en rapporten Oefenen op het bespreken van de resultaten op het directie/management comité en begeleiden van de selectie.

b) P&O (3) Wij bieden (2) Ondersteuning talentbespreking (materiaal, opleiding)  via pool facilitatoren of extern (= betalend) Info over doorgroeiopdrachten

c) Medewerker Wij vragen Portfolio invullen Voorbereiden perspectiefgesprek Bespreken ontwikkelrapport Wij bieden Ondersteuning perspectiefgesprek Ondersteuning via P&O

Relevante links en documenten www.bestuurszaken.be/aanlooptraject-middenkader www.bestuurszaken.be/sites/default/files/Perspectiefgesprekken_leidraad_leidinggevende.doc www.bestuurszaken.be/wo-mentoring www.bestuurszaken.be/radar www.bestuurszaken.be/sites/default/files/documenten/personeel/diversiteit/Tabel_diversiteitscijfers_2.pdf www.bestuurszaken.be/afdelingshoofd-worden www.bestuurszaken.be/sites/default/files/DemoRapport_AanlooptrajectMiddenkader_22_02_2014.docx

Vragen? vorming@vlaanderen.be 02 553 51 99 patricia.vandenbossche@bz.vlaanderen.be 0499 16 39 46 joke.renneboog@bz.vlaanderen.be 0478 75 76 38 veerle.depauw@bz.vlaanderen.be 0491 96 60 38